Forum - Golf 4 (98-04) - Bilen rycker

hyper
Golf 4 1.4 Ort: Göteborg
Tor 10 maj 2007 21:06 Svara med citat
Tjena, har en Golf IV -98. Har sedan någon månad tillbaka märkt att bilen rycker till ibland, bland annat när jag tex kör i 70 km/h med 5:ans växel och släpper gasen, då rycker bilen till. Har även märkt att den gör det när jag kör i 30 km/h med 2:an och kör med jämn gas. Har fått höra att det kan vara smuts i tanken, någon som kanske vet vad det kan bero på?
manicmatti
Ingen VW Ort: Örebro
Fre 11 maj 2007 23:53 Svara med citat
Det lyser ingen motorlampa? eller någon annan varningslampa?
Hur är bränsleförbrukningen (alltid bra o kolla hur mycket bilen har dragit) börjar den dra mycket då är något som inte stämmer.
Nollställ trippen varje gång du tankar, och sen tankar du fullt varje gång, så kan du lätt räkna ut hur mycket den har dragit.

Golf IV har tydligen en hel del fel på luftmassemätaren (heter den så?), kan vara att den får för mycket/lite bränsle...
hyper
Golf 4 1.4 Ort: Göteborg
Tis 15 maj 2007 10:17 Svara med citat
Okej,

har inte märkt något ovanligt förutom att den rycker, ska vara uppmärksam på om den drar för mycket.
Har blivit rekommenderad att hälla i STP i tanken, ska tydligen rengöra. Är det bara att hälla i det innan man tankar? Det kan inte skada bilen?
golf_gti_johan
Golf 4 GTI 1.8T Ort: Göteborg
Sön 06 jan 2008 2:46 Svara med citat
Ja vw och audi har problem med luftmassamätarna så skulle tippa på det om bilen går orent på tomgång att den "svajjar" så skulle jag lägga kraft på en ny luftmassamätare! //johan

GOLF 4 GTI
kladden
Golf 6 1,6 TDI 4M Variant Ort: Bengtsfors
Ons 09 jan 2008 18:26 Svara med citat
Har liknande problem. Se "Blackout" med senaste inlägg 19 sept.
loudness
Ingen VW Ort: Mölndal
Ons 09 jan 2008 21:27 Svara med citat
Va inget tyckte de stod ryker:P

Envis med dåligt tålamod....
Seagate
Golf 3 Ort: Malmö
Fre 11 jan 2008 21:53 Svara med citat
Tändspolen....
PUH
VW Passat 1.8T 05a Ort: Nyköping
Fre 11 jan 2008 22:15 Svara med citat
Det är varvtalsregulatorn som får hicka ibland

Håller stumt när du kör om