Forum - Golf 6 (09-13) - Olika vibrationer/skakningar

lmbutman
Kör: Golf 6 +46725367629 Ort: Järfälla Medlem: 18 juni 2022
Lör 18 jun 2022 19:14 Svara med citat
Tjena min golf 6 1.4tsi -09 skakar/vibrerar lite på olika sätt.

Då jag bromsar, vibrerar det i bromspedalen och ratten. Tog av framhjulen och kollade skivorna med ögonen, inget fel som jag kunde se men jag är inte utbildad, det krävdes lite kraft för att vrida på skivorna då jag skulle kolla om de var skeva, inte så att jag behöver ta i för kung och fosterland men de fortsätter inte snurra då jag slutar dra så att säga. Sen då jag skulle kolla lufttrycket såg jag att det är två likadana däck på ena sidan och två andra på andra sidan. Så jag bytte så att det är samma däck på varje axel, vibrerar fortfarande.

Det vibrerar endast om jag bromsar då jag kör snabbare än ca 60km/h. Det gnisslar även av vad jag gissar från höger framhjul i låga hastigheter <20km/h, vet ej om det är relaterat eller inte. Kollade på skivan/klossarna inget vad jag kan se som är onormalt.

Dessutom skakar det i hela bilen då jag accelererar kraftigt på låga varv (<1500 varv) i femman och sexan. Det känns som om att bilen tycker att jag ligger i för hög växel. Har haft problem med misständning tidigare, bytte tändspole 2 för fick felkod om att den skulle vara dålig, samt alla fyra tändstiften, ingen skillnad. Det var väldigt kraftig koluppbyggnad på ena tändstiftet då jag bytte dem så funderar på om det bara är kolavlagringar i insprutet då jag har en tsi. Vet ej om dessa skakningar är relaterade till de som sker under bromsning.
RealKasken
Kör: Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping Medlem: 29 september 2013
Sön 26 jun 2022 22:27 Svara med citat
Skakningarna beror helt klart på skeva/ojämna bromsskivor, de kostar inte många hundralappar, inget att fundera på, bara att byta skivor och klossar.

Sluta genast upp med att plåga den stackars lilla maskin. Va är det för dumheter att "accelerera kraftigt på låga varv i femman och sexan". Du har ju bevisligen visst motoröra då du själv uttrycker dig att "bilen tycker jag ligger på för hög växel".
Lyssna på bilen!! Människa och maskin i harmoni....
candyweiss
Donator 100 Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011
Mån 27 jun 2022 11:54 Svara med citat
Håller med RealKasken, sluta misshandla din motor. Använd växellådan annars förstör du motorn.