Forum - Golf 5 (04-08) - Panorama soltak

Tynnis59
Golf 5 1.6 - Variant Ort: Stockholm
Fre 06 aug 2021 21:38 Svara med citat
Hej, På min Golf 5, Variant 2008 har min sollucka låst sig i ett snett läge. Ena hörnet uppe och andra nere. Går att köra lite med solluckan men inte att stänga. Jag har sökt info på nätet och konstaterat att man måste plocka ner innertaket för att serva öppningsmekanismen. Jag har lossat allt kring innertaket men vet inte säker hur man lossar undertaket kring solluckan. Har sett på en del modeller att de är metallclips,,, men osäker. Är det någon här på forumet som vet och kan ge råd hur jag lossar innertaket runt panoramatakets kant.

Per
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Tis 17 aug 2021 13:20 Svara med citat
Innertaket sitter i regel bara fast klippsat i en ram, så de brukar bara vara att dra rakt neråt.
Kan sitta rätt hårt...

Sen brukar man få ta loss glasluckan uppåt, skruvar sitter dolda innanför gummilisten på insidan.

Att få mekanismen rätt igen är inte säkert att de går..

Hade en sharan som råkat ut för liknande haveri på jobbet förra sommaren.
De blev byte av komplett ram till panoramataket..

Ett jäkla meck o hålla på med!

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 17 aug 2021 14:18 Svara med citat
golf666 skrev:
Innertaket sitter i regel bara fast klippsat i en ram, så de brukar bara vara att dra rakt neråt.
Kan sitta rätt hårt...

Sen brukar man få ta loss glasluckan uppåt, skruvar sitter dolda innanför gummilisten på insidan.

Att få mekanismen rätt igen är inte säkert att de går..

Hade en sharan som råkat ut för liknande haveri på jobbet förra sommaren.
De blev byte av komplett ram till panoramataket..

Ett jäkla meck o hålla på med!

Och dyrt Silenced