Forum - Volkswagen Passat - Glödstiftslampan tänds i nerförbacke

flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Fre 01 apr 2022 18:45 Svara med citat
Jag hämtade min bil från VW idag, jag lät dom göra uppdateringen ( 23R7 - Motorstyrdon NOx) samt byta gummin runt bränslerör, och någon luftriktare..
När jag körde hem tyckte jag den hade sämre vrid.. jag fick gasa mer.. nu är det gjort iallafall, och det var inga kostnader för lånebil..
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 01 apr 2022 19:53 Svara med citat
flypassat skrev:
Jag hämtade min bil från VW idag, jag lät dom göra uppdateringen ( 23R7 - Motorstyrdon NOx) samt byta gummin runt bränslerör, och någon luftriktare..
När jag körde hem tyckte jag den hade sämre vrid.. jag fick gasa mer.. nu är det gjort iallafall, och det var inga kostnader för lånebil..


Du får väldigt gärna återkomma med lite rapporter om dina upplevelser på längre sikt, bränsleförbrukningen blir mycket intressant.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Fre 01 apr 2022 20:15 Svara med citat
Jag lovar att återkomma : )
Pokoawo
Polo 5 1.8 Ort: Finland
Fre 01 apr 2022 21:33 Svara med citat
flypassat skrev:
Glödstiftslampan tänds i nerförbacke, när jag släpper på gasen
CAYC-motorn - diesel

Jag får felkod P067100 [109] - Elfel

glödstiftet 1a cyl.

Är det någon som råkat ut för den felkoden ? hur felsöker man ett sådant problem..
så det har ingenting att göra med en sliten spridarspets, det är alltså ett elekriskt fel ?

/Robban

The way diesel engines are designed, they sometimes require help when starting, especially in cold temperatures. They feature glow plugs, which help heat the air and fuel mixture present in the combustion chamber to ensure your car’s engine starts efficiently.
https://clusterapk.com
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Fre 08 apr 2022 16:00 Svara med citat
VW Passat 1.6tdi "motor: cayc"

passaten har rätt så smala glödstift.. jag tänker mig att om man ska använda ett reparations-kit, så använder man sig av ett borr för att borra bort de gamla m10 gängorna, samt i änden på det borret så är det ett mindre borr, där man i samma steg borrar upp, för att kunna gänga upp vilket jag tror är en m6 gänga, för att på så sätt kunna dra/pressa upp glödstiftet ur hålet.. jag mäter på det nya glödstiftet 8mm över staven som det ska borras i. (10mm över de stora gängorna).. ett normalt borr för att gänga m6 gänga är 4.8mm.. dvs då har man 1.6mm på vardera sida, förutsatt att man borrat rakt.. jag skulle hellre vilja borra upp för en m5 gänga, då det blir mer gods för bulten att med kraft pressa glödstiftet uppåt.. vad tror ni om det.. jag hittade en fransman på YT, som misslyckades på både 1a och andra cylindern.. han fick alltså upp trasiga gängor då väggen inte höll !..

Det vill man ju inte vara med om..

På bilden ser man en m6 bult, inte mycket att leka på där..

Bild[/gallery]
Bild
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Fre 08 apr 2022 16:14 Svara med citat
Maxmsm/ Jag har redan märkt nu att jag får gasa mer än innan och vridmomentet är mycket sämre.. så den kommer dra mera.. hmm, vad säger VW om detta, det måste väl varit en massiv storm utav protester kring denna upp(ner)gradering.. inte illa att den förre ägaren har skitit i att göra uppdateringen på många år..
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 08 apr 2022 21:05 Svara med citat
flypassat skrev:
Maxmsm/ Jag har redan märkt nu att jag får gasa mer än innan och vridmomentet är mycket sämre.. så den kommer dra mera.. hmm, vad säger VW om detta, det måste väl varit en massiv storm utav protester kring denna upp(ner)gradering.. inte illa att den förre ägaren har skitit i att göra uppdateringen på många år..


Enligt VAG så ska de inte dra mera efter uppdateringen men det fanns en massa insändare i AMS, TV och liknande tidningar där ägarna hävdade att deras bilar blev både tröttare och törstigare efter uppdateringen.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Lör 09 apr 2022 23:12 Svara med citat
Ja det är en lögn, den går sämre 🤨..
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 10 apr 2022 9:03 Svara med citat
flypassat skrev:
Ja det är en lögn, den går sämre 🤨..


Givetvis är det lögn, genom att besluta sej för att mygla med avgasvärdena så har man definitivt visat att VAG är ett totalt opålitligt företag.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Sön 10 apr 2022 10:59 Svara med citat
Ja det är ju ett hyckleri, att fixa till siffrorna så att den just hamnar inom ett visst värde när de gör ett avgastest, men den totala upplevelsen blir att man får en bil som får en sämre prestanda och som drar mer bränsle.. det brev som de skickade ut till mig om att ingenting av vare sig prestanda eller bränsle skulle förändras var en lögn.. detta måste dom veta om.. konstigt om det är så många som upplevt detta, att det då inte har kunnat få dom fällda för ett sådant svek..

Dom får gärna höra av sig till mig och beklaga över vad som hänt, men i all välmening stå för en chipning hos Göran i Kvisttofta eller GDM : )

"Candweiss" fick betala runt 3000kr för chippningen.. Fick du betala något liknande hos Göran ?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 10 apr 2022 13:08 Svara med citat
flypassat skrev:
Ja det är ju ett hyckleri, att fixa till siffrorna så att den just hamnar inom ett visst värde när de gör ett avgastest, men den totala upplevelsen blir att man får en bil som får en sämre prestanda och som drar mer bränsle.. det brev som de skickade ut till mig om att ingenting av vare sig prestanda eller bränsle skulle förändras var en lögn.. detta måste dom veta om.. konstigt om det är så många som upplevt detta, att det då inte har kunnat få dom fällda för ett sådant svek..

Dom får gärna höra av sig till mig och beklaga över vad som hänt, men i all välmening stå för en chipning hos Göran i Kvisttofta eller GDM : )

"Candweiss" fick betala runt 3000kr för chippningen.. Fick du betala något liknande hos Göran ?


3000:- och kvitto på summan.
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Sön 10 apr 2022 23:04 Svara med citat
Superbra.. har kollat runt lite och steg 1 - 150hk/319Nm, verkar vara rätt bra, har inte hittat någon annan aktör som erbjuder mer prestanda för pengarna..
flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Mån 11 apr 2022 14:15 Svara med citat
Ja det är en lögn, den går sämre 🤨..
Sida <  1, 2