Forum - Golf 6 (09-13) - Bromsarna tar bra - men pedalen är långt nede.

Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 13 jun 2022 23:54 Svara med citat
Bytte nyligen tätningar och damasker på båda bakbromsarna.

Skruvade tillbaka vardera kolvar (spara bromsvätska).
Satte klämmor på vardera bromsslang.
Skruvade loss metall-röret som går emellan bromsslang och bromsok.
Frigjorde bromsoken och tömde dem på bromsvätska.

Monterade nya tätningar och damasker.
Återinstallerade bromsoken.
Luftade bromsarna.

Upplever nu att bromspedalen måst tryckas ned än längre gentemot före avmonteringen av bromsok.

Kan detta bero på att total mängd bromsvätska i systemet minskat?

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Ons 15 jun 2022 19:37 Svara med citat
Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 20 jun 2022 23:03 Svara med citat
a128 skrev:
Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera


Gjorde du sa; tryckte in kolvarna fram, och lät dem förbli intryckta, när jag sedan lät lufta samtliga bromsar, i följande ordning; VF, HF, VB, HB.

Har dock inte testkört och testbromsat än.

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Mån 20 jun 2022 23:31 Svara med citat
Har fått för mig att man ska göra omvänt om ABS finns
HB>VB>HF>VF
Think

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 20 jun 2022 23:40 Svara med citat
a128 skrev:
Har fått för mig att man ska göra omvänt om ABS finns
HB>VB>HF>VF
Think


Jag kollade verkstadsmanualen och den säger att man skall göra luftningen i den ordningen.


Nedan en länk om ordningen, men dock inte den manualen jag går efter. Jag går efter en manual jag köpte online och fick i digitalt format.

https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk6/brake_systems/brakes_ hydraulics_regulator_servo/bleeding_brake_system/bleeding_brake_system _with_the_brake_filling_and_bleeding_equipmentvas_5234/bleeding_(norma l)/

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Tis 02 aug 2022 16:43 Svara med citat
a128 skrev:
Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera


Menar du att det finns luft i ABS-enheten?

Kan man lufta ABS-enheten?

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Mån 08 aug 2022 17:56 Svara med citat
a128 skrev:
Kan vara ganska knepigt att får ur luften pga. av ABS enheten, men att trycka in kolvarna fram och få upp bubblorna bakvägen kan fungera


Jag bytte bromsskivor och bromsbelägg på de bakre bromsarna innan jag satte in renoveringskitet på bakbromsarna.

Kan nya bromsbelägg och bromsskivor på bakbromsarna orsaka en längre pedal-"vandring"?

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
RealKasken
Kör: Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping Medlem: 29 september 2013
Tor 11 aug 2022 18:41 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Jag bytte bromsskivor och bromsbelägg på de bakre bromsarna innan jag satte in renoveringskitet på bakbromsarna.

Kan nya bromsbelägg och bromsskivor på bakbromsarna orsaka en längre pedal-"vandring"?


Nej.

Skivbromsar är naturligt självjusterande av sin design.

Tar pedalen längre ner efter att systemet har varit öppnat så är det tveklöst luft i det nu som orsaker denna effekt.

Det kan vara en del bök att lufta så det blir 100% ibland, är du ovan eller osäker så sök om det inte finns nån youtube video som avhandlar just din bil hur processen går till, det finns massor (av mycket varierande kvalité).
Fålkswagen Gålf säx
Kör: Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg Medlem: 29 oktober 2016
Tor 11 aug 2022 23:00 Svara med citat
RealKasken skrev:
Nej.

Skivbromsar är naturligt självjusterande av sin design.

Tar pedalen längre ner efter att systemet har varit öppnat så är det tveklöst luft i det nu som orsaker denna effekt.

Det kan vara en del bök att lufta så det blir 100% ibland, är du ovan eller osäker så sök om det inte finns nån youtube video som avhandlar just din bil hur processen går till, det finns massor (av mycket varierande kvalité).


Ok.

Häromdagen luftade jag samtliga bromsok enligt denna VW verkstadsmanual:


https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk6/brake_systems/brakes_ hydraulics_regulator_servo/bleeding_brake_system/bleeding_brake_system _with_the_brake_filling_and_bleeding_equipmentvas_5234/subsequent_blee ding/


Där står att man skall:
- Lufta bromsoken om bromspedalen går långt ned innan bromsarna tar.
- Lufta samtliga bromsar fem gånger.
- Luftningen skall ske enligt instruktionerna nämnda i texten.
- Lufta i följande ordning; VF, HF, VB, HB.

Det står även att man skall utföra sk "ABS regulation".

Jag utförde luftning enligt instruktionerna men bromspedalen är fortfarande långt ned då bromsarna tar.

Kan luft i ABS-enheten vara orsak till bromspedalens beteende?

Jag har dock inte nu tillgång till några specialverktyg eller mjukvara.

Golf 1.6 TDI BMT
105 PS
mk6 2011
5 vxl man
~13.500 mil
RealKasken
Kör: Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping Medlem: 29 september 2013
Lör 20 aug 2022 19:12 Svara med citat
Fålkswagen Gålf säx skrev:
Ok.
Kan luft i ABS-enheten vara orsak till bromspedalens beteende?


Möjligt, själv har jag mycket sällan haft problem att lufta bromsar på en standardbil, det är liksom något man bara gör o går vidare med livet.

Testa att bromsa hårt några gånger på typ grus eller något annat underlag med dålig friktion så att ABSen får jobba lite och sen lufta igen?