Forum - Volkswagen Passat - Skruv till bakluckemotor gick av, enkelt att byta?

OskarPeterson
Kör: Passat 7 2.0 TDI -13 Ort: Uppsala Medlem: 13 juli 2021
Tis 13 jul 2021 15:42 Svara med citat
Jag har en Passat Variant 2013 med elektronisk baklucke-öppnare. När jag skulle stänga den här om dagen så small det till och en halv sexkantskruv trillade ner.

Hittade en sprängskiss och det är 12:an som gick av, på höger sida. Ser ut som den rostat sönder.

Bild från http://www.oemepc.com/vw/part_single/catalog/vw/markt/RDW/modell/PA/ye ar/2013/drive_standart/702/hg_ug/827/subcategory/827030/part_id/443531 8/lang/w#sec_7

Är det något man kan byta själv utan allt för mycket krångel? Försökte dra lite i armen den satt till men det känns inte som den går röra på för hand. Den åker lite upp och ner när man öppnar och stänger luckan dock. Antar att det är dessa två armar som drar luckan när man öppnar och stänger?
golf666
Kör: Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun Medlem: 05 april 2006
Ons 14 jul 2021 22:06 Svara med citat
Haha nej de är inte så bara att byta denna... släppa ner innertaket i bakkant och plocka ur gångjärnet ev hela motorn som styr allt.

Så här gjorde jag på en bekants bil som detta hände på, ja öppnade luckan, ställde upp den med en stång.
Skruvade ur skruven på andra sidan gångjärnet och sen tryckte ja på stäng på knappen = dvs båda gångjärnen dras tillbaka och motorn tror att luckan är stängd.
Sen släppte ja ner innertaket i bakkant och ryckte ur kontakten till elmotorn och sen monterade ja 2st dämpare till bakluckan från en bil som har vanlig manuell öppning (dessa dämpare är kraftigare).

Sen fungerar öppningen helt manuellt och elbakluckan är ur funktion men rätt skönt o enkelt att kunna öppna luckan normalt när man har ex släp tillkopplat osv..
Eller om man vill ställa luckan halvöppet åt hunden i skuffen osv..

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00