Forum - Golf 2 (83-91) - Golf MK2 motorbyte från Octavia RS (AUQ)

alesjandro
Kör: Golf 2 1.8 i KAT -89 Ort: Falun Medlem: 26 september 2021
Sön 26 sep 2021 0:40 Svara med citat
Hej på er!

Har försökt googla så gott jag kan och letat i forumet men finner inte riktigt det jag söker.

Jag kommer att få hjälp med bytet då jag själv är inte kapabel att lösa själva bytet men vill försöka lära mig och ta fram så mycket information som möjligt.

Har en MK2 -89 1.8 i KAT som jag nyligen införskaffade mig. Har även hittat en motor från en Skoda Octavia RS 1.8T 20v som jag är intresserad över att stoppa in i Golfen.

Frågor:
Hur gör jag med ECU? Behöver jag köpa ny ECU?
Kan jag ha kvar växellådan som finns nu i bilen eller tycker du att jag ska byta den också med den växellådan som finns i Skodan?
Har du annat tips du kan ge mig förutom att jag ska lägga ner idén och skaffa mig ett annat liv..

Mvh
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Fre 01 okt 2021 12:06 Svara med citat
Jag har ingen egen erfarenhet av detta men sitter som de flesta andra och drömmer om en sådan ombyggnad. Smile
Det jag har läst på olika engelska forum är att originalväxellådan är bara att glömma, det är GTI-lådan eller bättre som gäller.
Jag såg en MK2 till salu som hade turbomotor och 6vxl låda så det ska finnas nyare lådor som passar.
Angående ECU så måste det mesta i elektronikväg och kabelhärva tas från donatorbilen, t ex. är startspärren inbyggd i instrumenthuset.
alesjandro
Fre 01 okt 2021 12:31 Svara med citat
Har äntligen fått fram lite svar när jag googlat mera men osäker om jag har hittat rätt. Jag tänker mig att 02J lådan från Skoda RS fungerar men behöver byta medbringare till 100mm så att jag kan använda original drivaxel. 👌
När det gäller ECU kommer jag få lov att googla lite till men nu har jag löst den första biten. Sen behöver jag byta till hydraulisk koppling och då tar jag från en mk4 pedal, cylinder etc. Så det börjar arta sig vilka delar jag behöver. Hoppas jag, haha.
Andreas H
Kör: Golf 2 1.8 -90 Ort: Örebro Medlem: 14 september 2014
Fre 01 okt 2021 17:10 Svara med citat
Byter man pedalställ tror jag att man även blir tvungen att byta rattstång och då passar inte instrumentbrädan. Mad
Det vanligaste är att man bygger om till vajerkoppling.
Det är mycket mer jobb än man tror när man läser om det.
alesjandro
Fre 01 okt 2021 17:16 Svara med citat
Jasså? Den lilla detaljen måste jag kolla upp.. trodde inte det behövdes Brick wall