carlvalter
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Sundsvall Medlem: 16 juli 2022 |
Lör 16 jul 2022 22:29 |
|
Tjena!
Sitter här vid en Fjord i Norge med tjejen. Vi tog hennes Golf-kombi och den har strulat lite. Avgasröret pajade nära gränsen vid flexröret men det lappade jag ihop med en konservburk och slangklämmor. Emission Workshop-varningen kommer upp hela tiden sedan avgasröret var paj, så jag kopplar den felkoden till det.
Det som uppstod väl i Norge på vår resa är att bilen låter i framvagnen vid vänstersvängar. Jag märkte det redan när jag drog lite på ratten till vänster, alltså inte fullt rattutslag. Kommer från vänster sida. Har blivit värre ju mer vi har åkt, vid lägre hastigheter så låter det rätt otäckt och det känns vibrationer i bilen. Kommer mer ofta än sällan, alltså inte hela tiden.
Jag har tänkt att drivknuten är kass och att vi bör återvända hem, vilket är surt då vi har planerat att vara här i en vecka till. Jag tog loss däcket och kikade på damasken och den såg fräsch ut. Jag kände inte på drivaxeln men den ser rätt medtagen ut av ålder.
Ja jag vet inte som sagt, tror ni att det är höger drivknut som är dålig? Just att det låter vid vänstersväng indikerar på det, men det kommer från vänster sida av bilen så det känns lite skumt? Det uppkommer som sagt också vid lättare sväng, när man inte drar mycket på ratten.
En annan grej är att ratten skakar kraftigt vid inbromsning. Jag anmärkte mig på detta första gången jag fick köra bilen efter att jag träffat tjejen. Hon sa att Mekonomen hade varit på bromsarna vid två tillfällen och "fixat" dem, men att de kort därefter hade blivit lika dåliga båda gångerna. Besiktningen har släppt igenom bilen trots detta. Tänker mig att dessa kraftiga skakningar kan ha lett till mer problem i framvagnen... Aja, om någon har en tanke om vad som kan vara så skriv gärna av er!
|
|
carlvalter
Kör: Golf 4 1.6 Ort: Sundsvall Medlem: 16 juli 2022 |
Lör 15 jul 2023 23:20 |
|
Uppdatering: ljudet kom av att flexröret hade gått av, varpå öppningen breddade vid svängar av belastningen!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|