Forum - Golf 2 (83-91) - Vilka 8v motorer passar?

Notch
Kör: Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken Medlem: 28 maj 2015
Mån 05 okt 2015 23:23 Svara med citat
Har en HM-motor i min nu med CE1 elsystemet.

Tänkte bygga en lite roligare motor vinter, men undrar vilka motorer som passar rakt i?
Kommer köra med dubbla weber 40 förgasare, trimkam och extraktorgrenrör så det blir inget krångel med insprut och andra moderna saker.

Har letat efter en 8v gti motor, men dom verkar inte växa på träd direkt.
Prodas
Kör: Golf 3 2.8 VR6 -92 Ort: Varberg Medlem: 02 maj 2014
Tis 27 okt 2015 19:59 Svara med citat
Kan säga det samma!

Varför åka gött när man kan åka bött!
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Tis 27 okt 2015 23:09 Svara med citat
Http://www.bildelsbasen.se/85-W6742.html

De gör dom ju visst ju Very Happy

H.J.L.H.
Notch
Kör: Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken Medlem: 28 maj 2015
Ons 28 okt 2015 12:52 Svara med citat
TheHmm skrev:
Http://www.bildelsbasen.se/85-W6742.html

De gör dom ju visst ju Very Happy


GX är väl inte en gti-motor?
Rätta mig gärna om jag har fel.
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Ons 28 okt 2015 12:53 Svara med citat
Notch skrev:
GX är väl inte en gti-motor?
Rätta mig gärna om jag har fel.


Jodå, 112hk, precis som dx och kt, exakt samma topp

H.J.L.H.
Notch
Kör: Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken Medlem: 28 maj 2015
Ons 28 okt 2015 12:56 Svara med citat
TheHmm skrev:
Jodå, 112hk, precis som dx och kt, exakt samma topp


Åfan, tack för infon. Thumbs up
TheHmm
Kör: Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare Medlem: 21 april 2011
Ons 28 okt 2015 18:51 Svara med citat
Eller vafan, ursäkta missen, GZ, menar jag, vänta ska jag hitta rätt...

http://www.bildelsbasen.se/21-W2642.html

Där är en 1.6gti motor, GX har lite mindre kompression i kolvarna, men 8v GTI motorer med högre kompression sitter i Cabbar också, så GZ, DX och KT samt PF.

Direktlänk » http://www.bildelsbasen.se/162-W35776.html

PF och GZ satt i MK2 golf och Jetta

H.J.L.H.
FjonkeeN
Kör: Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö Medlem: 02 november 2011
Fre 30 okt 2015 14:54 Svara med citat
Jag har en 2h motor i min jetta. Den motorn sitter org i mk1 cab. 98hk. Släng dit en pf Box så har du 112.
Digifant insprutning Smile
Min går snuskigt bra, men vet ej om motorn är original ^^

Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
Notch
Kör: Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken Medlem: 28 maj 2015
Fre 30 okt 2015 16:02 Svara med citat
Har fått tag på en GZ motor på en skrot i närheten som jag glömt kolla tidigare.
Så nu har man lite att göra i vinter då jag inte vet skicket på den. Tur att dom är rätt billiga att renovera iaf.

VW Jetta 1,6 -87
Dodge Magnum R/T Hemi -05
Grandell79
Kör: Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby Medlem: 12 juli 2012
Fre 30 okt 2015 16:56 Svara med citat
Nu blev jag nyfiken o lånar tråden lite.. 2h? Eller menar du JH?
PF box från?



FjonkeeN skrev:
Jag har en 2h motor i min jetta. Den motorn sitter org i mk1 cab. 98hk. Släng dit en pf Box så har du 112.
Digifant insprutning Smile
Min går snuskigt bra, men vet ej om motorn är original ^^
Very Happy
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Fre 30 okt 2015 20:36 Svara med citat
FjonkeeN skrev:
Jag har en 2h motor i min jetta. Den motorn sitter org i mk1 cab. 98hk. Släng dit en pf Box så har du 112.
Digifant insprutning Smile
Min går snuskigt bra, men vet ej om motorn är original ^^


NEJ, det blir inga 112 hästar för att du byter styrbox.

Men om du byter kolvar så du får 'gti-komp' (och eventuellt kamaxel) så kan du få 112 hästar.
FjonkeeN
Kör: Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö Medlem: 02 november 2011
Mån 02 nov 2015 16:59 Svara med citat
r o l l e skrev:
NEJ, det blir inga 112 hästar för att du byter styrbox.

Men om du byter kolvar så du får 'gti-komp' (och eventuellt kamaxel) så kan du få 112 hästar.


Jo de får man. Då 2h är exakt samma motor som pf, fast med strypt styrbox. Välbeprövat recept utav många i denna värld.

Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
FjonkeeN
Kör: Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö Medlem: 02 november 2011
Mån 02 nov 2015 17:02 Svara med citat
"In Germany the 98 hp 1.8 2H of the cabby is exactly the same Engine as the 107 hp 1.8 8v PF Engine of the mk2 gti (both with digifant injection).
Only the exhaust manifold and the ecu are different."

Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Mån 02 nov 2015 20:33 Svara med citat
FjonkeeN skrev:
"In Germany the 98 hp 1.8 2H of the cabby is exactly the same Engine as the 107 hp 1.8 8v PF Engine of the mk2 gti (both with digifant injection).
Only the exhaust manifold and the ecu are different."


2H motorn har 9.2:1 (eller 9.5:1) i kompförhållande, en 112 hästare har 10:1 i kompförhållande.

Har själv använt mig av en 2H motor för överladdningsexperiment då jag inte ville ha toklågt kompförhållande men behövde lite lägre....

Och sedan är ju inte en 107 hästars motor samma sak som en 112 hästars motor, det är LÄGRE effekt.

Om någon tycker sin motor går bra, det är jättebra. Men det behöver inte innebära att den har MER effekt, den kan ha rätt effekt. När en motor är frisk och tändning och bränslesystem är korrekt brukar en motor gå bra.
Basilusin
Kör: Golf 1 LX -83 Ort: Finland Medlem: 16 mars 2008
Fre 15 jan 2016 22:43 Svara med citat
Hur avancerar motorrenoveringen? Gjorde samma som dig och köppte en GZ i september. Har rivit ner motorn för att kolla i vilket skick den var i. Värre än jag hade tänkt mig, har nu fört in den för borrning och så blir det nya kolvar. Skulle vara intressant att höra hur det går med din motor.

Vinterbil: Golf 6 GT -10
Notch
Kör: Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken Medlem: 28 maj 2015
Fre 15 jan 2016 23:36 Svara med citat
Basilusin skrev:
Hur avancerar motorrenoveringen? Gjorde samma som dig och köppte en GZ i september. Har rivit ner motorn för att kolla i vilket skick den var i. Värre än jag hade tänkt mig, har nu fört in den för borrning och så blir det nya kolvar. Skulle vara intressant att höra hur det går med din motor.


Kan säga att min var i bedrövligt skick ärligt talat. Kommer också behöva borra, sen behöver toppen helrenoveras också. Tidigare ägare verkade inte tycka om att byta olja kan man väl säga...

Men jag har ingen brådska, får ta den tid det tar helt enkelt.

VW Jetta 1,6 -87
Dodge Magnum R/T Hemi -05
Basilusin
Kör: Golf 1 LX -83 Ort: Finland Medlem: 16 mars 2008
Lör 16 jan 2016 0:23 Svara med citat
Jag hittade överdimensionskolvar (81,5mm) billigt, men maskineringsfirman vägrade ta emot nät beställda kolvar så blir tvungen att köpa det de har på hyllan.

Länk ifall du finner medgörligare bearbetare: http://m.reservdelar24.se/mahle-original-2673243.html
Basilusin
Kör: Golf 1 LX -83 Ort: Finland Medlem: 16 mars 2008
Lör 16 jan 2016 0:29 Svara med citat
Det du eventuellt kunde göra vore att använda ditt existerande 1,6 block vilket är samma som 1,8. Om du skött oljebytena bättre på den motorn kunde det räcka med att byta kolvar (till nya gti) samt flytta över vevaxeln från GZ motorn och bara hona cylindrarna då skulle du spara in borrningskostnaden Wink Samtidigt blir du dock utan rullande bil, vilket kanske inte är helt vettigt heller Wink

Vinterbil: Golf 6 GT -10
Notch
Kör: Jetta 1.6 Cl -87 Ort: Sandviken Medlem: 28 maj 2015
Lör 16 jan 2016 1:53 Svara med citat
Basilusin skrev:
Jag hittade överdimensionskolvar (81,5mm) billigt, men maskineringsfirman vägrade ta emot nät beställda kolvar så blir tvungen att köpa det de har på hyllan.

Länk ifall du finner medgörligare bearbetare: http://m.reservdelar24.se/mahle-original-2673243.html


Tack för tipset, blir att handla såna. Firman jag lämnar till är inte ett dugg kinkiga på sånt som tur är.

Basilusin skrev:
Det du eventuellt kunde göra vore att använda ditt existerande 1,6 block vilket är samma som 1,8. Om du skött oljebytena bättre på den motorn kunde det räcka med att byta kolvar (till nya gti) samt flytta över vevaxeln från GZ motorn och bara hona cylindrarna då skulle du spara in borrningskostnaden Wink Samtidigt blir du dock utan rullande bil, vilket kanske inte är helt vettigt heller Wink


Just nu används den som pendlarbil, håller på med rostlagning på S40:n och Chevan använder frugan dagligen.
Jag betalar betalar bara 2 flak öl för borrningen så det är ingen idé att hålla på och krångla mer än nödvändigt.

VW Jetta 1,6 -87
Dodge Magnum R/T Hemi -05
Droonten
Kör: Golf 2 Syncro -87 -91 Ort: Lycksele Medlem: 22 november 2017
Tis 05 okt 2021 14:44 Svara med citat
Orkar inte starta en ny tråd men tänker jag rätt när jag tror motorer med dessa motorkoder har samma topp? fattar det så om man kollar orginal topp från VW (se länk)

Engine code: 2H, PB, PF, 1P, RV

https://www.volkswagen-classic-parts.com/catalog/en_global/part/037103 351?epis=067&f=golf&g=golf-mk2-syncro&c=195730&sc=195500&ct=2

fråga två om jag skjuter remmen på min 2H motor blir det ventilsallad då? eller gåt ventilerna fria?
Basilusin
Kör: Golf 1 LX -83 Ort: Finland Medlem: 16 mars 2008
Ons 27 okt 2021 14:59 Svara med citat
Droonten skrev:
Orkar inte starta en ny tråd men tänker jag rätt när jag tror motorer med dessa motorkoder har samma topp? fattar det så om man kollar orginal topp från VW (se länk)

Engine code: 2H, PB, PF, 1P, RV

https://www.volkswagen-classic-parts.com/catalog/en_global/part/037103 351?epis=067&f=golf&g=golf-mk2-syncro&c=195730&sc=195500&ct=2

fråga två om jag skjuter remmen på min 2H motor blir det ventilsallad då? eller gåt ventilerna fria?


Jo du tänker rätt de har samma topp. Det skiljer väldigt lite till de toppar som finns på JH, KT, GZ, EV, RD och RG. Det är främst en kanal på baksidan du måste plugga, för ventilation av insprutningssäten.

Gällande fråga två så borde alla mk2 8 ventils motorer vara non-interference medan 16 ventils borde vara interference. Alltså borde kolven inte röra ventilerna om kamremmen går.