JennieNN
Passat 6 Ort: Sundsvall |
Mån 14 jun 2021 13:45 |
|
Läget är som följer.
Vår bil lämnades in på service den 21:a april.
Efter det började det tidigare helt felfria kylarsystemet läcka, och jag fick fylla på med glykol.
Läckan blev plötsligt värre och vattenpumpen skar mest troligtvis ihop.
De som utförde servicen vägrar erkänna att det kan ha något samband med deras service, och jag får därför bekosta detta byte själv, utöver de 10 000 jag fick lägga på bilen då jag servade den.
Vad säger ni som kan mer om bilar än jag, har verkstan rätt, eller ska jag driva detta vidare? (dom har tidigare haft ett dåligt rykte)
MVH
Jennie
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Mån 14 jun 2021 16:06 |
|
Hur många mil har bilen gått och vad är det för motor och årsmodell?
|
|
JennieNN
Passat 6 Ort: Sundsvall |
Mån 14 jun 2021 16:13 |
|
candyweiss skrev: | Hur många mil har bilen gått och vad är det för motor och årsmodell? |
Det är en VW PASSAT Variant (3C5) 1.4 TSI EcoFuel 2010, gått dryga 17 000 mil.
|
|
JennieNN
Passat 6 Ort: Sundsvall |
Mån 14 jun 2021 16:15 |
|
candyweiss skrev: | Hur många mil har bilen gått och vad är det för motor och årsmodell? |
Det är en VW PASSAT Variant (3C5) 1.4 TSI EcoFuel 2010, gått dryga 17 000 mil.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Mån 14 jun 2021 16:42 |
|
JennieNN skrev: | Läget är som följer.
Vår bil lämnades in på service den 21:a april.
Efter det började det tidigare helt felfria kylarsystemet läcka, och jag fick fylla på med glykol.
Läckan blev plötsligt värre och vattenpumpen skar mest troligtvis ihop.
De som utförde servicen vägrar erkänna att det kan ha något samband med deras service, och jag får därför bekosta detta byte själv, utöver de 10 000 jag fick lägga på bilen då jag servade den.
Vad säger ni som kan mer om bilar än jag, har verkstan rätt, eller ska jag driva detta vidare? (dom har tidigare haft ett dåligt rykte)
MVH
Jennie |
Det finns ju chans att verkstaden har skadat någon slang så det blir en läcka, eller tex kylaren.
Men oavsett, ska man kunna reklamera någonting är det smart att kolla upp VAR det läcker, och då möjliga orsaker. Är det spår att en slang fått en skruvmejsel tryckt genom sig, lär reklamationen gå lättare då du kan visa åverkan.
Att en vattenpump skär är beroende på slitage. Inte att verkstaden eventuellt fyller på kylvätska. Och det är svårt att skada vattenpumpen utifrån.
Så VAD har hänt?
Och då gärna bilder, från du upptäckt felet från början hur långt har bilen körts till någonting skurit ihop?
Ett tips inför framtiden, undvik verkstäder med dåligt rykte. Det brukar ofta finnas verkstäder med bättre rykte. Så minskar man förhoppningsvis risken för att få problem.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Tis 15 jun 2021 9:33 |
|
Om den läckte direkt efter service så kanske verkstaden skadat någon slang mm precis som rolle skrev. Lämna in bilen på en annan verkstad för undersökning. Annars är nog risken stor att vattenpumpen lagt av/skurit efter 17000 mil. Så det är bara slump/otur att den började läcka just efter servicen.
|
|
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun |
Tis 15 jun 2021 16:25 |
|
Troligen en olycklig slump, gör de en vanlig service på bilen så kan de omöjligt göra så att din vattenpump havererar... /TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
|
|
JennieNN
Passat 6 Ort: Sundsvall |
Ons 16 jun 2021 11:26 |
|
Tja, vattenpumpen skar för att systemet gick torrt. Läckan uppstod direkt efter service.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 16 jun 2021 13:00 |
|
En vattenpump skär inte pga att det fattas vatten i systemet, motorn hade skurit och toppen hade slagit sig långt tidigare i så fall.
Som sagt, det är förmodligen bara ren slump att vattenpumpen la av direkt efter service. Din bil har som sagt gått 17000 mil då är det inget konstigt med vattenpumpsbyte.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
Ons 16 jun 2021 22:44 |
|
JennieNN skrev: | Tja, vattenpumpen skar för att systemet gick torrt. Läckan uppstod direkt efter service. |
NEJ
Vattenpumpen skar inte för att det saknades kylarvätska i systemet. Gå/åk förbi tex biltema och kolla hur en vattenpump är uppbyggd.
Du har en impeller i ett hus (huset kan vara motorblocket) och sedan har du troligen två kullager som lagrar impelleraxeln. Mellan lager och impeller finns en specialtätning som ser till att kylvätska inte kommer fram till lagren.
Och på andra sidan lagren finns sedan ett drivhjul eller drivkugghjul.
Alla vattenpumpar för bilar, bussar, lastbilar och entrepenadmaskiner jag tittat på hittils är lite smart uppbyggda. Lagren är kapslade lager, och mellan impeller och lager finns ett så kallat skvallerhål. Dvs om specialtätningen blir dålig så läcker kylvätskan ut istället för att tränga in i och förstöra ett lager.
Men VAR uppstod läckan?
Och det är ganska vanligt att vattenpumpen på dessa bilar går sönder och börjar läcka före 18 tusen mil, och har man riktig otur skär vattenpumpen så kamremmen går av och det blir motorsallad...
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Lör 19 jun 2021 11:15 |
|
Jennie, berätta gärna hur det går/gått
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Sön 04 jul 2021 8:45 |
|
Jennie, iom att du inte svarar tolkar jag det som att du har fel och att vattenpumpen lagt av naturligt vid över 17000 mil.
|
|