Forum - Golf 4 (98-04) - Misständer på cyl nr2

scunkworks@gmail.com
Kör: Golf 4 0708491881 Ort: Mölndal Medlem: 11 maj 2023
Tor 11 maj 2023 11:35 Svara med citat
Hej.
Min Golf 01:a med 1,6 AZD motorn misständer på cylinder 2 ibland, det verkar som den stänger av just den cylindern när den upptäckt en misständning. Jag har OBDeleven och släcker felkoden i farten, bilen går som den ska igen.
innan har detta uppkommit nångång då och då , kanske 1-2g/månad, nu har det blivit värre och det kan uppkomma flera gånger på några minuter bara och ibland tar det en halv dag.
Har bytt och provat med annan tändspole utan att det hjälpt.
Funderar på om det är dålig kontakt nånstans ?

Hela bilen spökade rejält när generatorn var dålig och knappt laddade, bytte generator för ett tag sen och efter det har den gått som den ska, tills nu då...

Det känns som en killgissning men verkar nästan vara dålig kontakt mer generellt nånstans ? Har fixat jorden under batteriet förra året, tändspole kontakterna är lite dåliga rent mekaniskt, men själva kontaktblecken ser bra ut och jag har fixerat kontakterna mot spolen med stripes så jag tror inte det är just där det är problem faktiskt.

Den drar även olja o vatten i lite för stor mängd tycker jag... Kanske en läcka i topplocket/packningen som läcker in i just cyl 2 ?