Forum - Golf 4 (98-04) - Bränsleproblem BAD motorn 17428

Logano
Kör: Golf 4 Ort: Gävle Medlem: 11 februari 2023
Lör 11 feb 2023 19:26 Svara med citat
Hej
Har ett knepigt problem med en golf 2003 som uppstår då och då.
Om bilen stått ett tag och jag startar upp och åker en bit så helt plötsligt går den typ på 2 cylindrar. Efter ett tag dör den. Ett antal startförsök senare så börjar den gå bra igen. Den felkod som dyker upp är P1020 ”Fuel pressure regulation control range exceeded”
Har bytt bränsletrycksregulatorn utan framgång.
Nån som har erfarenhet av detta problem?
Mvh J
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 11 feb 2023 21:45 Svara med citat
Lyssna på den tankmonternade pumpen genom att slå på tändningen (eller genom att öppna förardörren ?) om den låter som den ska, har den gått många mil ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Logano
Kör: Golf 4 Ort: Gävle Medlem: 11 februari 2023
Lör 11 feb 2023 21:53 Svara med citat
Tycker mig inte höra att den låter illa. Har gått ca 20000 mil.
Nån sväng har det även blivit missfire cyl 3 men tror att det är ett annat problem. Har bytt spolar men ingen skillnad. Kan nog var spridaren i det
fallet
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 11 feb 2023 22:00 Svara med citat
Https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17428.html

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
a128
Kör: Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona Medlem: 29 december 2010
Lör 11 feb 2023 22:08 Svara med citat
Www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_252.pdf
www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_253.pdf
http://www.f5r.co.uk/?high-pressure-pump

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Logano
Kör: Golf 4 Ort: Gävle Medlem: 11 februari 2023
Sön 12 feb 2023 9:53 Svara med citat
Ok tackar
Ska felsöka lite så återkommer jag när/om jag hittar felet
Logano
Kör: Golf 4 Ort: Gävle Medlem: 11 februari 2023
Tis 21 feb 2023 16:04 Svara med citat
Liten uppdatering!
Plockade ur alla spridare och körde i ultraljudstvätten samt byte av tätningar. Passade på att byta bränsletrycksgivaren också när ändå insuget var bortplockat. Felet med missfire försvann men tyvärr så kom plötsligt P1020 ”Fuel pressure regulation control range exceeded" igen. Plockade ur tankmonterade pumpen och körde på bänk. Lät bra så återmonterade den. Bytte bränslefiltret och efter detta så har den gått bra. Kollade trycket i VCDS som såg ut att vara stabilare. Får se om det håller i sig