Forum - Golf 5 (04-08) - Motor på väg att dö? Oljeläcka, EGR-ventil eller något annat

golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Lör 28 maj 2022 18:20 Svara med citat
Jag behöver lite tips och råd kring reparation av min Volkswagen Golf 2005 FSI 2.0 med automatväxellåda - reparera eller sälja alternativ skrota om nödvändigt.

För ett par veckor sedan omkring valborg började motorlampan lysa på displayen under färd. Jag köpte en felkodsläsare och identifierade att det var felkod 17811 - Exhaust gas recirculation system, Control difference, dvs. EGR-ventilen. Jag tog sedan bilen till en verkstad inom ett par dagar, där de bekräftade att EGR-ventilens kuggar hade gått sönder, och att ventilen var fast i ett öppet läge. Jag nämnde att jag tyckte att bilen var ovanligt seg i starten, men de tyckte inte det efter att ha kört den lite utan påpekade att äldre automatlådor är så (inte helt sant, den är segare än tidigare).

De gav mig prisuppgifter på vad det skulle kosta att reparera, men underströk att det inte var dåligt/fel att köra bilen. Det skulle bara behöva fixas inför besiktningen. Jag följde deras råd, inhandlade en EGR-ventil med rätt originalnummer med planen att byta ut den snart, och har bara kört bilen ett par gånger sedan dess.

Sedan igår när jag var på väg till jobbet dök följande meddelande upp på displayen i min Volkswagen Golf 2005 FSI 2.0: ”STOP! Oil Pressure Engine Off”.
Jag blev direkt orolig och körde snabbt in på en vägren och satte på varningsblinkers. Efter snabb googling fattade jag att detta var ett allvarligt tecken. Jag körde den trots det de resterande 10 min till jobbet och sedan 20 min till mina föräldrar där den nu står parkerad.

Det hör till historian att jag varit dålig på att fylla på motorolja, och att oljestickan varit snustorr då jag tittade till den direkt efter valborg. Jag inhandlade motorolja och fyllde gradvis på, ca 2L totalt. Vid verkstaden tittade dem till oljenivån och konstaterade att det var något för mycket olja i.

Min fråga är nu alltså - har jag, ovan vid bilar som jag är, lyckats förstöra motorn då jag inte fyllt på med motorolja?

Bilen går lite småryckigt och den är som sagt seg att köra, främst i lägre hastigheter. Jag vill inte bli totalt lurad på en verkstad, och behöver därför tips om vilket beslut som är bäst att ta i denna situation. På verkstaden tog dem, trots att jag meddelade vilken felkod det var, 500 kr betalt för att bekräfta ungefär det jag redan visste - att det var EGR-ventilen som var problemet.

Alla tips och råd uppskattas om vilken väg som är bäst att gå nu.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Lör 28 maj 2022 20:56 Svara med citat
Menar du att stickan var torr och ingen lampa hade tänts?
En av våra firmabilar(VW Crafter) hade efter senaste servicen fått lite för mycket olja i sej vilket resulterade i larm om hög nivå, det var kanske 5mm över markeringen på stickan men efter ett antal min så har larmet försvunnit och nivån legat inom markeringen så om du inte hade fyllt väldigt långt över markeringen så tvivlar jag på att lite lugn körning ställt till någon skada.
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Lör 28 maj 2022 21:21 Svara med citat
Efter att motorlampan tändes under valborg så kontrollerade jag oljenivån på stickan och den var mer eller mindre torr, ja. Jag fyllde på ca 1 liter motorolja och stickan var fortfarande torr. Därför fyllde jag på med ytterligare 1 liter efter olika personers råd, och ja, det blev då något för mycket.

Det lyste ingen oljelampa i samband med detta, alltså bara motorlampan. Motorlampan lyser troligtvis pga EGR-ventilen, inte oljenivån. Ingen oljelampa har någonsin tänts än, bara STOP! Oil Pressure Engine Off” igår då att det skulle vara låg oljenivå, vilket inte stämmer.

Jag körde väl ingen "lugn" sträcka igår, utan 30 min blandad körning till jobbet, i all slags trafik (motorväg, stadstrafik, kurvig avfart), och 20 min landsvägskörning ut till föräldrarnas sommarställe.

”STOP! Oil Pressure Engine Off” började lysa och pipa på den kurivga avfarten där jag höll en hastighet på ca 60 km/h. Det lutar snarare åt att jag har fått i för mycket olja nu, och att det eventuellt täpper igen något och inte smörjer motorn? EGR-ventilen står ju i öppet läge, så det är väl inte så bra det heller.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 29 maj 2022 9:29 Svara med citat
Vad jag har förstått så ska för mycket olja kunna ge högt oljetryck och det kan evt skada någon packning eller tätning vilket skulle kunna orsaka oljeläckage.
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Sön 29 maj 2022 9:41 Svara med citat
maxmsm skrev:
Vad jag har förstått så ska för mycket olja kunna ge högt oljetryck och det kan evt skada någon packning eller tätning vilket skulle kunna orsaka oljeläckage.


Ok. Så i så fall skulle, i alla fall teoretiskt sätt, varningen ”STOP! Oil Pressure Engine Off” kunna dyka upp vid en oljeläcka, även då det finns olja som smörjer delarna.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 29 maj 2022 9:48 Svara med citat
Det bör dyka upp någon varning när du har låg nivå, min Golf 4 ger orange varning när nivån nästan är under markeringen på stickan och ska ge röd varning när trycket försvinner men där har jag inte hamnat ännu.
Jag har alltid en liter i skuffen på denna bilen.
Hur är nivån nu?
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Sön 29 maj 2022 10:04 Svara med citat
maxmsm skrev:
Det bör dyka upp någon varning när du har låg nivå, min Golf 4 ger orange varning när nivån nästan är under markeringen på stickan och ska ge röd varning när trycket försvinner men där har jag inte hamnat ännu.
Jag har alltid en liter i skuffen på denna bilen.
Hur är nivån nu?



Ja, jag har också tyckt det borde ha dykt upp en varning om att oljenivån är låg, men det har det inte gjort.

Nu är det ju snarare lite för mycket olja, över maxstrecket sen ungefär 2-3 veckor tilllbaka då jag hällde i totalt 2 liter olja. Sen vet jag inte om något av detta har läckt sedan dess, men knappast 2 liter..
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 29 maj 2022 10:14 Svara med citat
Hur mycket över strecket är det?
Du känner möjligen ingen som har en oljesug?
Man stoppar ner en slang där stickan sitter och suger ut av överskottet den vägen, jag har en men Stockholm ligger lååångt bort...
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Sön 29 maj 2022 10:29 Svara med citat
Tyvärr känner jag ingen med oljesug... Jag ska kolla hur mycket över strecket i veckan, bilen står parkerad hos mina föräldrar.

Ja tänker att det eventuellt är oljepumpen som är täppt.

En annan fundering: Kan en mekaniker se om motorn är direkt sliten eller på väg att dö? Kan ju vara värt att ta reda på innan man spenderar massa på att laga och byta andra delar i bilen.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 29 maj 2022 11:17 Svara med citat
Om motorn är sliten kan man se med ett kompressionsprov, dvs cylindrarna.
Hur långt har den gått?
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Sön 29 maj 2022 12:04 Svara med citat
Ok, bra att veta. Den har gått ca 12 500 mil, så inte jättelångt.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 29 maj 2022 18:22 Svara med citat
En 2,0 som har gått 12 500 mil har mycket kvar om man sköter den, min är en 2,0 Bi-Fuel som har gått drygt 30 000mil, då sliter gasen lite hårdare än bensin då gas är ett "torrt" bränsle.
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Sön 29 maj 2022 21:21 Svara med citat
maxmsm skrev:
En 2,0 som har gått 12 500 mil har mycket kvar om man sköter den, min är en 2,0 Bi-Fuel som har gått drygt 30 000mil, då sliter gasen lite hårdare än bensin då gas är ett "torrt" bränsle.


Min är en Volkswagen Golf 2.0 FSI från 2005 som alltså har gått ca 12 500 mil. Sedan jag köpte den i oktober förra året har jag kört den ca 700 mil utan att kontrollera oljenivå eller fylla på med olja. Förmodligen jättedumt och säkerligen okunnigt. Det är detta som oroar mig, att jag trots de låga miltalet inte har skött den sedan jag köpte den, och därför orsakat skada på motorn.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Sön 29 maj 2022 21:59 Svara med citat
golfig skrev:
Min är en Volkswagen Golf 2.0 FSI från 2005 som alltså har gått ca 12 500 mil. Sedan jag köpte den i oktober förra året har jag kört den ca 700 mil utan att kontrollera oljenivå eller fylla på med olja. Förmodligen jättedumt och säkerligen okunnigt. Det är detta som oroar mig, att jag trots de låga miltalet inte har skött den sedan jag köpte den, och därför orsakat skada på motorn.


När jag köper en "ny" bil så kollar jag oljan varje tankning första tiden.
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Sön 29 maj 2022 21:59 Svara med citat
Frågan är nu: Ska jag hitta någon som kan bogsera mig 10 min bilfärd till verkstaden, eller vågar jag köra den sträckan dit?
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Sön 29 maj 2022 22:02 Svara med citat
maxmsm skrev:
När jag köper en "ny" bil så kollar jag oljan varje tankning första tiden.


Ja, den var nyservad och nybesiktigad en dag innan jag köpte den. Oljenivån och kvaliteten på oljan var alltså bra vid köptillfället i slutet av oktober 2021. Sen vad jag har förstått, så förbränner dessa gamla golfar en del motorolja. Så oljenivån ska väl ändå kollas med jämna mellanrum, och definitivt oftare än efter 700 mil.
maxmsm
Kör: Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg Medlem: 15 februari 2012
Mån 30 maj 2022 17:55 Svara med citat
golfig skrev:
Ja, den var nyservad och nybesiktigad en dag innan jag köpte den. Oljenivån och kvaliteten på oljan var alltså bra vid köptillfället i slutet av oktober 2021. Sen vad jag har förstått, så förbränner dessa gamla golfar en del motorolja. Så oljenivån ska väl ändå kollas med jämna mellanrum, och definitivt oftare än efter 700 mil.


På 700 mil så går det nog uppemot 2l olja i min gamla gasare men din bensinare har inte gått så långt.
golfig
Kör: Golf 5 TSI 2.0 Ort: Stockholm Medlem: 19 oktober 2021
Tor 16 jun 2022 6:35 Svara med citat
Bilen togs i måndags morgon till en mindre verkstad för byte av EGR-ventilen. När jag började köra den därifrån märkte jag att motorn inte gick helt jämt, men att segheten i lägre hastigheter var borta.

Efter ca en halvtimme kommer antisladd (ESP)-lampan upp på displayen, vilket aldrig har hänt förut. 10 minuter senare dyker även batterilampan upp på displayen, och några sekunder senare så har bilen helt lagt av. Jag står alltså stilla precis efter en rondell, jag hade tur som hann svänga in i slutet av en bussfil.

Bilen bärgades tillbaka till verkstaden. När jag ringde verkstaden på morgonen får jag höra "Jahaaa, åhååå, intressant". Intressant??

Bilen tittas nu vidare på. Ännu har jag inte hört något från verkstaden. Detta har aldrig hänt förut. Delkaskoförsäkringen täcker inte maskinskada på fordon som är äldre än 10 år.

Vad kan jag kräva av verkstaden i detta fall?