Originalet
Kör: Passat 8 TDI150 Ort: Skövde Medlem: 21 mars 2023 |
Tis 21 mar 2023 13:31 |
|
Har en framhjulsdriven Passat kombi TDI150 från 2015, tycker att den är ordentligt stötig i håligheter och vägskarvar, samtidigt som den är gungig vid vägbulor och liknande.
Har standardfjädring och 16" hjul så den borde ju inte vara så stötig.
Reagerar ännu mer på det när jag kör sambons lilla Fiesta som har lågprofilsdäck på 16" och trots detta går bekvämare över gropar och kanter.
Finns det något man kan göra för att förbättra komforten tro?
|
|
candyweiss
Donator 100
Kör: Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala Medlem: 10 juli 2011 |
Tis 21 mar 2023 13:39 |
|
Kanske du kan sänka lufttrycket i däcken lite?
|
|
Originalet
Tis 21 mar 2023 13:41 |
|
Kör 2 bar runt om så vill inte sänka mer, då det känns för lite. Kändes tveksamt med 2 bar som är komforttryck enligt VW. Men den rullar ändå bra i övrigt.
|
|
candyweiss
Donator 100
Ons 22 mar 2023 17:35 |
|
2 bar är rent för lite. Du ska ligga på ca 2.6 bar.
|
|
Originalet
Ons 22 mar 2023 18:52 |
|
Dekalen i bilen visar 2 bar i komfortläge, 2,3 i normalläge.
2,6 har jag testat tidigare, då är den extremt stötig.
Den går även lagom snålt mellan 2 och 2,1 bar.
|
|
Originalet
Tor 23 mar 2023 7:14 |
|
Blandade visst ihop det med en annan bil. 2,3 har jag i vilket är komfortläge. 2,6 vilket är normalläge som enligt mig endast funkar med tung last, annars är det riktigt obekvämt.
Kanske inte finns så mycket att göra annat än att byta bil, Tiguan känns klart lockande trots mindre bagage. Är klart bekvämare, de jag åkt i iallafall.
|
|
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012 |
Tor 23 mar 2023 21:22 |
|
Originalet skrev: | Har en framhjulsdriven Passat kombi TDI150 från 2015, tycker att den är ordentligt stötig i håligheter och vägskarvar, samtidigt som den är gungig vid vägbulor och liknande.
Har standardfjädring och 16" hjul så den borde ju inte vara så stötig.
Reagerar ännu mer på det när jag kör sambons lilla Fiesta som har lågprofilsdäck på 16" och trots detta går bekvämare över gropar och kanter.
Finns det något man kan göra för att förbättra komforten tro? |
Tja, byta ut dina slutkörda och trasiga stötdämpare mot NYA
Borde få bort gungigheten , och att det slår/stötighet vid hål och skarvar.
|
|
Originalet
Tor 23 mar 2023 22:42 |
|
r o l l e skrev: | Tja, byta ut dina slutkörda och trasiga stötdämpare mot NYA
Borde få bort gungigheten , och att det slår/stötighet vid hål och skarvar. |
Det kanske är så illa, även om det känns sådär redan efter 10000 lugna mil. Men får ta ett titt på det, lär ju kosta en del att få bytt också då det inte såg så enkelt ut i fram.
|
|
r o l l e
Tor 23 mar 2023 22:47 |
|
Originalet skrev: | Det kanske är så illa, även om det känns sådär redan efter 10000 lugna mil. Men får ta ett titt på det, lär ju kosta en del att få bytt också då det inte såg så enkelt ut i fram. |
Många saker kan slitas värre av att inte användas, eller användas väldigt försiktigt...
Tex stötdämpare kan få rost på kolvstången om bilen står mycket/länge. Undviks genom att hela fjädringsvägen används så kolvstången får ett extremt tunt fint oljefilm.
Dvs inte krypa över fartgupp i 1.2km/h för att man tror bilen går sönder då utan köra över i kanske 20km/h eller snabbare.
Men tiotusen mil är ungefär hållbarheten på stötdämpare, visst beror vägar, körstil etc på sträckan. Men även om en dämpare inte är totalt sopslut efter tio tuss så är den definitivt inte i närheten av nyskick längre.
Vi pratar även åtta år. Slitdelar behöver bytas, däck, bromsbelägg, stötdämpare, filter
|
|
Originalet
Tor 23 mar 2023 22:54 |
|
r o l l e skrev: | Många saker kan slitas värre av att inte användas, eller användas väldigt försiktigt...
Tex stötdämpare kan få rost på kolvstången om bilen står mycket/länge. Undviks genom att hela fjädringsvägen används så kolvstången får ett extremt tunt fint oljefilm.
Dvs inte krypa över fartgupp i 1.2km/h för att man tror bilen går sönder då utan köra över i kanske 20km/h eller snabbare.
Men tiotusen mil är ungefär hållbarheten på stötdämpare, visst beror vägar, körstil etc på sträckan. Men även om en dämpare inte är totalt sopslut efter tio tuss så är den definitivt inte i närheten av nyskick längre.
Vi pratar även åtta år. Slitdelar behöver bytas, däck, bromsbelägg, stötdämpare, filter |
Jo absolut, det är ju som sagt slitdelar. Och bilen är ju tung vilket märks på antalet bromsbyten.
En omgång skivor är redan bytta, två omgångar belägg fram och tre bak. Så när man tänker efter är det rätt logiskt.
Ovant bara när man tidigare har haft bilar som gått närmare 15000 utan stötdämpare, bromsskivor eller belägg blivit dåliga.
Tack för bra tips 😊
|
|
candyweiss
Donator 100
Fre 24 mar 2023 13:54 |
|
Vi har många fartgupp på våra 30 och 40 km/h-vägar. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att hålla 20 km/h över ett fartgupp, det skull förstöra framvagnen totalt, därför har jag aldrig haft problem med varken framvagn eller stötdämpare heller.
|
|
r o l l e
Fre 24 mar 2023 22:53 |
|
candyweiss skrev: | Vi har många fartgupp på våra 30 och 40 km/h-vägar. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att hålla 20 km/h över ett fartgupp, det skull förstöra framvagnen totalt, därför har jag aldrig haft problem med varken framvagn eller stötdämpare heller. |
I call bullshit
Nu går vi bort från vw och över till ford, men då de börjat samarbeta med sina transportbilar så är det inte så långt ifrån ämnet.
Min ford transvestit connect firmapulka får jobba hårt. Fick den nyligen utbytt efter ett rasat svänghjul, men direktionen tog nog till sig fakta för första gången.
Bilen körs inne i Sthlm city i princip dagligen, kan lyckas med tio mil inne i city och närområde vissa dagar. Kör jag utanför city så uppåt 40 mil några enstaka tillfällen.
Bilen hade rullat 14 tuss när svänghjulet dog, men milen säger egentligen ingenting. En normal dag med alla trafikljus, övergångställen med gående etc etc så har jag minst 300 starter ifrån stillastående. Det är nog minst hälften av gångerna plattan i mattan... Allt som allt är jag imponerad att både låda, drivknutar etc hållt. Och så långt svänghjulet höll.
De fartgupp jag överhuvud taget bromsat in för är små, kollegor som pratar i telefon med mig när jag kör över fartgupp har frågat om jag krockade
Bitvis smäller det rejält, de ordnade några nya fartgupp på Sveavägen för ett eller två år sedan som är elaka. Men det får smälla....
Alltid tungt lastad, bilen har fått veck på taket där sidoskjutdörren för skåpet finns.
Men inga som helst problem med framvagnen eller bakvagnen.
Stötdämparna är inte mint conditon längre.
Men att din framvagn skulle dö för att du rullar över ett fartgupp i 20km/h inte en chans.
|
|
r o l l e
Fre 24 mar 2023 22:54 |
|
Originalet skrev: | Jo absolut, det är ju som sagt slitdelar. Och bilen är ju tung vilket märks på antalet bromsbyten.
En omgång skivor är redan bytta, två omgångar belägg fram och tre bak. Så när man tänker efter är det rätt logiskt.
Ovant bara när man tidigare har haft bilar som gått närmare 15000 utan stötdämpare, bromsskivor eller belägg blivit dåliga.
Tack för bra tips 😊 |
Dåliga stötdämpare märks olika väl på olika bilar, likaså olika körning som stad- eller landsväg
|
|