Forum - Golf 4 (98-04) - Låser dörrarna vid guppig väg...vad göra? L Ö S T !

Larss
Kör: Golf 4 0703570191 Ort: Piteå Medlem: 15 januari 2021
Sön 31 jan 2021 13:33 Svara med citat
Golf 4 -03, snikmodell utan fjärrlås (men med centrallås).
Vid körning på guppig väg/tvättbräda så låses / låses dörrarna upp i rask takt.

Var ska jag börja leta felet? (i förardörrens låskista eller?)

MVH

Lars S

Senast ändrad Mån 24 maj 2021 18:43, ändrad totalt 1 gång
Classic-vw
Kör: Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall Medlem: 27 februari 2021
Lör 27 feb 2021 11:33 Svara med citat
Jag har samma problem, har funderat på om det är lödningen i låskistan som är dålig. Funderar på att ta tag i problemet när det inte är lika blött ute.
Larss
Sön 28 feb 2021 15:25 Svara med citat
Classic-vw skrev:
Jag har samma problem, har funderat på om det är lödningen i låskistan som är dålig. Funderar på att ta tag i problemet när det inte är lika blött ute.

Tack!
Min blir värre när det är många minusgarder ute, vid blidväder och varmare i stort sett felfri. Tänkte också ta tag i det men har fått för mej att det är mycke skruva för att nå låskistan ...(?)

Om Du gör en attack mot kistan så hör gärna av dej om hur det gick, tack!

/Lasse S
Classic-vw
Mån 01 mar 2021 13:46 Svara med citat
Jag återkommer tidigast i slutet av april i så fall! Smile

Här kan du kika på vad som ska skruvas för att komma åt låskistan om du överväger att göra det innan mig.
Larss
Mån 24 maj 2021 18:41 Svara med citat
Jag bytte låsmodulen på förarsidan idag. 4 timmar på knä! (tar 2,5h nästa gång Very Happy )
Köpte en beg modul för 450:- inkl frakt från en bil med få mil...vågade inte chansa på de billiga eftermarknadskopiorna.
Funktionen efter bytet helt perfekt!

Tror det var nån av de 5 switcharna i modulen som inte var helt schysst, sannolikt switchen som styrs av dörrknappen, kan ha gått att repa eftersom modulen är öppningsbar men det får bli nästa gång.

/Lars S
Classic-vw
Mån 24 maj 2021 18:50 Svara med citat
Tusen tack Lars för besked, jag får väl återkomma när det blir aktuellt för min del. Har inte riktigt haft tiden eller ekonomin för tillfället men förhoppningen är väl att jag ska fått ordning på det innan hösten! Very Happy

Hoppas du är nöjd! Smile
Larss
Mån 24 maj 2021 19:13 Svara med citat
Jag är nöjd!Smile
Enda egentliga överraskningen (jämfört med de 10-tals filmerna/beskrivningarna jag sett) var att lilla skruven i hålet vid dörrens kortända som håller låskolven inte var Torx T20 utan XZN M4 (invärtes tolvkant) vilken är en svår bits att få tag på i hastigheten, det gick dock med T20 även om det var ett visst risktagande. Confused
Vidare har min bil vevade fönster och instruktioner för hur man lossar veven finns ej i filmer/böcker.

Men som helhet inte supersvårt men en massa massa skruvande och liite mixtrigt att få tillbaks den inre stora dörrplåten med alla wirar, sladdar etc på rätt plats och i rätt läge.

/Lars S
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 24 maj 2021 20:29 Svara med citat
Larss skrev:
Jag är nöjd!Smile
Enda egentliga överraskningen (jämfört med de 10-tals filmerna/beskrivningarna jag sett) var att lilla skruven i hålet vid dörrens kortända som håller låskolven inte var Torx T20 utan XZN M4 (invärtes tolvkant) vilken är en svår bits att få tag på i hastigheten, det gick dock med T20 även om det var ett visst risktagande. Confused
Vidare har min bil vevade fönster och instruktioner för hur man lossar veven finns ej i filmer/böcker.

Men som helhet inte supersvårt men en massa massa skruvande och liite mixtrigt att få tillbaks den inre stora dörrplåten med alla wirar, sladdar etc på rätt plats och i rätt läge.

/Lars S

Du såg möjligen inte om det kan finnas något sätt att få dörren att öppnas utan att man måste rycka hårt i handtaget flera gånger?
Kanske den lilla wiren kan ha töjts ut och behöver bytas.
Larss
Mån 24 maj 2021 20:44 Svara med citat
Ja det såg jag!
Den lillavajerns ytterände i dörrhandtaget kan flyttas utåt i små små hack och på så sätt spännas.
Lossa (som visas i filmen ovan) några varv på skruven som håller låscyllen och ta ut cyllen så kommer du åt vajeränden .

Lars S
maxmsm
Mån 24 maj 2021 21:14 Svara med citat
Larss skrev:
Ja det såg jag!
Den lillavajerns ytterände i dörrhandtaget kan flyttas utåt i små små hack och på så sätt spännas.
Lossa (som visas i filmen ovan) några varv på skruven som håller låscyllen och ta ut cyllen så kommer du åt vajeränden .

Lars S

Mycket stort tack för tipset!
maxmsm
Tor 12 aug 2021 20:08 Svara med citat
Larss skrev:
Ja det såg jag!

Lars S

Med en liten justering av vajern så kan nu förardörren öppnas med ett lillfinger!
Stort tack för tipset!
Classic-vw
Tis 02 nov 2021 19:08 Svara med citat
Jag åkte på att justera den lilla vajern jag med. Men jag kan intyga att min bil slutat låsa sig när jag är ute och åker i alla fal! Very Happy