VW2003
Kör: Golf 4 1,6 Ort: Göteborg Medlem: 22 februari 2023 |
Ons 22 feb 2023 18:39 |
|
Hej!
Har en Golf 1.6 2003 som blivit underkänd på flera punkter.
FELKOD MOTORELEKTROTEKNIK 8.2.1.1
Mekonomen kunde inte avläsa utan påstod att jag måste vända mig till VW och antagligen byta instrumentpanelen. De kunde inte släcka felkoden heller.
Åkte till en mindre verkstad som
PARKERINGSBROMS OTILLRÄCKLIG 13% när det måste vara minst 16% av bilens vikt
FÄRDBROMS BROMSKRAFTFÖRDELNING BAK OJÄMN (VÄNSTER 1,9, HÖGER 1,3)
STYRNING KÄRV (ÅTERGÅNG OSÄKER)
HASTIGHETSMÄTARE VISAR FEL
Detta åtgärdade jag för 2000 kr så den visar korrekt
Det finns servicebok och kamremmen är bytt annars hade jag inte ens övervägt att göra något vilket kanske är lönlöst ändå? Det viktigaste är att kunna släcka felkoden antar jag om det nu är möjligt?
Tacksam för svar!
|
|
Classic-vw
Kör: Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall Medlem: 27 februari 2021 |
Sön 05 mar 2023 8:19 |
|
Felkoder på golf brukar innehålla P men i ditt fall så har du fått en begränsad felsökning som jag förstår det. Hur som helst så gäller 8.2.1.1 avgasreningen och du bör fått en P kod som är enklare att utläsa. Vad som gäller parkeringsbroms så kan du spänna den men den ojämna bromskraftsfördelningen innebär att du behöver byta bromsklossar samt eventuellt bromsskiva samt lufta bromsoken alltså byta bromsvätska. Styrningen kärv vet jag inte vad de menar med... Men det är fortfarande värt att spendera pengar om bilen inte har rullat allt för långt. Räkna ut kostnader och kolla med en Berners eller dylik återförsäljare så kan du få offert. Det ska vara gratis att få en offert om jag inte minns fel. Lycka till!
|
|
candyweiss
Donator 100
Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011 |
Sön 05 mar 2023 10:08 |
|
Offert kostar inget, men det gör felsökning som brukar starta på 2500:- hos VW.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|