Forum - Golf 5 (04-08) - Höger framdörr går inte att låsa

dynaflux
Kör: Golf 5 1.6 -05 Ort: Stockholm Medlem: 05 februari 2022
Lör 05 feb 2022 12:42 Svara med citat
Hej! Jag är helt ny här, har meckat bilar i 35 år, först för att det var kul men sedan allt mer till husbehov. Min dotter har precis köpt en Golf 1.6 -05 och har ingen erfarenhet av "nyare" VW (men jag har ägt tre bubblor och en folkabuss från 1966). Måste säga att jag är imponerad av Golfen; förutom att det är tysk ingenjörskonst är den skön att köra och har vägegenskaper som de flesta småbilar saknar.

Nåväl, nu till saken: idag har jag bytt batteri och höger backspegelglas. Dock kvarstår ett annat problem som vi upptäckte efter köpet: höger framdörr låser inte. Jag har såklart googlat och kollat Youtubeklipp och det verkar kunna bero på flera saker. Jag har lossat gummibälgen med kablaget och inga kablar ser skadade ut. Då kan man misstänka att det är motorn (servot?) eller rättare sagt styrelektroniken där. Flera påtalar att ett symptom är att det inte indikeras på instrumentpanelen när man öppnar dörren - i mitt fall gör den det (den visar alltså att dörren öppnats).
Så nu önskar jag förslag på strategi för att angripa detta - ska jag sikta in mig på att det är servot och rent av skaffa ett nytt innan jag river ner hela dörren? Finns det något sätt att konstatera vad som är fel innan jag börjar? Vad är det mest troliga felet? Är det idioti att köpa ett servo från skroten eller skjuter jag mig själv i foten?