Forum - Din Volkswagen - VW T4 Caravelle 1997

Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Tis 21 dec 2021 8:22 Svara med citat
Hittade en på Blocket som tidigare hade rullat hos Polisen i Stockholm. Ej utryckningsfordon utan idrottssektionen avd, dykarklubben Värmdö hade använt den. Den hade endast rullat 12332 mil när jag köpte den. Alltså 500 mil om året. Den ska i huvudsak användas som campingfordon och redan finns där möjlighet till övernattning i en säng som mäter 140x200 cm. Motor är en bensin 2.5, 115 hk och manuell låda.
Bild

Bild

Bild
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 21 dec 2021 11:37 Svara med citat
Pseudonym skrev:
Hittade en på Blocket som tidigare hade rullat hos Polisen i Stockholm. Ej utryckningsfordon utan idrottssektionen avd, dykarklubben Värmdö hade använt den. Den hade endast rullat 12332 mil när jag köpte den. Alltså 500 mil om året. Den ska i huvudsak användas som campingfordon och redan finns där möjlighet till övernattning i en säng som mäter 140x200 cm. Motor är en bensin 2.5, 115 hk och manuell låda.
Bild

Bild

Bild


Praktisk bil som verkar smidig att ställa om mellan olika användningsområden! Thumbs up
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Tis 21 dec 2021 19:36 Svara med citat
maxmsm skrev:
Praktisk bil som verkar smidig att ställa om mellan olika användningsområden! Thumbs up


Folkabussen har alltid varit en multivan med många funktioner. Min kallas för blåmesen för den är: blå, lite mesig, och som fågeln är den liten. Men för mig är den alldeles lagom. Har ett par olika båtar jag kan hänga på bakom på trailers. Bägge är segelbåtar med olika förutsättningar för seglingsglädje.
Kee
Golf 1 Cabriolet Ort: Stockholm
Ons 29 dec 2021 21:14 Svara med citat
Fin buss! Min "folkakarriär" började med just en T4-buss, dock en 2-liters 91a som jag köpte för 7000 spänn, det var för tjugo år sen, men fortfarande ett av de bästa köpen jag gjort. Den fick in mig på folkaspåret som bara utkristalliserat sig. Cool

T4an är sjukt rymlig och den klassiska folkabussandan lever än även i de moderna bussarna. Man skulle till och med kunna dra till med att det är i de nyare och billigare bussarna, den sanna folkabussandan överlever, för poängen med att campa i folkabuss är att det är så lättillgängligt och de gamla bussarna blir bara svårare och svårare att komma över.

Numer består mitt folkabussliv av gamla sextiotalare även om jag fortfarande har en T4 enkelhytt med en TDI som gett mig mycket glädje trots att det inte är en buss.

Ska bli kul att ta del av eventuella uppdateringar i tråden! Thumbs up

Kört luftkylt sen jag tog körkortet, van och vän med Vw.
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Tis 04 jan 2022 19:12 Svara med citat
Då T4 har en strålkastare med H4 lampa och ett ganska mediokert ljusflöde så har jag investerat i en dubbelreflektorlampa med H7. Men upptäckte nu att när man slår över till helljuset så slocknar halvljuset istället. Ser lite konstigt ut att den inre lyktan lyser men inte den yttre, och ett sämre ljus anser jag. Om jag nu vill ha ljus i bägge pottorna hur går jag tillväga? Med en reläsats där jag tar ström ifrån parkeringsljuset eller från helljussignalen tillbaka via ett relä till halvljuset igen?
Bild
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 04 jan 2022 21:01 Svara med citat
Pseudonym skrev:
Då T4 har en strålkastare med H4 lampa och ett ganska mediokert ljusflöde så har jag investerat i en dubbelreflektorlampa med H7. Men upptäckte nu att när man slår över till helljuset så slocknar halvljuset istället. Ser lite konstigt ut att den inre lyktan lyser men inte den yttre, och ett sämre ljus anser jag. Om jag nu vill ha ljus i bägge pottorna hur går jag tillväga? Med en reläsats där jag tar ström ifrån parkeringsljuset eller från helljussignalen tillbaka via ett relä till halvljuset igen?
Bild


Kolla om ett ljusrelä från en bil med original dubbelreflektorlampa passar i din bil, det brukar inte kosta så stora pengar på skroten.
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Ons 05 jan 2022 3:15 Svara med citat
Jag fick lösningen från vwvortex.com. Det finns en liten bygel man sätter tvärs över två stift vid ett reläuttag som kopplar ihop halv/helljuset samtidigt. Den bygeln är ett originaltillbehör men går lika bra med en kabel eller ett gem.
https://sites.google.com/site/stoyneff/exterior/b3--b4-jumpers-for-fog -lights-and-high-beams-working-simultaneously-and-high--low-beams-work ing-simultaneously
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Ons 05 jan 2022 18:44 Svara med citat
Idag kom det en pall med nya sommardäck på fälg.
Bild
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Sön 09 jan 2022 15:10 Svara med citat
De nya angel eyes lyktorna är på plats.
Bild
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Fre 08 apr 2022 13:36 Svara med citat
Bild

Lite krom här och där.


Senast ändrad Fre 08 apr 2022 13:41, ändrad totalt 1 gång
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Fre 08 apr 2022 13:37 Svara med citat
Bild

Solpaneler och en ledramp på taket.


Senast ändrad Fre 08 apr 2022 13:41, ändrad totalt 2 gånger
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Fre 08 apr 2022 13:38 Svara med citat
Bild

En köksbänk under byggnation.


Senast ändrad Fre 08 apr 2022 13:42, ändrad totalt 1 gång
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Fre 08 apr 2022 13:38 Svara med citat
Bild

Porta Potti och plats för en kylbox under sängen.


Senast ändrad Fre 08 apr 2022 13:42, ändrad totalt 1 gång
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Fre 08 apr 2022 13:39 Svara med citat
Bild

Sängen mäter 190 x 140 cm. Fullt tillräckligt.
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Fre 08 apr 2022 13:45 Svara med citat
Bild

En egentillverkad hylla och en ny stereo.
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Tor 05 maj 2022 18:50 Svara med citat
Nu börjar solpanelracket bli färdigt. Har ej bestämt mig för vilken ytfinnish jag vill uppnå. Antingen brun bets och tvåkomponent klarlack eller en gasolbrännare för att sota den och sedan klarlack på det.

Bild
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Fre 06 maj 2022 18:24 Svara med citat
Det blev att bränna med gasolen och sedan kinaolja för att sedan avsluta med 2-komp klarlack. Helnöjd med detta delprojektet.
Bild
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 06 maj 2022 23:01 Svara med citat
Otroligt snyggt Thumbs up
Håller det med lack utanpå kinaolja? Är du inte rädd att det släpper?
Jag har själv noll koll, så jag undrar bara Smile
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Lör 07 maj 2022 1:29 Svara med citat
candyweiss skrev:
Otroligt snyggt Thumbs up
Håller det med lack utanpå kinaolja? Är du inte rädd att det släpper?
Jag har själv noll koll, så jag undrar bara Smile


Tackar, 2-komponent lack med härdare är ju mycket hårdare. Fullt jämförbart med billack och enkomponent sprayburk. Kommer att lägga en epoxygrund på allt aluminium och sedan en svart 2-komp polyuretanfärg på det sedan. Kommer fler bilder framöver. Bussen ska vara fullt användbar till midsommar hade jag tänkt.
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Ons 01 jun 2022 8:03 Svara med citat
Lite uppdateringar då. Köksbänken är klar och insatt. Solpanelerna likaså. Även en markis hittade sin plats på sidan av panelracket.
Bild
Bild
Bild
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 01 jun 2022 11:09 Svara med citat
Snyggt Thumbs up
Kan du ta in gasolköket och dra igen skjutdörren vid dåligt väder?
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Ons 01 jun 2022 13:58 Svara med citat
candyweiss skrev:
Snyggt Thumbs up
Kan du ta in gasolköket och dra igen skjutdörren vid dåligt väder?


Ja det är möjligt men jag vill gärna undvika det då innertaket är av filtmatta så blir det nog väldigt fett efter ett tag.
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Ons 01 jun 2022 20:10 Svara med citat
Jag börjar bli nöjd och färdig med projektet. Lite el kvar att koppla och att sy lite gardiner så är den beboelig sedan.Bild
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Ons 24 aug 2022 12:44 Svara med citat
Efter en sommar med ”blåmesen” har det inte hänt så mycket, har dock fått dit lite nya gardiner, och håller på med att byta ut bänkskivan till massiv furu då det är lite ljusare och mer liv i en sån än helt svart.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Ons 24 aug 2022 12:45 Svara med citat
Bild
Pseudonym
Caravelle T4 bensin 2.5 -97 Ort: Göteborg
Tor 29 dec 2022 15:49 Svara med citat
Blankt papper på en 25 år gammal buss e rätt ok?

Bild