Forum - Golf 4 (98-04) - Ljud höger bak. Svårt att fatta vad det är.

rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010
Tis 02 nov 2021 14:14 Svara med citat
Låter nästan som när man glömt stänga en dörr eller
nåt. När man kör över gupp. Det knakar till eller vad man ska säga. Jag har bytt stötdämpare, Jag drog åt skruvarna.
Det hörs inget då jag trampar ner bilen vid stillastående. Kanske någon vet nåt var jag ska kolla.
Classic-vw
Kör: Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall Medlem: 27 februari 2021
Tis 02 nov 2021 19:13 Svara med citat
Bytte du lager i samma veva? Kan eventuellt vara bussningarna. Smile
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 03 nov 2021 17:57 Svara med citat
rostful skrev:
Låter nästan som när man glömt stänga en dörr eller
nåt. När man kör över gupp. Det knakar till eller vad man ska säga. Jag har bytt stötdämpare, Jag drog åt skruvarna.
Det hörs inget då jag trampar ner bilen vid stillastående. Kanske någon vet nåt var jag ska kolla.

Eller någonting som sitter löst, var det kompletta fabriksmonterade fjäderben du bara satte på bilen eller fick du själv skruva isär? Inte alltför sällan så glappar stötdämpare/stötdämparlagring efter lite körning.
Avgassystem som slår i någonting
saker i reservdelsbaljan som slår i

etc etc

Eller kanske dra åt muttrarna också
rostful
Ons 03 nov 2021 20:55 Svara med citat
Har fortfarande inte fattat vad det är som låter. Ska kolla när jag hinner och när det är ljust.. Jag har bytt övre lagerfäste eller vad det heter. De i aluminium som man drar åt med 2 bult.. Hjulet är åtdraget. Jag kan leva med det där ljudet men man undrar ju vad det är. Jag såg en snubbe i en film som hade nåt liknande ljud men han fatta inte felet heller.
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012
Ons 03 nov 2021 22:49 Svara med citat
rostful skrev:
Har fortfarande inte fattat vad det är som låter. Ska kolla när jag hinner och när det är ljust.. Jag har bytt övre lagerfäste eller vad det heter. De i aluminium som man drar åt med 2 bult.. Hjulet är åtdraget. Jag kan leva med det där ljudet men man undrar ju vad det är. Jag såg en snubbe i en film som hade nåt liknande ljud men han fatta inte felet heller.

Ta loss övre lagringen och efterdra muttern på stötdämparen. Dra sedan fast övre lagringen igen i bilen.
rostful
Tor 04 nov 2021 13:37 Svara med citat
Ok, Tack för svar. Ska kolla en lämplig dag. Fast jag tyckte jag drog åt muttern hårt då jag monterade. Men jag ska kolla.

5/11 Jag lossade stötdämparen och drog åt pytte lite till. Jag hade redan dragit den hårt. Nä, det låter än.. Jag tog ur varningstriangel. som låg i botten av koffert. Kanske kör en sväng i morgon och lyssnar.