Forum - Volkswagen Passat - Rasslande ratt - Passat 2016

nookia
Kör: Passat 8 GT -16 Ort: Falun Medlem: 19 augusti 2021
Tor 19 aug 2021 11:09 Svara med citat
Tja!

Har ett irriterande bekymmer - låter som att något inuti ratten sitter och slår - "plast mot plast"-ljud.
Allt fungerar som det ska; knappar, styrning, etc - endast ett jobbigt ljud när man kör (låter oavsett om man vrider på ratten eller inte).

Då allt fungerar så tvekar jag på att öppna upp ratten och kika med risk att något går sönder.

En spontan tanke är att få bort airbag delen för att se om någon clip eller dyl hamnar på sniskan.

Tips på borttagning av ratt, airbag för vidare felsökning mottages gärna Smile

mvh
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Ons 25 aug 2021 23:59 Svara med citat
nookia skrev:
Tja!

Har ett irriterande bekymmer - låter som att något inuti ratten sitter och slår - "plast mot plast"-ljud.
Allt fungerar som det ska; knappar, styrning, etc - endast ett jobbigt ljud när man kör (låter oavsett om man vrider på ratten eller inte).

Då allt fungerar så tvekar jag på att öppna upp ratten och kika med risk att något går sönder.

En spontan tanke är att få bort airbag delen för att se om någon clip eller dyl hamnar på sniskan.

Tips på borttagning av ratt, airbag för vidare felsökning mottages gärna Smile

mvh


Det finns i princip bara en rörlig del och det är klockfjädern/airbagspiralen eller vad man nu vill kalla den. Kärt barn har många namn. Den är den ömtåliga delen vid demontering av ratt så här gäller det att göra rätt. Ska man göra det efter konstens alla regler så ska bilen vara strömlös 30 innan man lossar kontaktstycket till själva airbagen.
Utgå från mittenläge med hjulen rakt fram!
Vrid ratten 90grader åt ett håll så kommer man åt ett hål på baksidan av ratten. Där sticker man in en mejsel eller något annat lämpligt smalare verktyg, (tror det står att man ska använda en torx 20 men det är faktiskt lättare med en smal flat mejsel) för att kroka av airbagen. Svårt att förklara, väldigt enkelt när man ser hur man ska göra. Kroka av, vrid ratten ett halvt varv, gör om.
Nu är airbagen lös, lossa anslutningarna.
Nu ska centrumbulten till ratten lossas, inte helt. Bara ett par varv.
Ta tag i ratten och ryck loss den (om den nu sitter hårt fast)., om du inte låter centrumbulten sitta kvar när du rycker loss ratten riskerar du att skada klockfjädern!
När ratten är lossad kan du skruva loss bulten helt.
Nu ska du kolla efter markeringen på ratt och rattaxel INNAN du plockar bort ratten. Ser du ingen tydlig markering får du göra en egen så du hittar exakt placering ratt/axel till återmonteringen.

Nu är klockfjädern blottad. Det är förmodligen den som väsnas. Den är extremt viktig att inte snurra bort sig med. Tappar du bort dig här är du körd. Om du hade ratten och hjulen centrerade kan du snurra fjädern ca 1,5 var åt vardera håll. Det gäller att denna är centrerad vid återmontering.
Nu menar jag inte att du kan få den lite fel, utan ett helt varv fel.
Den består egentligen av en tunn platt bandkabel, kommer den ett varv fel sliter du av den vid full rattrörelse.

Återmontering, klockfjädern centrerad, ratt tillbaka enl markering, skruva fast centrumbulten (ska egentligen bytas varje gång). Koppla på kontaktstycket till airbag (fortfarande strömlös bil), tryck airbag på plats. Koppla på batteriet utan att någon sitter i bilen,för säkerhets skull.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17