Forum - Golf 4 (98-04) - ABS lampa lyser

Vezzlan
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Skellefteå Medlem: 13 december 2012
Tor 13 dec 2012 19:38 Svara med citat
Hej alla!

Efter många timmars felsökning så söker jag mig nu till slut hit.
Har alltså en lysande Abs lampa på goffen, uppträder dock lite skumt.
Lampan tänds när jag vrider på nyckeln och slocknar efter några sekunder (helt normalt)
Den tänds dock efter att man kommit upp i 30km/h och håller sig tänd enda tills man startar om bilen igen.

Har kopplat upp bilen på dator och konstaterat att alla givare är hela, den enda koden som dyker upp är nåt i stil med: ABS styrdon abnormal signal/ABS ingen signal

Har mätt upp ström fram till styrdonet OK, har provkört ABS hydralmotorn direkt på batteriet OK. Beställde nytt styrdon + hydralagg som verkstaden monterade idag. Dessvärre tänds fortfarande lamp j*veln efter att man kommit upp i 30. Och ja, säkringen är hel. Ska jag skrota aset? Sad besiktning om två veckor

Mycket tacksam för svar!
mrkjellman
Kör: Golf 4 1.6 -02 Ort: Nässjö Medlem: 07 december 2012
Tor 13 dec 2012 20:12 Svara med citat
Kan va nått med bromsarna:P
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Tor 13 dec 2012 20:17 Svara med citat
På min bil har jag samma nu. Men är vid 20 km/h den tänds på min. Det är nog helt enkelt så att det är först när man kommit över den farten ABS funktionen aktiveras. Och om lampan tänts så slocknar den sen inte innan den får en korrektsignal.

Har du felkodsnumret? Har du möjlighet läsa själv?

Här är tråden från i sommras när jag fixade mina bromsproblem. Men sen efter en månad återkom ABS varningen igen och jag har inte brytt mig nå i det mer än att jag körde ut felkoderna igen och det var inte ABS givaren som gav felkod minns jag då.

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=33316&highlight=
Vezzlan
Tor 13 dec 2012 22:36 Svara med citat
Ja det kan vara 20 km/h också Confused minns inte exakt men där i krokarna. Har inte möjlighet att få fram koderna själv, ska höra med verkstaden imorgon igen då dem lix ska felsöka ännu mer. Fattar inte vad det kan vara för fel om lampan slocknar vid startkontrollen och sedan tänds efter att ha kört 20-30kmh eller mer. Om givarna, styrdonet och hudralaggregatet är helt så ska den ju inte varna, ändå sa verkstaden att felkoden dyker upp på hudralaggregatet som nu är bytt :O

Låter ju skräckinjagande likt det problemet du har, håller tråden uppdaterad så fort jag får höra nåt nytt, får hålla tummarna imorgon då bilen åker in i verkstaden igen
bildock
Kör: Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping Medlem: 22 oktober 2008
Fre 14 dec 2012 15:26 Svara med citat
Jag hade en lysande ABS lampa tog en analys och höger bak givare var defekt, köpte en för att ha till hands då jag plockade ner hjul och broms, det finns en krans med en mängd hål runtom som roterar med hjulet och jag tror det alstrar någon form av magnetström mot givaren, men dessa hål var mer eller mindre fyllda av skit så dess funktion hade nog uteblivit. Gjorde rent hålen i kransen bytte givaren när jag ändå hade grejorna nerplockade, och sedan funkade alltsammans. Jag kanske inte behövde byta givaren men den kostade bara en hundring, så mitt tips är har du någonsin gjort dessa kransar rena? börja där!
mvh Uffe/bildock
Lars158
Kör: Golf 6 1,6TDI 4M Ort: Luleå Medlem: 06 juli 2012
Fre 14 dec 2012 17:13 Svara med citat
Begär en utskrift av loggen från analysen om dom inte duger till att få till det. Då kan du sen söka felkoden på google och hitta en tråd med en lösning.

"Om givarna, styrdonet och hudralaggregatet är helt så ska den ju inte varna, ändå sa verkstaden att felkoden dyker upp på hudralaggregatet som nu är bytt :O"

Verkar vara nåt knas med strömförsörjningen av hudralagget är min gissning. Kabelbrott eller dålig jord. Säkringar finns ju dels inne i kupen och sen är det ju några som sitter ovanpå batteriet, 3-4 stycken. Har du kollat även dom på batteriet?
Vezzlan
Fre 14 dec 2012 19:10 Svara med citat
Alldeles riktigt! Verkstan sa att det saknas ström från ett stift i kontakten mot styrdonet. Säkringarna har både jag och verkstan kollat igenom.

Antar att det inte finns så mycket annat att göra än att börja sprätta kabelhärva, måste ju röra sig om ett brott nånstans. Annars får man prova det gamla ohederliga "sättlitetejpöverabslampan-tricket" inför besiktningen Wink
Vezzlan
Ons 19 dec 2012 23:43 Svara med citat
Problem löst ! ! !

Felkod 01276

Problemet då ABS lampan tänds efter att ha uppnått 20kmh eller mer, uppstår vid kontaktfel mot ABS styrdonet.

Åtgärd: (endast bilar utan ESP ->05.2000) även om säkringarna ser hela ut/leder signalström, byt de 3 gröna säkringarna på batteriet (30 amp) (2 av dessa hör till ABS systemet), ta även lös kontaktstycket till dessa (på baksidan av batteriet) och spreja med kontaktspray. Byt den bruna säkringen (F9, 5amp) för ABS på vänstra sidan av instrumentpanelen i terminalen bakom plasten. I samma terminal, byt säkring F31 (kugghjul med utropstecken) 20 amp. Skruva bort luftrenaren för att komma åt ABS blocket lättare. Lossa stora kontakten till ABS styrdonet och spreja kontaktspray i sinne! Lossa även den lilla 2-poliga kontakten bredvid (hydralmotorn) och spraya även där.

Efter detta har ABS- systemet fungerat felfritt! Bytte alltså hydraulblocket helt i onödan, samt två verkstadsbesök helt bortkastade..
MaChrill
Kör: Ingen VW Ort: Kristianstad Medlem: 16 november 2012
Lör 05 jan 2013 0:42 Svara med citat
Cool Fix, tradigt du fick byta grejer, men det är inte lätt med så komplicerade system.
Bikersteffo
Kör: Golf 4 Variant 1,6 Ort: Östersund Medlem: 22 mars 2023
Tis 28 mar 2023 19:02 Svara med citat
Hade samma problem efter att ha bytt alla abs givare, felet visade sig vara att när jag monterade batteriet glömde ansluta kontakt blecket från säkringsdosan på + polen..... Bara ett tips..😉