Forum - Golf 2 (83-91) - Förgasarinsug som inte används???

runetherider
Kör: Golf 2 1,6 -86 Ort: Halmstad Medlem: 19 juni 2021
Mån 12 jul 2021 0:01 Svara med citat
Har en gammal Golf 2 -86 som jag ägt sedan -94 och som jag pysslar om och kör med då och då. Rolig bil att köra och lyssna till. Har alltid servat och lagat själv och trodde jag kunde varenda skruv men när jag skulle byta alla vakuumslangar på förgasaren (Keihin KS2) upptäckte jag något skumt. Den s.k. vakuumklockan i insugslangen till förgasaren och som skall öppna en flärp (plastlock) och blanda den kalla insugsluften med varm luft underifrån som värmts av grenröret verkar inte användas på min modell (se bilder). Flärpen är låst i stängt läge med en tråd i spänn mot vakuumklockans översida.
Varför är då klockan där och dessutom ansluten till förgasaren med en vakuumslang? Och varför har bilen då en grov slang ned till grenröret och en anslutning där? All utrustning finns alltså för att blanda kall och varm insugningsluft vid kall väderlek men själva blandningshuset är spärrat med en stålfjäder. Och allt är original från fabrik!
Någon som vet svaret på gåtan?
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/moxayw7lk8xhx7d1gz5yys2n'>LÄNKTEXT<  /a>
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/f1wj8yrt1n5xrbf3h13q224'>LÄNKTEXT</ a>
Husse97
Kör: Golf 2 1.6 -85 Ort: Vimmerby Medlem: 28 juni 2021
Tis 13 jul 2021 10:58 Svara med citat
runetherider skrev:
Har en gammal Golf 2 -86 som jag ägt sedan -94 och som jag pysslar om och kör med då och då. Rolig bil att köra och lyssna till. Har alltid servat och lagat själv och trodde jag kunde varenda skruv men när jag skulle byta alla vakuumslangar på förgasaren (Keihin KS2) upptäckte jag något skumt. Den s.k. vakuumklockan i insugslangen till förgasaren och som skall öppna en flärp (plastlock) och blanda den kalla insugsluften med varm luft underifrån som värmts av grenröret verkar inte användas på min modell (se bilder). Flärpen är låst i stängt läge med en tråd i spänn mot vakuumklockans översida.
Varför är då klockan där och dessutom ansluten till förgasaren med en vakuumslang? Och varför har bilen då en grov slang ned till grenröret och en anslutning där? All utrustning finns alltså för att blanda kall och varm insugningsluft vid kall väderlek men själva blandningshuset är spärrat med en stålfjäder. Och allt är original från fabrik!
Någon som vet svaret på gåtan?
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/moxayw7lk8xhx7d1gz5yys2n'>LÄNKTEXT<  /a>
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/f1wj8yrt1n5xrbf3h13q224'>LÄNKTEXT</ a>


Jag har en 85a med kehin och har kliat mig bra mycke i skallen över det vakumstyrda gasspjället.

Hade problem att min bil rusade en stund efter gaspådrag så trodde först att det inte öppnade, för såg aldrig att det gjorde det när jag stod still och gasade bilen ute i motorrummet, var dock inga problem att gasa det manuellt.

Kopplade på en annan vacumslang som sög lite mer och då öppnade det men istället stängde det inte alltid så blev gashäng och glödtändning.

Kör nu med det helt urkopplat och misstänker att min vakumklocka är pajj och inte släpper vakumet som den ska.

Jag tror bara att det vakumstyrda spjället öppnas vid belastning.

Min bil går inte snabbare än 135 km/h med det spjället urkopplat så om du kommer upp i högre hastighet skulle jag tro ditt funkar felfritt.

Edit:
Jag hittade ett youtubeklipp där funktionen på detta spjäll förklaras!

https://youtu.be/Q0cuUR2BS8I
runetherider
Kör: Golf 2 1,6 -86 Ort: Halmstad Medlem: 19 juni 2021
Tis 13 jul 2021 18:15 Svara med citat
Tack för svar men det är inte den vakuumklockan jag avser utan den i svart plast som sitter ungefär mitt på insugslangen från höger stänkskärm och som skall blanda kall insugsluft med luft som förvärmts genom en liten metallkåpa fastskruvad utanpå grenröret.
[gallery]34216[/gallery[/gallery]


Senast ändrad Tis 13 jul 2021 18:30, ändrad totalt 1 gång
runetherider
Kör: Golf 2 1,6 -86 Ort: Halmstad Medlem: 19 juni 2021
Tis 13 jul 2021 18:27 Svara med citat
[/img][/gallery]<a href='https://www.bildtagg.se/bild/ln5osx781udln4djlh4zz431'>LÄNKTEXT<  /a>
runetherider
Kör: Golf 2 1,6 -86 Ort: Halmstad Medlem: 19 juni 2021
Tis 13 jul 2021 18:32 Svara med citat
Bild[/gallery]
Husse97
Kör: Golf 2 1.6 -85 Ort: Vimmerby Medlem: 28 juni 2021
Tis 13 jul 2021 22:54 Svara med citat
Jaha då är jag med! Det låter ju faktist lite märkligt.
Har hört att man ska låsa det spjället i varmt läge om man vill köra på e85 för att minska förbrukningen lite.

Men har du ägt bilen såpass länge känns det som en långsökt teori