Forum - Golf 7 (13-19) - Missljud vid broms med ACC

Jatillapan
Golf 7 1.2 -16 Ort: Stockholm
Fre 03 nov 2023 22:44 Svara med citat
Min golfkombi (1.2, -16, automat) har börjat låta konstigt när farthållaren bromsar ner farten när jag kommer ifatt en bil eller om jag t ex sätter farthållaren på 30 km/h, gasar upp i 50 och låter bilen sakta ner i 30 igen.

Här kan ni se/höra hur det låter:
https://drive.google.com/file/d/1WdSxDN8B3EECwp70lp1hHxIHBiRKYRDc/view  ?usp=drivesdk
I klippet börjar missljudet när hastighetsmätaren kommer ner till 28km/h. Det är som att något rasslar till eller snurrar igång. Sen hörs det flera gånger, och tydligast precis när bilen stannat helt och displayen visar ”ACC klar att köra iväg”.

Det är bara när ACC:n bromsar som det låter - inte när jag trycker ner bromsen eller bara släpper gasen utan ACC igång.

Min verkstad har haft bilen i flera veckor utan att hitta felet så nu börjar det bli lite jobbigt. De har undersökt svänghjul, bytt koppling, funktionstestat ABS-pumpen osv utan att bli klokare. Är det någon som känner igen det här? Någon teori om vad det kan vara?
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Sön 05 nov 2023 7:25 Svara med citat
är du säker att det ska fungera med så låg hastighet?
Jatillapan
Golf 7 1.2 -16 Ort: Stockholm
Sön 05 nov 2023 7:31 Svara med citat
På automatarna fungerar farthållaren för krypkörning. De manuella går bara ner till 30 km/h har jag för mig.

Men missljudet hörs även på motorväg när man kommer ifatt en annan bil.
pepe
Golf 7 SportsVan Ort: Kristinehamn
Sön 05 nov 2023 8:16 Svara med citat
Kolla sensorerna vid hjulen som sköter låsningsfria bromsarna, kan vara någon av dem som spökar. felkod läsaren kan säga vilken hjul det är också.