Forum - Golf 6 (09-13) - Byta kamkedja 2 ggr???

MariaK
Kör: Golf 6 122 TSI Ort: Motala Medlem: 03 april 2016
Tis 01 feb 2022 21:38 Svara med citat
Jag har en golf VI -10 TSI (tror jag) bensinare som jag har problem med. Jag har dålig koll på bilar i allmänhet men tänker att hjälp finns att få och jag har dotterns kille som kan meka med bilen. Vi tycker dock båda att verkstans dom låter konstig så jag tänkte höra med er.

EPC lampa lyser, motorlampa blinkar gult. Bytt tändstift och tändspolar innan verkstan fick titta på den.

Verkstan säger
"Felkod P0300, misständning på cylinder 2 och 3. Avstängning en eller flera cylindrar.

Kompressionprov okej, 9-10 kg på samtliga cylindrar.

Skavande missljud från toppen eller sida motor/bröstkåpa följer gasreglering.

Övre samt nedre ändläge stämmer ej överens vid mätning med diagnosinstrument. (Här pratade han nåt om kamaxel och vevaxel inte stämde överens, möttes fel?)

Trolig orsak defekt kamkedja eller styrning av denna.

För att till 100% säkerställa detta krävs demontering av bröstkåpa och kontroll av inställningspunkter."

De vill byta kamkedja mm. Det hade jag trott på om det inte var för att den byttes för ca 5000 mil sedan.

Ska jag behöva byta kamkedjan igen? Är det värt det (jag har inte fått kostnadsförslag från verkstan än)?

Vad kan annars vara fel?

Jag har ingen lust att lägga massor med pengar på bilen utan hoppas att det är nåt skitfel som inte verkstan vet om. Jag lämnade den för felkoll till en firma som inte är vw specifik kanske jag bör tillägga.
Bilen är servad efter boken en gång om året.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Tor 03 feb 2022 21:11 Svara med citat
Jag har själv en 09:a med tsi122 men har inte på dom 20.000mil jag kört med den bytt ut någon kedja ännu
men i denna tråd kan man kanske finna lite matnyttig info:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?p=400237#400237

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
MariaK
Kör: Golf 6 122 TSI Ort: Motala Medlem: 03 april 2016
Tor 03 feb 2022 22:03 Svara med citat
Jag har läst den tråden tidigare och ser inte hur den ska kunna hjälpa oss. Den säger vad jag kan se inget om de fel jag upplever på bilen. Du får gärna förtydliga hur den kan hjälpa mig. Jag har läst andra trådar också utan att bli mycket klokare.

Vw hade/har problem med kedjan på vissa modeller. Googlar man så är det ett känt problem. Jag trodde dock jag var på den säkra sidan när min var bytt.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 04 feb 2022 9:26 Svara med citat
FInns det några felkoder ?
(diagnostikuttaget finns framför vänster knä)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
MariaK
Kör: Golf 6 122 TSI Ort: Motala Medlem: 03 april 2016
Lör 05 feb 2022 19:20 Svara med citat
"Felkod P0300, misständning på cylinder 2 och 3. Avstängning en eller flera cylindrar." enligt pappren från verkstan.

Privat avläsare anger P0300, P0303, P0302 vilket är samma som verkstan.


Idag har det gjorts
* bytt plats på bränslespridarna men det ger samma fel
* elkablar till tändspolar är okej
* diverse givare är kollade och inget fel kan ses på dom.
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 05 feb 2022 19:27 Svara med citat
En liten nyfikenhet:
hur ofta är olja + filter på motorn bytt ?
Vilken viscositet är det på oljan som använts ?

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
MariaK
Kör: Golf 6 122 TSI Ort: Motala Medlem: 03 april 2016
Lör 05 feb 2022 21:26 Svara med citat
Jag har servat den 1 gång om året på verkstad. Senast i april förra året. Vet inte vad de har för olja. Jag kan be killen som har bilen kolla om de skrivit något i serviceboken.

Vad ska oljan ha för viscositet? Kan det hjälpa att byta olja? Kan verkstan ha haft i fel olja och förstört min bil?
MariaK
Kör: Golf 6 122 TSI Ort: Motala Medlem: 03 april 2016
Ons 09 feb 2022 15:55 Svara med citat
Oljan + filter är bytt vid service 1 gång/år. Står tyvärr inget om vilken olja de använt.
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Ons 09 feb 2022 17:53 Svara med citat
a128 skrev:
En liten nyfikenhet:
hur ofta är olja + filter på motorn bytt ?
Vilken viscositet är det på oljan som använts ?

Smile

Viskositeten spelar väl ingen större roll på detta felet? Om verkstaden inte hällt i hydraulolja Rolling Eyes
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Fre 11 feb 2022 9:14 Svara med citat
MariaK skrev:
Oljan + filter är bytt vid service 1 gång/år. Står tyvärr inget om vilken olja de använt.


jag menar km/mil-tal

Smile

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera