Forum - Volkswagen Passat - Däckfråga

Jimmybok
Passat 7 2,0 Ort: Sävsjö
Ons 30 nov 2022 17:36 Svara med citat
Jag har en passat 2,0 tdi 2014. måste jag byta alla 4 däcken samtidigt eller kan jag byta bara 2 st. Jag köpte nya förra året och inte kört så mycket. Men bilen drar åt höger och ett däck är lite slitet. Har bokat tid för hjulinställning. Så räcker det att byta två däck eller måste jag byta alla.
Tack för svar
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 30 nov 2022 17:48 Svara med citat
Jimmybok skrev:
Jag har en passat 2,0 tdi 2014. måste jag byta alla 4 däcken samtidigt eller kan jag byta bara 2 st. Jag köpte nya förra året och inte kört så mycket. Men bilen drar åt höger och ett däck är lite slitet. Har bokat tid för hjulinställning. Så räcker det att byta två däck eller måste jag byta alla.
Tack för svar

Om din bil INTE är 4Motion så går det utmärkt att bara byta 2, lägg då de nya bak.
Jimmybok
Ons 30 nov 2022 18:25 Svara med citat
Ja det är en 4Motion. Vad är anledningen till att jag inte kan köpa två nya av samma märke. Ursäkta mina dumma frågor
Jimmybok
Ons 30 nov 2022 19:55 Svara med citat
Ja det är en 4Motion. Vad är anledningen till att jag inte kan köpa två nya av samma märke. Ursäkta mina dumma frågor
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 30 nov 2022 20:17 Svara med citat
Jimmybok skrev:

Om det skiljer för mycket på de olika däcken så ska 4Motion systemet kunna skadas då det "tror" att bilen slirar och systemet börjar driva på alla fyra.
Jag har fått någon info om att det max får skilja 1,5mm i mönsterdjup på den modellen vi har, en -13.

Edit: Jag mäter alltid mina däck när jag byter mellan sommar och vinterdäcken och lägger det par som är lite bättre där fram så att de får slitas lite mera än bakdäcken under säsongen så håller jag slitaget jämnt tills dess att det är dags att byta till nya.