Jag lät verkstad byta en spridare på tantens VW Golf TDI 2012 12000 mil och vad jag märker så missar den på någon cylinder vid gaspådrag i låga varv, verkstaden säger att det kan bli vissa störningar när man byter en injektor då de andra är mer inslitna. Men det bör rätta till sig efter ett antal mil. Någon som har synpunkter eller erfarenheter.
Fålkswagen Gålf säx Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 13 jun 2022 23:38
Jag lät byta spridare för ett par år sedan på min TDI 2011.
Märkte inte av att motorn gick ojämnt eller att någon cylinder inte "tände".
Å andra sidan är jag ingen expert på området.
Verkstaden nämnde i mitt fall inget om att en ny spridare inte skulle fungera tipp-topp efter att nyligen installerats.
Borde du inte få upp ett felmeddelande om en cylinder inte tänder?
Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
Jag bytte 1 spridare på en gammal taxi jag hade tidigare, bilen hade då gått runt 32.000mil och spridaren jag stoppa i köptes begagnad med ungefär 1500mil bakom sig. Bilen rullade sen på utan minsta knorr från bränslesystemet ytterligare nästan 20.000mil innan jag sålde bilen.
Så den förklaring du fått från verkstaden är inget annat än ett försök att prata bort något som de inte kan förklara. Dagens "mekaniker" står helt handfallna om inte datorn säger åt dem vilken del de ska byta.....