MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tis 11 jun 2013 4:02 |
|
Har en RP-maskin som har aptit som en tysk dricker öl under Oktoberfest.
90% landsvägkörning gav resultatet 0,92 liter/mil totalt. Mina avgasvärden är bra (1,03 i lambda, 0,0 i CO / CO2500 samt 013 i HC).
Bra motorgång, luktar inte bränsle om bilen. Förgasarfoten är hel och felfri.
Fel som jag noterat;
* Vänster frambroms ligger emot en aning, fälgen blir inte varm men det gnisslar svagt om bromsen då man kör
* Motortempen ligger kring 75-80 grader
Förbrukningen har blivit värre jämfört med då den hämtades men kan inte spåras till bilens avgasvärden eller i bilens gång då den fungerar felfritt så jag vet inte riktigt vart jag ska felsöka eller hur.
Den blå motortempkontakten skulle väl ge tydliga fel på motorns gång?
En defekt lambda hade väl definitivt synts på besiktningen?
|
|
MiWi
| Ons 12 jun 2013 1:52 |
|
| Hmm, fortsatt åka med bilen. Drar lika mycket med ren E85 i tanken som med 95 oktan trots betydligt mer stadskörning. Återkommer med exakt siffra.
|
|
Dotchetter
Golf 2 CL Motor;HM 1.6 -85 Ort: Värmdö |
| Ons 12 jun 2013 8:32 |
|
Termostaten har väl en roll att spela The only difference between men and boys is the price of their toys
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 12 jun 2013 8:39 |
|
Den nämda tempgivaren ska ha värden motsvarande ett NTC motstånd på 2,2 kohm
ca 2,2 kohm vid 25C+
ca 200-300ohm vid ca 85C+ En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MiWi
| Ons 12 jun 2013 11:28 |
|
| a128 skrev: | Den nämda tempgivaren ska ha värden motsvarande ett NTC motstånd på 2,2 kohm
ca 2,2 kohm vid 25C+
ca 200-300ohm vid ca 85C+ |
Mäter man givaren med kontakten borttagen ifrån den, eller ska man ha kontakten kvar på den?
|
|
a128
| Ons 12 jun 2013 11:36 |
|
Självklart ska kontakten vara avtagen dels för att komma åt och ej få mätfel En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MiWi
| Tor 13 jun 2013 11:20 |
|
| Har ett ohmvärde som pendlar mellan 195-215 ohm vid 85-90 grader. Ska ta ett kallvärde senare idag.
|
|
MiWi
| Tor 13 jun 2013 14:49 |
|
| Drygt 1,2 kohm vid 35-40 graders kylartemp.
|
|
a128
| Tor 13 jun 2013 14:58 |
|
Värderna är helt ok En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
a128
| Tor 13 jun 2013 15:10 |
|
Nästa steg är att spänningsmäta på lambdan
den ska pendla mellan 0.05-0.95 Volt vid normal körning
om den är över ca 0,9-1 volt konstant så är det något annat som gör att den går fett
om den ej nå över 0,2-0,3 volt kan man misstänka själva sonden En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MiWi
| Tor 13 jun 2013 15:34 |
|
Okej, ska ge mig ut och varmköra bilen om ett tag och ta nya värden!
|
|
MiWi
| Fre 14 jun 2013 16:09 |
|
Okej.
Lambdan pendlar mellan 0,15 - 0,8 volt då jag testade vid tomgång samt 2500 rpm. 90 grader i motortemp.
Har kört blandad körning med en del kökörning och hade snittat 0,91 liter/mil med E85 i tanken, lägre än vad bilen drog med 95 oktan och ren landsväg.
|
|
a128
| Fre 14 jun 2013 16:21 |
|
Då verkar lambdavärderna vara OK , om man tankade tex. en 1/3 del bensin vad blir då värderna ?
rent sporadiskt skulle det kunna vara bränslereturen som delvis är tilltäppt och trycket blir lite för högt, den ska vara på ca 1 bar, om inte bilen är konverterad för att köra på sponken felet finns där är bara att leta vidare, mät spjällpotten, men nu är ju helgen på ingående så du får ropa skål till bilen så det ekar över södertörn En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MiWi
| Fre 14 jun 2013 17:38 |
|
| a128 skrev: | Då verkar lambdavärderna vara OK , om man tankade tex. en 1/3 del bensin vad blir då värderna ?
rent sporadiskt skulle det kunna vara bränslereturen som delvis är tilltäppt och trycket blir lite för högt, den ska vara på ca 1 bar, om inte bilen är konverterad för att köra på sponken felet finns där är bara att leta vidare, mät spjällpotten, men nu är ju helgen på ingående så du får ropa skål till bilen så det ekar över södertörn  |
De värdena var med 50/50 E85 samt 95 oktan. Kan ta ett nytt lambdavärde nu med ren E85 i tanken och se om det är någon skillnad. Märks ingen skillnad på bilens gång, kört cirka en mil sedan jag fyllde upp tanken sist.
Förbrukningen är mer eller mindre identisk oavsett om jag kör på ren 95 oktan, mixad 50/50 E85/95 samt med ren E85 endast. Ingen skillnad i prestanda heller.
Tändningen står eventuellt lite lågt, tomgång kring 700 rpm efter att jag backade tändningen en bit (vilade på 1400 rpm innan, fungerar inte att åka med hög förtändning om man vill ha lägre tomgång) och så har jag kört sedan jag plockade fram den ur garaget. Funderar på att ställa om förtändningen så att jag får tomgång på 900 rpm, och hoppas det visar sig på förbrukningen.
|
|
MiWi
| Ons 26 jun 2013 11:36 |
|
Okej, då fortsätter vi.
Hade en snittförbrukning på 0,86 liter/mil med blandad körning efter att ha bytt fördelare och rotor.
Bytte termostat, bytte olja samt åtgärdade en broms som låg på. Enbart landsvägskörning, fick då ett snitt på 0,84 liter/mil.
Båda gångerna med ren E85.
Känns som att förbrukningen fortfarande ligger för högt, borde kunna gå att få ner en deciliter till trots att jag åker med E85?
Känns som att det står rätt stilla nu, vet inte vad mer jag kan eller ska felsöka.
|
|
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad |
| Ons 26 jun 2013 12:31 |
|
| Tycker det känns ganska bra med 0,84 om du ren E85 då den ofta behöver mycket mer E85 änn bensin. Prova med bensin en gång nu. För som sagt 0,84l/m tycker jag låter väldigt hyffsat på etanol:)
|
|
TT84
Golf 1 1,6 - 84 Ort: Halmstad |
| Ons 26 jun 2013 12:40 |
|
Tycker det låter ganska rimligt med 0.84 på ren e85. Kör en 93 sc som brukis på e85, då ligger den på 1.2 blandad. Då väger bilen ca 1600kg med. golf mk1 - projekt
Hyundai ix35 - brukis
|
|
MiWi
|
a128
| Tor 27 jun 2013 11:41 |
|
Man ska tänka på att vid körning på E85 istället för bensin stiger förbrukningen med ca 30-40% som regel, detta sköter lambdaregleringen om
Vag,s centralinsprutare bruka klara ca 80% innan regleringen går i taket, och då sätta felkod (på polo 1991 AAV sätts felkod 00561)
litet äldre vagbilar ska man kunna blinka fram felkoder
om du har tur finns det en vit och svart kontakt under växeldamasken
man kan då evt. använda en U281 med 2x2 adapter En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MiWi
| Tor 27 jun 2013 13:28 |
|
Yes, de kontakterna har jag. Kom i samband med Ce2 -90.
Men eftersom förbrukningen gick ner från 0,92 liter/mil med ren 95 oktan till 0,86 liter/mil med ren E85 med samma körförhållande och utan byte av något så är det något som inte är korrekt. Samtliga avgasvärden är exemplariska och bilen går ej fett.
Efter att jag bytte olja/filter, termostat, fördelare, rotor samt en åtliggande broms sjönk förbrukningen till 0,84 liter/mil med ren E85, en knappt märkbar skillnad. Teststräckan jag kör är cirka 20 mil.
Stiften har aningen vit yta så bilen går snålt med E85 men har normal gång samt prestanda. Givarna ligger inom sina referenspunkter.
Därav att jag funderar vilket steg jag ska ta sen.
|
|
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad |
| Fre 28 jun 2013 2:13 |
|
Men nu när du bytt allt michel har du provat med ren bensin nu?
Tycker de ska sjunka en anning till då
|
|
MiWi
|
MiWi
| Mån 01 jul 2013 12:42 |
|
Senaste tanken gick åt snabbt, kört 36 mil och är nere på det röda nu trots "ägg under pedalen"-körning.
Snittförbrukning på 1,3 liter milen känns ju rimligt.
Kan jag tillägga att jag hatar RP-maskinen mer och mer för varje dag...?
|
|
a128
|
MiWi
| Mån 01 jul 2013 20:42 |
|
Även fast lambdavärdet är okej (1,03) samt ohmvärderna inte är fekaktiga? Lambdan känns som ett problem men värderna säger emot det lite.
Som sagt, gav ingenting på förbrukningen att byta termostat.
|
|
a128
| Mån 01 jul 2013 20:55 |
|
En lambda kan flippa ut utan att det syns på ett enkelt avgastest, den länken nämda kostar inte ens 200:- hem i er brevlåda
annars finns bara sensorn för insugningsluftens temp som ska ha samma värde som för vattentempen dvs. NTC 2,2 kohm En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
MiWi
| Tis 02 jul 2013 12:43 |
|
| a128 skrev: | En lambda kan flippa ut utan att det syns på ett enkelt avgastest, den länken nämda kostar inte ens 200:- hem i er brevlåda
annars finns bara sensorn för insugningsluftens temp som ska ha samma värde som för vattentempen dvs. NTC 2,2 kohm |
Okej! Ska passa på att mäta även den sensorn för att kunna se om den påverkar. Annars så får det bli ett lambdabyte framöver.
|
|
dturpin
VW Typ 1 1956 Ort: Linköping |
| Tis 02 jul 2013 13:22 |
|
Är det en enkabels-sensor på RP? Visar dom rätt på avgastestet så brukar de vara ganska ok, det som kan hända är att de blir lite långsamma om de sotar igen.
| MiWi skrev: | | Även fast lambdavärdet är okej (1,03) samt ohmvärderna inte är fekaktiga? Lambdan känns som ett problem men värderna säger emot det lite. |
Man bör inte mäta resistans över en normal lambda-sensor, det kan skada den. Men jag antar att du menar att du mätt spänningen och inte "ohmvärdena". Om du är orolig att den är trasig trots mätningen, så testa att mäta den när du ligger i normal landsvägshastighet. Så länge inte belastningen är för hög (vilket monotronic endast mäter med trottelvinkel om jag förståt det hela rätt) så ska den växla snabbt mellan mager och fet. Har du tillgång till oscilloskop kan du mäta signalen över tid och få en bättre uppfattning om hur snabb den är.
|
|
MiWi
| Tis 02 jul 2013 13:43 |
|
| dturpin skrev: | Är det en enkabels-sensor på RP? Visar dom rätt på avgastestet så brukar de vara ganska ok, det som kan hända är att de blir lite långsamma om de sotar igen.
Man bör inte mäta resistans över en normal lambda-sensor, det kan skada den. Men jag antar att du menar att du mätt spänningen och inte "ohmvärdena". Om du är orolig att den är trasig trots mätningen, så testa att mäta den när du ligger i normal landsvägshastighet. Så länge inte belastningen är för hög (vilket monotronic endast mäter med trottelvinkel om jag förståt det hela rätt) så ska den växla snabbt mellan mager och fet. Har du tillgång till oscilloskop kan du mäta signalen över tid och få en bättre uppfattning om hur snabb den är. |
Jag mätte spänningen på lambdan samt ohmvärdet på vattentempgivaren, ber om ursäkt att det såg lite oklart ut.
Det är enkabel-sensor på RP, helt korrekt. Vid senaste besiktningen i slutet på maj (har kört cirka 150-200 mil sedan dess) var avgasvärderna okej bra (1,03 i lambda, 0,0 i CO / CO2500 samt 013 i HC) så enligt de värderna så är förbränningen okej så jag har svårt att förstå varför den har sin förbrukning. Har dock alltid haft problem med hög förbrukning sedan bilen köptes utav mig.
I övrigt är förbrukningen rätt opåverkad utav hur jag kör (landsväg, blandad körning eller stadskörning) och ligger konsekvent högt oavsett hur lugnt jag försöker köra med bilen.
Jag har tillgång till ett oscilloskop så den möjligheten finns att mäta över tid.
Sedan vet jag vet inte riktigt vad mer jag kan undersöka efter allt det här.
|
|
dturpin
VW Typ 1 1956 Ort: Linköping |
| Tor 04 jul 2013 11:04 |
|
| MiWi skrev: |
Sedan vet jag vet inte riktigt vad mer jag kan undersöka efter allt det här. |
Nä det finns väl inte så många sensorer/delar på RP. Är det monomotronic eller monojetronic du har? Finns det en dämparklocka till trotteln? Har själv en jetta med RP som går lite halvtaskigt, framförallt när den är kall. Har inte hunnit kolla så mycket mer än att läsa på lite. Har iaf skrivit upp följande på min "att inspektera"-lista:
- Läsa ut felkoder
- Tjuvluft? Kolla slangar och förgasarfot
- Lambdasensor
- Mäta tps
- Spridarbild ok?
- Fungerar stegmotor? Går trögt?
- Fungerar tomgångskontakt
- Lufttemp-sensor
- Vattentemp-sensor
- Bränsletryck? membran i regulator?
- Kabelbrott alt. dålig jord
Några har du ju redan kollat, men kanske kan ge inspiration TPS och lufttemp är ju lätt att mäta, så det skulle du ju kunna kolla upp. Har själv mätt TPS men inte hittat något facit, den ser iaf ut som det rör sig. En krets går mellan 1.5k->750 och den andra från 800->1.9k. Den första når sitt min redan efter 1/4 gas och den andra börjar knappt röra sig förens man nått 1/4 gas. Antar att det är för att få större precision på låg last.
|
|