Forum - Golf 4 (98-04) - Motortemp 1.4 16v

dappe
Kör: Golf 2 VR6 Ort: Helsingborg Medlem: 13 oktober 2009
Tor 06 maj 2021 14:04 Svara med citat
Nu blir jag osäker. Köpte en caddy igår för att kunna köra runt och slänga skit med.

Kört den 6mil idag då plötsligt den plötsligt varnar för hög vattentemp.
Temperaturmätaren står på sina stabila 90 grader celsius.
Både övre och nedre kylarslang är varma. Temperaturen blev uppmätt till 66grader i exp kärlet så fort jag stannat bilen.
Rätt mängd vatten i och både kylvätskan samt olja ser mycket bra ut.

Motorgång beter sig som vanligt. Gott om värme i kupén.

Vad har jag missat? Är det givarfel? Har inte hunnit felsöka då jag var tvungen att gå in till ungarna.

Tips mottages tacksamt 😁

Vissa går för grupptryck, andra för laddtryck.
Classic-vw
Kör: Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall Medlem: 27 februari 2021
Tor 06 maj 2021 18:44 Svara med citat
Det kan även vara problem med att termostaten inte öppnar sig! Tänkte eftersom det inte blir varmare än 66 grader i expansionskärlet. Smile
dappe
Tor 06 maj 2021 18:49 Svara med citat
Classic-vw skrev:
Det kan även vara problem med att termostaten inte öppnar sig! Tänkte eftersom det inte blir varmare än 66 grader i expansionskärlet. Smile

Ja, men det blir fruktansvärt varmt i bilen, samt att mätaren står på 90 grader, om det nu stämmer. 🤔😁

r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 07 maj 2021 18:45 Svara med citat
dappe skrev:
Nu blir jag osäker. Köpte en caddy igår för att kunna köra runt och slänga skit med.

Kört den 6mil idag då plötsligt den plötsligt varnar för hög vattentemp.
Temperaturmätaren står på sina stabila 90 grader celsius.
Både övre och nedre kylarslang är varma. Temperaturen blev uppmätt till 66grader i exp kärlet så fort jag stannat bilen.
Rätt mängd vatten i och både kylvätskan samt olja ser mycket bra ut.

Motorgång beter sig som vanligt. Gott om värme i kupén.

Vad har jag missat? Är det givarfel? Har inte hunnit felsöka då jag var tvungen att gå in till ungarna.

Tips mottages tacksamt 😁

Motorstyrdon och instrument tar temperaturen i någon slang in/ut från topplocket eller topplocket, och visar MOTORNS temperatur.

Expansionskärlet kommer vara kallare.... Om du inte kört bilen 4-5 timmar eller längre.

Sedan ska man tänka på att från dessa årgångar så visar inte bilen exakt temperatur, utan vad föraren förväntas vilja se.
Så motortempen kan vara 75 grader men visaren står på 90.
Plugga in tex vcds diagnos och kolla vad den riktiga tempen är

Även instrumenten är lite ökända för att ibland visa fel på tex temp och tankmätare
dappe
Fre 07 maj 2021 20:13 Svara med citat
r o l l e skrev:
Motorstyrdon och instrument tar temperaturen i någon slang in/ut från topplocket eller topplocket, och visar MOTORNS temperatur.

Expansionskärlet kommer vara kallare.... Om du inte kört bilen 4-5 timmar eller längre.

Sedan ska man tänka på att från dessa årgångar så visar inte bilen exakt temperatur, utan vad föraren förväntas vilja se.
Så motortempen kan vara 75 grader men visaren står på 90.
Plugga in tex vcds diagnos och kolla vad den riktiga tempen är

Även instrumenten är lite ökända för att ibland visa fel på tex temp och tankmätare

Tack för svar!
Jo, jag är införstådd att expansionkärl är kallare. Däremot vet jag inte vad skulle kunna vara normal temperatur i kärlet. 66 grader mätte jag upp till. Enl mig verkar de helt ok.

Jag är inte alls orolig för vad tempmätaren visar utan varför varningslampan tändes. Tror och hoppas på att de var något givarfel, den har inte dykt upp sedan sist.
Kommer det igen så får jag testa byta givare 😁