Forum - Golf 2 (83-91) - Läkande vattenpump mk2 1.9 td

JukkaGolf2
Kör: Golf 2 1.9TD 1989 Ort: Utomlands Medlem: 25 januari 2014
Sön 30 maj 2021 0:15 Svara med citat
Har läkande vattenpump kanske tätningen som läker kan man prova med att täta med KANEL va tror ni ? droppar lite men irriterande Smile
Jon@s
Kör: Golf 2 x7 Ort: Orsa Medlem: 19 april 2014
Sön 30 maj 2021 8:27 Svara med citat
Byt vattenpump, billig sak som är enkel att byta, att ha i saker i kylarvattnet skapar bara andra problem.

You can drink my beer, but you can never take the last one
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Sön 30 maj 2021 9:33 Svara med citat
JukkaGolf2 skrev:
Har läkande vattenpump kanske tätningen som läker kan man prova med att täta med KANEL va tror ni ? droppar lite men irriterande Smile

Visst kan du prova med någon gegga... Av ditt personliga bästa val. Men du kommer inte få stopp på läckaget genom att hälla i kanel etc.

Om du fyller systemet med fogmassa, eller golvbetong kanske det slutar läcka. Men då får du andra nya jobbigare problem än att byta vattenpump
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Mån 31 maj 2021 18:22 Svara med citat
Tänk på att vattenpumpen sitter med M6-skruvar som lätt går av, värm försiktigt med gas när du lossar dem.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 02 jun 2021 20:19 Svara med citat
Andreas H skrev:
Tänk på att vattenpumpen sitter med M6-skruvar som lätt går av, värm försiktigt med gas när du lossar dem.

För några år sedan kunde man köpa komplett vattenpump med hus, alternativt bara impellerdelen och få skuva över.

Den hundralappen kompletta pumpen kostade mer är i mina ögon välinvesterade för att inte behöva strula och stöka om någon skruv går av utan bara byta eländet.

Och innan bytet kollar man över slangklämmornas skick, och skaffar reservklämmor i lämplig storlek där de ser lite slitna ut
JukkaGolf2
Kör: Golf 2 1.9TD 1989 Ort: Utomlands Medlem: 25 januari 2014
Mån 14 jun 2021 18:14 Svara med citat
Ajjaj det var inte vattenpumpen som läkte utan dieselpumpen ännu värre tankar skogs bränsle diesel och den luktar inte å mycket kompisen var förbi o kolla och sade att det är diesel så nu 'r Jag o söker efter en mekanisk diesel pump till min 1.9 TD motor