Forum - Volkswagen Passat - Val av elschema

flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Tor 02 mar 2023 15:10 Svara med citat
Vad finns det att välja på om man vill ladda ner ett komplett elschema från nätet/beställa en CD:skiva.. någon som har någon erfarenhet..
har fått problem med värmesitsen på förarplatsen.. det går att slå på med manöver-knappen, dess 3 lägen, men det kommer ingen värme..

Jag har en VW Passat Bluemotion 1.6 tdi -2010..

/Robban
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 03 mar 2023 1:45 Svara med citat
flypassat skrev:
Vad finns det att välja på om man vill ladda ner ett komplett elschema från nätet/beställa en CD:skiva.. någon som har någon erfarenhet..
har fått problem med värmesitsen på förarplatsen.. det går att slå på med manöver-knappen, dess 3 lägen, men det kommer ingen värme..

Jag har en VW Passat Bluemotion 1.6 tdi -2010..

/Robban

Det är inte ovanligt att trådar går av och sitsen slutar att fungera om man sätter ett knä i sätet när man sträcker sej in i bilen för att ta ut något och om det är detta som har hänt så är det byte av värme delen som gäller.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Fre 03 mar 2023 6:38 Svara med citat
maxmsm skrev:
Det är inte ovanligt att trådar går av och sitsen slutar att fungera om man sätter ett knä i sätet när man sträcker sej in i bilen för att ta ut något och om det är detta som har hänt så är det byte av värme delen som gäller.

Precis, det var väldigt vanligt "förr" att värmen slutade fungera i förarstolen. Någon tråd hade gått av, oftast pga att just förarstolen används mycket mer. Minns att jag alltid testade det när jag skulle köpa bil.
flypassat
Lör 04 mar 2023 9:14 Svara med citat
Okey, ja det måste jag nog säga att det händer då och då, att man sätter ett knä i förarstolen, för att sträcka sig mot passargerarstolen för att hämta något.. vad kör ni för något program/mjukvara för att kolla elschema.. är slingan i ett stycke, sitsen och svanken.. hittade på nätet en värmesits till en passat B8 och där var det gemensam slinga från sätet upp i svanken.. behöver ohm-mäta det kontaktstycket under stolen som är just till värmeslingan..
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 04 mar 2023 12:46 Svara med citat
flypassat skrev:
Okey, ja det måste jag nog säga att det händer då och då, att man sätter ett knä i förarstolen, för att sträcka sig mot passargerarstolen för att hämta något.. vad kör ni för något program/mjukvara för att kolla elschema.. är slingan i ett stycke, sitsen och svanken.. hittade på nätet en värmesits till en passat B8 och där var det gemensam slinga från sätet upp i svanken.. behöver ohm-mäta det kontaktstycket under stolen som är just till värmeslingan..

Om du mäter båda sitsarna var för sej så kan du se om det är någon skillnad, jag vågar nästan garantera att jag inte har satt ett knä i någon stol de senaste 25 åren just pga detta problemet..
flypassat
Lör 04 mar 2023 19:49 Svara med citat
Bra tips.. jag tog en liten titt undertill och det sitter några kontaktstycken därunder.. ska se nu i veckan om jag kan mäta upp.. bra att man har passagerarsidan att mäta mot som fungerar..
flypassat
Lör 04 mar 2023 23:03 Svara med citat
Jag har en variant bluemotion sport.. så jag har sportstolar..
hittade ett elschema på nätet, jag tror det är rätt schema för mina sportstolar..
men jag är rätt så säker på att jag inte har Z76-79, som också är markerade *
känner boxen av om en slinga är av och kapar all ström till den andra fungerande slingan.. rent spontant så kan man ju se att slingorna inte går i serie.. det är Z6 och Z7 som jag har.. Z6=sittdelen, Z7=svanken

Bildelvärme sport by Roberth Tillroberth, on Flickr

Senast ändrad Sön 05 mar 2023 18:46, ändrad totalt 1 gång
flypassat
Sön 05 mar 2023 18:44 Svara med citat
Hittade Z7-kontakten idag undertill stolen.. färgerna verkar stämma med elschemat.. På kontaktstycket T2cj på pin 1 så kommer brun, vidare till lila.. och på pin 2 svart/gul, vidare till brun.
Z6-kontakten ska var 4-pins kontakt.. trodde att den 2-pins kontakten brevid Z7 pin-kontakten under stolen var Z6-kontakten men det ska nog vara en 4 pin.. får kolla mer..
Bild1678036453041 by Roberth Tillroberth, on Flickr
flypassat
Sön 05 mar 2023 18:47 Svara med citat
ändrade elschemat, så om man trycker på bilden visas det mycket större än innan.. nu går det att se..
flypassat
Ons 08 mar 2023 15:39 Svara med citat
Jag ohm-mätte på passagerarsidan fram, där värmen funkar i stolen och jag får över värmeslingan i sitsen 10.4ohm och för värmeslingan i svanken 9.5ohm

För värmeslingan i sitsen på förarsidan, får jag oändligt, alltså avbrott, och på värmeslingan i svanken får jag 22.1ohm

vet inte varför den visar sån hög resistans i värmeslingan för svanken.. men det förklarar iallafall varför det inte är tillräckligt med värme där..

Det enklaste är väl att försöka hitta en likadan stol på skroten.. rätt kul grej ijfs att plocka ur stolen och montera ner klädseln, lägga in en ny slinga.. pengamässigt tror jag inte man tjänar på det, man kommer troligtvis förstöra en och annan detalj, kåpa, clips etc..
det var ialllafall kul och göra lite felsökning och veta exakt vad som är problemet.. det skulle ju kunna varit glappkontakt i ett kontaktstycke.. lite långsökt men det händer ju ibland att sånt sker..
framöver ska jag tänka på att inte köra knät i stolen.. tack för att ni följde min tråd.. /Robban

Senast ändrad Ons 08 mar 2023 19:39, ändrad totalt 1 gång
flypassat
Ons 08 mar 2023 15:41 Svara med citat
Höger framstol som fungerar
BildEl-slinga stol hö. fram by Roberth Tillroberth, on Flickr
flypassat
Ons 08 mar 2023 15:42 Svara med citat
Vänster framstol som ej har värme
BildEl-slinga stol vä. fram by Roberth Tillroberth, on Flickr
flypassat
Ons 08 mar 2023 15:59 Svara med citat
Vänster framstol som ej har värme
BildEl-slinga stol vä. fram by Roberth Tillroberth, on Flickr
flypassat
Ons 08 mar 2023 16:32 Svara med citat
är det någon som vet hur man får bort ett inlägg.. enligt fliken "hjälp" så ska man trycka på knappen "ÄNDRA".. på det meddelande man vill ändra/ta bort, ska det finnas ett kryss ovanför inlägget men det finns inget kryss ovan mitt inlägg.. någon som har en lösning på problemet.. när jag la in de 2 senaste bilderna så dubbelkollade jag så att allt var okey, en liten stund senare går jag in på forumet och ser att det är en dubblett av den sista bilden.. väldigt märkligt..
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 09 mar 2023 0:07 Svara med citat
flypassat skrev:
Jag ohm-mätte på passagerarsidan fram, där värmen funkar i stolen och jag får över värmeslingan i sitsen 10.4ohm och för värmeslingan i svanken 9.5ohm

För värmeslingan i sitsen på förarsidan, får jag oändligt, alltså avbrott, och på värmeslingan i svanken får jag 22.1ohm

vet inte varför den visar sån hög resistans i värmeslingan för svanken.. men det förklarar iallafall varför det inte är tillräckligt med värme där..

Det enklaste är väl att försöka hitta en likadan stol på skroten.. rätt kul grej ijfs att plocka ur stolen och montera ner klädseln, lägga in en ny slinga.. pengamässigt tror jag inte man tjänar på det, man kommer troligtvis förstöra en och annan detalj, kåpa, clips etc..
det var ialllafall kul och göra lite felsökning och veta exakt vad som är problemet.. det skulle ju kunna varit glappkontakt i ett kontaktstycke.. lite långsökt men det händer ju ibland att sånt sker..
framöver ska jag tänka på att inte köra knät i stolen.. tack för att ni följde min tråd.. /Robban

Skulle tipsa om att istället köpa en passagerarstol och ta värmedyna ifrån. Oftast väldigt mycket mindre använda, färre knän i stolen etc.

Någon bra tång att öppna alla clips etc så kan du lyfta på klädseln, och sedan byta värmedyna. Sedan bara böja ihop clipsen igen.

Köp ett stort paket plåster innan du börjar Shocked Shocked Shocked
flypassat
Tor 09 mar 2023 1:45 Svara med citat
Ah, smart Rolle.. så borde det vara, vet aldrig om jag satt något knä i passagerarstolen någonsin.. men på förarsidan, har det skett ofta.. man är beroende av bilen, börjar man lossa på inredningen och saker går sönder, och man blir stående.. nja.. jag får ta mig en funderare.. Thumbs up
flypassat
Lör 18 mar 2023 21:21 Svara med citat
är det någon som testat de billiga universal-slingorna från "kinesen" dom som jag tittat på är på 25w..
funderade då på vad för effekt det är på orginal-slingan.. de e väl ohms lag som gäller då..
Spänningen vet jag och resistansen har jag mätt.. då borde det gå att få fram strömmen över slingan.. när motorn är igång så får man väl räkna med 13.5V och ett snitt över sätes/svank-slingan 10ohm vardera.. (Ohms lag U/R=I) 13.5/10= 1.35ampere.. 13.5V * 1.35A = ca 18W

tror ni det kan funka..
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 21 mar 2023 0:53 Svara med citat
flypassat skrev:
är det någon som testat de billiga universal-slingorna från "kinesen" dom som jag tittat på är på 25w..
funderade då på vad för effekt det är på orginal-slingan.. de e väl ohms lag som gäller då..
Spänningen vet jag och resistansen har jag mätt.. då borde det gå att få fram strömmen över slingan.. när motorn är igång så får man väl räkna med 13.5V och ett snitt över sätes/svank-slingan 10ohm vardera.. (Ohms lag U/R=I) 13.5/10= 1.35ampere.. 13.5V * 1.35A = ca 18W

tror ni det kan funka..

nej

Original brukar ha en termostat eller övervärmesäkring etc inbyggd. Men väljer du att koppla om över en ren strömbrytare så kan du ju värma hemoröjderna men du tappar troligen temperaturjusteringen.
flypassat
Tis 21 mar 2023 11:03 Svara med citat
Om man plockar ner sätet, lokaliserar varthän slingan är av och sedan löder ihop.. det borde väl funka.. men vad kan ha hänt när resistansen är mycket högre i svankdelen.. kommer resistansen i svanken visa mindre när slingan i sitsen är hel ?