rostful
Kör: Golf 3 1.8 Ort: Skövde Medlem: 26 juli 2010 |
Lör 01 okt 2022 19:17 |
|
Jag bytte skiva och bromsklossar bak. När jag satte på bromsslangen så rann bromsvätska ut.. Den där koppabrickan som är till bromsslangen på bromsoket. Ska kopparbrickan vara under eller över den där 4 kantiga metallplattan på slangen. För det är bara 1 bricka eller?
Jag hade problem med att lossa bromsluftnippel...sen hade jag totalt glömt av hur brickan satt. Uppe eller nere? Brickan låg på marken. Man skulle ju kunna tro den ska sitta nedåt mot anläggningsytan?
Det regnar Är mörkt och jag är under parasollet och skruvar. Lite bråttom, Jag får kolla om jag ser en film om det så länge.
|
|
rostful
Lör 01 okt 2022 19:47 |
|
Jag kollade en auto doc film om en VW. men inte min årsmodell. Det satt en kopparbricka under och en över. Jag får hämta lilla metaldetektorn för elsladdar och spik i väggar. Den brukar vara bra när man tappar nåt på marken.
Nä, jag hittar ingen bricka. Jag kollade Mekonomens sida. Det står bromsslang med bricka. Verkar vara 1 bricka då.
Men satt den under eller över? Jag får forska vidare.
Har kollat Skruvat och Meksters sida. där är det med 2 kopparbrickor till slangen. Såg att Mekster hade billiga bromsluft nipplar 9 kr bara.
Mekonomen har olika kopparbrickor. Får mäta Brickan.12.2 mm. hål, ytter diam. 17,2 mm. 1 mm. tjock. Mekonomen hade koppabrickor. Bäst att ta med hålbulten och gamla brickan. 3 kr kostade en bricka om man är medlem. kanske de passar.
|
|
r o l l e
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 21 november 2012 |
Sön 02 okt 2022 18:27 |
|
rostful skrev: | Jag bytte skiva och bromsklossar bak. När jag satte på bromsslangen så rann bromsvätska ut.. Den där koppabrickan som är till bromsslangen på bromsoket. Ska kopparbrickan vara under eller över den där 4 kantiga metallplattan på slangen. För det är bara 1 bricka eller?
Jag hade problem med att lossa bromsluftnippel...sen hade jag totalt glömt av hur brickan satt. Uppe eller nere? Brickan låg på marken. Man skulle ju kunna tro den ska sitta nedåt mot anläggningsytan?
Det regnar Är mörkt och jag är under parasollet och skruvar. Lite bråttom, Jag får kolla om jag ser en film om det så länge. |
Ska inte vara kopparbricka, ska vara 2st alubrickor. En på varje sida.
|
|
rostful
Sön 02 okt 2022 20:28 |
|
Ok. Tack för svar! Jag hade tydligen inte koll vad de var gjorda av. Hittade brickan sen med detektorn. Tyvärr läckte bromsoket ändå. Kolven gick trögt att vrida in. Kanske packningen skadades. Jag får köpa hem renoveringssats. Har grejat med sånt för ett par år sedan. Får kolla kvittona så jag får samma delar som sist. Jag ser att jag köpte det bromsoket 2019. Så det borde väl inte vara något annat än den där gummipackningen. Nytt kostar 669kr på Mekster men man förväntas få det 10 oktober. Jag kollar vidare.
Jag beställde 2 renoveringssatser. luftnipplar mm. på Mekster. Kollar film nu. Dave Sterl VW Audi Seat Skoda rear brake caliper seized.
På Youtube.
2020-10-03 Köpt aluminiumbrickor på Mekonomen. 6 kr st. Plockat isär bromsoket. Ingen rost. Ser bra ut. Men varför läckte det så mycket bromsvätska? Såg ut som det kom från baksidan. Måste undersöka om det är någon mindre o-ring eller packning där handbromsarmen sitter?
6/10 jag har delvis plockat isär ett bromsok. det lilla oljehålet i kolven verkade igentäppt. jag rensa med litet borr för hand.. Det som är i kolven har en packning som jag trodde var en o-ring. men det är nåt liknande med en skåra. Jag får försöka plocka isär ett reserv ok och kolla hur den packningen satt. Sen ramla 4 större olika brickor ut. Måste få rätt ordning på dem en var inte samma på var sida.. Man får nog skriva upp hur allt ska vara. I filmer visar de inte alla detaljer. Men nu har jag ritat av hur det ska vara. konstigt nog fattades det en slät bricka på nyaste oket om man jämför med ett äldre ok. Slarv från fabriken eller har de slutat använda den?
Jag får inte loss låsbrickan på oket under kolven. Det krävs en tång med vinklade långa käftar. Det är en o-ring där inne som man undrar om den är hel. Vanlig låsring tång når inte ner. Har inte sett något fel på packningen på kolven. Om jag sätter i ny kolvpackning och gummiskyddet och kollar vad som händer? Läcker det borde det ju vara lilla o ringen som jag inte kommer åt. Amazon hade en 90 graders låsringstång. Men jag behöver en nu. Jag kommer inte på någon firma som har just den tången.
|
|
rolly
Kör: Golf 4 1,6 16v (azd) Ort: Norrköping Medlem: 12 juni 2016 |
Mån 10 okt 2022 16:58 |
|
Du skruvar av kolven så kommer du åt oringen ( Plattare tätning) . Det är det du menar eller ? Gummiskyddet och oring är med i kittet .
Spraya hela oket med Bromsrengöring . Sen borde du se var det läcker
|
|
rostful
Mån 10 okt 2022 20:51 |
|
Ok,Tack för svar! Jo jag har plockat isär precis allt och bytt alla gummi packningar. I kväll har det läckt vid bromsslangen med de 2 aluminiumbrickorna. Undra på att de där gängorna pajar till slut. Ja la en tidning under nu, Ska kolla i morgon. Jag tycker pedalen tar långt ner och är lite svampig... Var gång jag luftat kommer det någon luftbubbla. Har luftat minst 3 gånger med luftman i kväll. Det skriker ingen varning längre. Funkar det inte med detta oket får jag ha på det som jag hade innan, Det med dåliga gängor vid oljeslangen. Jag har inte fått hem den där adaptern ännu. jag hittade 2 nya kopparbrickor i bromsgrejer lådan. Ska eventuellt prova dem + skaffa fler.
|
|
rolly
Tis 11 okt 2022 9:32 |
|
Vet att det kan vara ganska smutsigt vid brickorna du pratar om . När man tagit bort bromsslangen , så är det viktigt att se till att anläggnings ytor är fria från smuts när man sätter tillbaka slangen o brickorna . Bulten kallas för banjobult . kanske det är nåt fel på det . Prova som du säger med gamla oket och se ifall det blir bättre då . Annars byt slang med ny banjobult +brickor.
|
|
rostful
Tis 11 okt 2022 14:27 |
|
Ja, vi får se hur det blir. Jag skulle inte använda koppar på aluminium fick jag höra. Inte på Aluminiumfälgars anläggnings
ytor heller. det blir någon kemisk reaktion mellan koppar och aluminium. Kanske det som äter upp gängorna jag har ju alltid haft kopparpasta på bultar och luftnipplar så de ska gå att lossa. Jag köpte nu keramisk pasta. Jag får städa av luftnippel+ banjobulten.+ torka med papper i de invändiga gängorna. Ska strax greja igen. Ja köpa ny slang har jag med tänkt på,Billigast att skicka efter.218 kr med frakt.. Mekonomen tar 357 kr. Biltema har inga sådana.
|
|
rolly
Tis 11 okt 2022 17:16 |
|
Jag bytte dessa bakre för par år sen . på den ena sidan gick den lilla slangen som sitter innan bakre slangen med rör som sitter på bromsoket sönder . Kommer ihåg att det var lite krångligt att få bort den lilla slangen också . Sen var pass formen inte den bästa på den formade bromsröret då jag köpte den billigaste . Men vi får hoppas att du inte drabbas av samma som mej när du pillar bort det ifall du skulle köpa ny bromslang bak.
|
|
rostful
Tis 11 okt 2022 18:53 |
|
Bromsen fungerar nu! Jag satte i nya aluminiumbrickor. Hade på keramisk pasta längst upp på luftnippel och längst upp på banjobult. Sen luftade. Det kom ut 3 stora bubblor. Nu bromsar den jättefint. Ska lufta 3 bromsar till och försöka ha väck så mycket kopparpasta jag kan på banjobultar och nipplar. Bra att det bromsoket kom till användning. Är nog bra att ha iordninggjorda bromsok hemma. Ha dem i en påse i varma källaren så kolven mm. inte rostar.
13/10 för övrigt fick jag hem den där ersättnings luftventilen till bromsok. Det sitter en liten luftventil i den. 1/4 28 UNF. 28 gängor per tum fingängad om jag fattat rätt. Borde nog ha en sådan i reserv om den blir dålig. Biltema hade. Fast 5 mm längre. Den konade spetsen borde ju vara samma? Jag funderar på om själva "skruven" den sitter i om gängtejp tål bromsvätska? Den ska ju sitta fast permanent. Det är ju bara nippeln man rör på. Eller ska jag ta någon lagom stark låsvätska? Man vill ju ha det helt tätt. ( Det är till reserv oket)
Sen ser jag i Biltemas A4 reservdelskatalog diverse bromsok. Men ingenstans står det kolvens diameter.(i bak 41 mm) Jag slog på ett nummer för bakre bromsok men då så står det att det är för i fram? Lite förvirrande då. Man får kanske skriva till dem så de kan svara. Bara jag hittar det där PR numret på bilen. Borde notera sånt i mobilens color note för det går inte att ha i minnet. .Kanske de bara har till vanliga Golfar och inte hatchback /combi. Jag får kolla vidare. Det är ju bra att veta vad de har och inte har.
Låsringstången kom på posten i dag. tog bara 4 dagar, Adresserat från Tyskland. Jag lossade en låsring i bromsoket på några sekunder. Den var bra.
|
|
Pelletsmannen
Kör: Golf 4 1.6i-03 Ort: Vårgårda Medlem: 16 juli 2023 |
Sön 16 jul 2023 14:40 |
|
Hej! Bra att du löste problemet med läckande bromsolja!
Jag har samma problem. Bakre oljeslang som ansluts på oket läcker. Alubrickan som lossnade såg sliten ut. Jag skrapade rent under den fyrkantiga kontakten på oket och hittade en likadan storlek av bricka fast i koppar. På banjobultens huvud/ovandel satt också en alubricka som även den var skadad. Även den hittade jag en passande kopparbricka till. Men trots nya brickor på banjobulten på vardera sidor av det 4-kantiga fästet och trots att jag rengjort oket där fästet ska ligga an, så sipprar det ut olja. Jag kanske behöver keramisk pasta och aluminiumbrickor? Kan det finnas något annat sätt man kan testa med att få skiten att hålla tätt?
|
|
rostful
Mån 17 jul 2023 14:04 |
|
Aluminium och koppar är inte bra ihop sägs det. Blir någon kemisk reaktion som fräter på aluminium. Jag köpte nya alu brickor på Mekonomen. Jag hade på keramisk pasta.
Drog åt rätt hårt. Har inte grejat med bromsar på ett tag nu. Är väl ett år sedan sist. Jag borde kolla hur beläggen ser ut.
|
|