Forum - Volkswagen Passat - Ny Passat-ägare - Tips?

fitur
Kör: Passat 8 2.0 TDI -16 Ort: Stockholm Medlem: 28 oktober 2021
Tor 28 okt 2021 9:02 Svara med citat
God morgon,
Jag har precis bytt till och är en förstagångsägare av en Passat 2.0 TDI (2016). Jag har tidigare bara kört Volvo och lånat ett par Tiguan vid tillfälle och är nyfiken på tips, råd, etc.
Till att börja med kan jag säga att bilen är tystare och har mjukare väghållning än min dubbelt så dyra V60CC AWD från 2018, som lämnat ifrån mig.
Jag upplever att jag fått en del finesser och bekvämligheter som t.ex. CarPlay, en backkamera som inte är konstant smutsig och elmanövrerad baklucka men har samtidigt förlorat elmanövrerad förarstol, sätesvärmare bak och Volvo on Call-appen för att se position, mätarställning, färddator, etc.

Mina första frågor till er är:
1) Vart hittar jag mattor (fram, bak och bagageutrymme) med bra kvalitet i förhållande till pris?
2) Jag har CarPay-kort idag men är öppen för att byta bank, bensinstation, etc. till förmån för bilen.
3) Mitt nuvarande försäkringsbolag (If) tar strax över 1000kr/månad för min nya Passat (FWD 150 hästar) jämfört med min tidigare V60CC D4 med fyrhjulsdrift och 190 hästar som kostade 850kr/månad hos If och 600~ish hos Volvia. Min Passat har gått 12.000 mil. Spelar det någon roll vilket försäkringsbolag jag väljer och har ni några erfarenheter?

Tack och trevlig dag!
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Tor 28 okt 2021 19:01 Svara med citat
Kan flika in gällande försäkringen. If kommer inte hjälpa dig vid motor och drivlinestrul då bilen gått 12.000 mil. Du skulle valt Folksam Stor. Den gäller 10 år/15.000 mil.

Gällande mattor så finns det bra och billiga sådana på amazon.se.