Forum - Golf 7 (13-19) - Lämna in bilen med vinter eller sommardäck?

rostigaskruvar
Kör: Golf 7 GTE -20 Ort: Göteborg Medlem: 04 oktober 2021
Mån 04 okt 2021 8:23 Svara med citat
Hej

Ska lämna in min Golf VII GTE -20 och byta till en Passat -18. Har i dagsläget ett par 17" Rio de janeiro fälgar med sommardäck och ett par 16" Merano med dubbdäck, båda originalfälgar i bra skick.

Spelar det någon roll med vilka fälgar jag lämnar in bilen? Tänkte sälja de andra fälgarna på blocket alternativt använda på min passat om det går. Jag vet att däckdimensionen inte stämmer för en passat, men tänkte att det kan vara värt att sätta på nya däck om fälgarna är värda någonting.

Hur skulle ni gjort?
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 04 okt 2021 8:38 Svara med citat
Har du inte förhandlat om det när ni kom fram till inbytespriset? Är det vinterväglag lämna med vinterhjul.

Senast ändrad Mån 04 okt 2021 8:42, ändrad totalt 1 gång
rostigaskruvar
Kör: Golf 7 GTE -20 Ort: Göteborg Medlem: 04 oktober 2021
Mån 04 okt 2021 8:42 Svara med citat
Det var inget säljaren nämnde något om. Om det inte spelar roll för dem, borde inte ett par 17" vara mer värda än 16" även om det sitter dubbdäck på 16"?
candyweiss
Mån 04 okt 2021 9:04 Svara med citat
rostigaskruvar skrev:
Det var inget säljaren nämnde något om. Om det inte spelar roll för dem, borde inte ett par 17" vara mer värda än 16" även om det sitter dubbdäck på 16"?

Det var därför jag skrev lämna med vinterhjulen Smile
Masi
Kör: Passat 8 Alltrack TDI - 17 Ort: Åtvidaberg Medlem: 31 maj 2018
Mån 04 okt 2021 10:39 Svara med citat
rostigaskruvar skrev:
Hej

Ska lämna in min Golf VII GTE -20 och byta till en Passat -18. Har i dagsläget ett par 17" Rio de janeiro fälgar med sommardäck och ett par 16" Merano med dubbdäck, båda originalfälgar i bra skick.

Spelar det någon roll med vilka fälgar jag lämnar in bilen? Tänkte sälja de andra fälgarna på blocket alternativt använda på min passat om det går. Jag vet att däckdimensionen inte stämmer för en passat, men tänkte att det kan vara värt att sätta på nya däck om fälgarna är värda någonting.

Hur skulle ni gjort?

Är inget avtalat är det normalt sommarhjul som gäller.
Har inte bilen varit inne på inbytestest?
Sommarhjul är standard, vinterhjul är tillbehör.
/Mats

VW Golf SC TGI '15
VW Passat Alltrack TDI' 17
candyweiss
Mån 04 okt 2021 10:52 Svara med citat
Normalt är det sommarhjulen som ska sitta på vid inbyte och förmodligen har den blivit värderad med sommarhjulen.
Men bryr sig inte säljaren så lämna med vinterhjulen?