Forum - Golf 7 (13-19) - Golf 7 1.6 tdi som tappat effekt och förhöjd förbrukning

Samme131
Kör: Golf 7 1.6tdi 4m 105 Ort: Stockholm Medlem: 30 april 2020
Mån 15 nov 2021 12:23 Svara med citat
Tja, tänkte se om någon annan varit med om liknande eller har andra tips.
Golfen i fråga är en 1.6 tdi 105 4m från 2014, sedan 7 tusen mil har bilen blivit ryckig vid jämn gas (då och då), förbrukningen har successivt ökat och bilen har blivit märkbart slöare. 2019 (vid cirka 7500 mil) gjorde den 0-100 på 13,5 sekunder med 5 pers i bilen och i somras gjorde den 16,7 med två pers i bilen då med ungefär 11500 mil på mätaren (för referens). Likaså har förbrukning ökat från att variera mellan 0,52-0,58 på lite olika långkörningar. Nu för tiden har bilen gått drygt 12 tusen mil och varierar på samma körningar mellan 0,6-0,66. Körningarna är då och med varierande last, sommar och vintertid. Kan det vara egr-ventilen och insuget som är belamrat med sot?
Mvh
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Lund Medlem: 10 juli 2011
Mån 15 nov 2021 13:04 Svara med citat
Är bilen servad som den ska? Har du läst av felkoder?
Samme131
Mån 15 nov 2021 13:35 Svara med citat
candyweiss skrev:
Är bilen servad som den ska? Har du läst av felkoder?

Yes, bilen är fullservad på auktoriserad verkstad. I princip aldrig gått längre än 2000 mil mellan oljebyte. Inga felkoder har dykt upp vid service o servades senast i september iår. Mvh
Mranderz
Kör: Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad Medlem: 10 november 2015
Mån 15 nov 2021 17:31 Svara med citat
Med rätt utrustning kan du läsa av skicket på partikelfiltret. Du har dock en 4 motion, skulle kunna sätta en slant på att ditt Haldex system har lagt av. Då "släpar" bilen dina bakdäck som också slits fortare vilket ger både dålig acceleration och hög förbrukning. Felkod ger bilen inte, jag vet detta av egen erfarenhet...

Däremot kan du se detta med rätt utrustning alternativt testa fyrhjulsdriften själv! Hur? Hitta en grusplan, stäng av alla hjälpsystem, vrid ratten fullt åt vänster eller höger och rivstarta bilen, baken ska sticka iväg och överstyra som den vore rent bakhjulsdriven...
Samme131
Mån 15 nov 2021 18:03 Svara med citat
Mranderz skrev:
Med rätt utrustning kan du läsa av skicket på partikelfiltret. Du har dock en 4 motion, skulle kunna sätta en slant på att ditt Haldex system har lagt av. Då "släpar" bilen dina bakdäck som också slits fortare vilket ger både dålig acceleration och hög förbrukning. Felkod ger bilen inte, jag vet detta av egen erfarenhet...

Däremot kan du se detta med rätt utrustning alternativt testa fyrhjulsdriften själv! Hur? Hitta en grusplan, stäng av alla hjälpsystem, vrid ratten fullt åt vänster eller höger och rivstarta bilen, baken ska sticka iväg och överstyra som den vore rent bakhjulsdriven...

Jo partikelfiltret har jag också funderat över när jag har läst på. Skulle se till o hitta någon felkodsdator som kan göra allt sånt där inklusive regenerera dpf. Vet du någon bra som funkar till VAG utan behov av dator?

Fyrhjulsdriften funkar utmärkt kan jag meddela, pumpen byttes förövrigt för 7000 mil sedan när den hade lagt av.
Mvh
Mranderz
Mån 15 nov 2021 18:21 Svara med citat
Ja Haldex-pumpen kräver inte bara täta oljebyten utan också tät rengöring av pump-silen. 3.000 mils intervall har jag själv satt på min Tiguan, 4.000 mil för oljebyte DSG. Du har ju fastställt att ditt Haldex-system fungerar. Det är egentligen bara det som, mig veterligen, kan fela utan att ge en vettig felkod, förutom uppenbara saker som anliggande/kärvande bromsar.

Problem med DPF genererar ju felkoder, likaså fel på lambdasensorer?
Samme131
Mån 15 nov 2021 18:31 Svara med citat
Mranderz skrev:
Ja Haldex-pumpen kräver inte bara täta oljebyten utan också tät rengöring av pump-silen. 3.000 mils intervall har jag själv satt på min Tiguan, 4.000 mil för oljebyte DSG. Du har ju fastställt att ditt Haldex-system fungerar. Det är egentligen bara det som, mig veterligen, kan fela utan att ge en vettig felkod, förutom uppenbara saker som anliggande/kärvande bromsar.

Problem med DPF genererar ju felkoder, likaså fel på lambdasensorer?

Ja är ju dumt tänkt med haldexpumpen egentligen, känner nog ingen som har tagit sig till första oljebytet vid 6000 mil, på allas bilar har pumpen lagt av vid 5000 eller tidigare.
Bromsar gick fint när man la på vinterdäcken, snarare så att jag har de problemet med bromsarna att de inte tar alls. Ytrosten på skivorna går inte bort oavsett hur mycket jag bromsar.

Är mitt nästa steg i felsökningen således att ta reda på en riktig felkodsdator så att jag kan kontrollera askmängden i dpf o då eventuellt ge mig på en rengöring med riktig regenerering efteråt? Egr och insug är extremt drygt att försöka plocka ner på denna bil har jag märkt så att kolla mängden sot där kan bli desto svårare.
Mranderz
Mån 15 nov 2021 18:59 Svara med citat
Ja det är nog rätt väg att starta iaf. Kolla eventuella felkoder. Aska och sot är lätt att blanda ihop. Sotet bildas vid förbränning av diesel (mindre så om man kör på Neste My:s HVO100) och bränns bort vid bilens regenerering. Om bilen aldrig får köra klart den proceduren tänds så småningom en varningslampa som endast kan släckas genom att bege sig ut på motorväg alternativt forcera fram med dator.

Askan bildas av motoroljan och just askan kan inte förbrännas utan när det når en viss nivå måste partikelfiltret tömmas. Boven i dramat här är intervall på oljebyte samt oljans kvalité. Tätare byten och en bra olja så ska inte filtret behöva tömmas/bytas på bilens livslängd.

Det låter alltså inte troligt att det skulle kunna vara sot eller aska men intressant såklart att ta reda på dessa nivåer om man ändå kopplar upp bilen.

Vanligaste tipset vid alla möjliga problem är ju alltid att göra en felsökning så man utesluter "vanliga" problem.
Samme131
Mån 15 nov 2021 19:42 Svara med citat
Mranderz skrev:
Ja det är nog rätt väg att starta iaf. Kolla eventuella felkoder. Aska och sot är lätt att blanda ihop. Sotet bildas vid förbränning av diesel (mindre så om man kör på Neste My:s HVO100) och bränns bort vid bilens regenerering. Om bilen aldrig får köra klart den proceduren tänds så småningom en varningslampa som endast kan släckas genom att bege sig ut på motorväg alternativt forcera fram med dator.

Askan bildas av motoroljan och just askan kan inte förbrännas utan när det når en viss nivå måste partikelfiltret tömmas. Boven i dramat här är intervall på oljebyte samt oljans kvalité. Tätare byten och en bra olja så ska inte filtret behöva tömmas/bytas på bilens livslängd.

Det låter alltså inte troligt att det skulle kunna vara sot eller aska men intressant såklart att ta reda på dessa nivåer om man ändå kopplar upp bilen.

Vanligaste tipset vid alla möjliga problem är ju alltid att göra en felsökning så man utesluter "vanliga" problem.

Askan jag syftar på är den som blir kvar i dpf efter sot som inte kunnat brännas ur korrekt, men visst. Då bilen gått mer eller mindre 90% av sitt liv på långkörning så tror jag inte riktigt heller att dpf:en mår dåligt. Dedär med olja är ju dock nått som kan påverka dpf avsevärt. Den litern olja som går åt varje 1000 mil ungefär bränns ju också upp men den bidrar också med massa skit som hamnar i partikelfiltret. Men har aldrig fått varningslampa för dpf heller.

Det jag tycker är mest troligt då är ju de sot från förbränd diesel o olja som hamnar i egr systemet och i sin tur i insuget tillsammans med oljeresterna som hamnar i insuget tack vare pcv-systemet.