amullo
Golf 7 -14 GT 2,0TDI DSG Ort: Stockholm |
| Mån 27 jan 2014 8:33 |
|
Konstigt det där med felvisningen i färddatorn. Printa ut ovan "fix" och ta med det till återförsäljaren, kräv rättning. Fixar de inte det så kan man ju gått säga åt dem att man kan gå med detta till både konsumentombudsmannen, ViBilägare och alla andra man kan tänka sig.
För sakens skull tänkert jag själv göra så när jag kört in bilen lite mer. På BMW var det INGA problem att få färddatorn kalibrerad. Verkstaden bad mig att föra bok över miltal körda kontra tankade liter vid minst 6 tankningar på raken och nollställa datorn varje gång. På BMWn var det 4-5% fel på respektive tillfälle, så de justerade på min uppmaning upp förbrukningen med 5% och jag vet nu att jag ligger ganska nära. //Anders
-14 Golf GT TDI DSG
-09 BMW 320d e91LCI Step M-sport
-10 Multistrada 1200s
|
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Mån 27 jan 2014 8:40 |
|
| amullo skrev: | Konstigt det där med felvisningen i färddatorn. Printa ut ovan "fix" och ta med det till återförsäljaren, kräv rättning. Fixar de inte det så kan man ju gått säga åt dem att man kan gå med detta till både konsumentombudsmannen, ViBilägare och alla andra man kan tänka sig.
För sakens skull tänkert jag själv göra så när jag kört in bilen lite mer. På BMW var det INGA problem att få färddatorn kalibrerad. Verkstaden bad mig att föra bok över miltal körda kontra tankade liter vid minst 6 tankningar på raken och nollställa datorn varje gång. På BMWn var det 4-5% fel på respektive tillfälle, så de justerade på min uppmaning upp förbrukningen med 5% och jag vet nu att jag ligger ganska nära. |
Vilket ovan fix menar du= .
Ja håller med att vad är det för inställning att 10% är ok??,
|
|
Spillan
Golf 7 GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Mån 27 jan 2014 9:11 |
|
| LimestoneGT skrev: | | Även jag känner igen problemet med oljud från bakvagnen. Har främst märkt det vid färd på småvägar täckta med packad snö. Dock hördes det inte allt för tydligt utan det krävdes nästan att man lyssnade efter det. På något engelskt forum hävdade man att någonl lösning inte fanns ännu. Där rapporterade många att deras bilar(med multilänkbakaxeln) hade detta problem. Spännande att se vad det kan bero på.. |
Jag har samma problem med en GT 2014 Bara 380 mil. Började vid 340 mil i nov-13 håller på o snackar med ÅF. Ingen lösning ännu sägs det. Säg gärna till när någon av er med detta problem har erbjudits en lösning. Börjar bli otålig. Mycket dåkigt av VW.
|
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Mån 27 jan 2014 9:21 |
|
| Spillan skrev: | | Jag har samma problem med en GT 2014 Bara 380 mil. Började vid 340 mil i nov-13 håller på o snackar med ÅF. Ingen lösning ännu sägs det. Säg gärna till när någon av er med detta problem har erbjudits en lösning. Börjar bli otålig. Mycket dåkigt av VW. |
Låter det jättetydligt??. Undra om inte min oxå låter lite..
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
| Mån 27 jan 2014 12:18 |
|
| wide skrev: | | Låter det jättetydligt??. Undra om inte min oxå låter lite.. |
Kan höra samma fenomen på min..... Men avvaktar lite och ser om någon av er andra lyckas få hjälp. Min lokala serviceverkstad åker man inte till förrän man själv vet felet, tyvärr...
|
|
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Mån 27 jan 2014 13:53 |
|
| Duratec skrev: | Kan höra samma fenomen på min..... Men avvaktar lite och ser om någon av er andra lyckas få hjälp. Min lokala serviceverkstad åker man inte till förrän man själv vet felet, tyvärr...  |
Låter ju som multilink bakvagnen är boven i dramat eller? Jag har inte hört nåt på min konventionella bakvagn
|
|
muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm |
| Mån 27 jan 2014 13:58 |
|
Hej!
Idag lämnade jag in min bil för åtgärd av :
1. Fläkt i kupen som låter lite väl högt, nästan som om något sitter löst
2. Uppdatering av Nav Pro, har vid flertalet tillfällen fått felmeddelandet: Sätt i en databärare med giltiga navigationsdata"
3. Koll av plastkåpor som sitter på bageluckan på sidorna, satt lite löst och därmed lite missljud
4. Mina bromsar skriker när det stått parkerad, både vid backning och när jag kör framåt. Lät även när jag bromsade. Ljudet försvinner dock efter jag kört o bromsat lite.
Dom ville ha bilen både idag och imorgon, hoppas att dom hittar felen och åtgärdar dem.
|
|
Spillan
| Mån 27 jan 2014 15:37 |
|
| Duratec skrev: | Kan höra samma fenomen på min..... Men avvaktar lite och ser om någon av er andra lyckas få hjälp. Min lokala serviceverkstad åker man inte till förrän man själv vet felet, tyvärr...  |
Ja, det låter rättmycket. Mån måste absolut stänga av radion. När man har lyssnat efter detta ljud, en längre tid, så hör man ljudet klart o tydligt, Lite olika beroende på yttertemperaturen. Har skrivit till säljaren som krängt bilen till mig.. Vi får väl höra vad han/dom säger. Köpte nämligen hos en annan VW firma än där jag klagat. När jag vet mera skriver jag så alla ni som har detta problem får höra...
|
|
Spillan
| Mån 27 jan 2014 15:46 |
|
| wide skrev: | | Låter det jättetydligt??. Undra om inte min oxå låter lite.. |
Ja, det låter rättmycket. Mån måste absolut stänga av radion. När man har lyssnat efter detta ljud, en längre tid, så hör man ljudet klart o tydligt, Lite olika beroende på yttertemperaturen. Har skrivit till säljaren som krängt bilen till mig.. Vi får väl höra vad han/dom säger. Köpte nämligen hos en annan VW firma än där jag klagat. När jag vet mera skriver jag så alla ni som har detta problem får höra...
|
|
GoSlow75
Golf 7 1,4 TSI 140 GT DSG Ort: Gislaved |
| Mån 27 jan 2014 16:34 |
|
| Har alla ni med det klonkande ljudet kollat så det inte är varningstriangeln som ligger och väsnas, som i mitt fall? Har skrivit detta tidigare i tråden men tänkte att det kanske har missats...
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
| Tis 28 jan 2014 7:00 |
|
| GoSlow75 skrev: | | Har alla ni med det klonkande ljudet kollat så det inte är varningstriangeln som ligger och väsnas, som i mitt fall? Har skrivit detta tidigare i tråden men tänkte att det kanske har missats... |
Hmm, detta ska kollas! (Även om det helt klart låter som det kommer från dämparna)
|
|
Spillan
| Tis 28 jan 2014 9:42 |
|
| Duratec skrev: | | Hmm, detta ska kollas! (Även om det helt klart låter som det kommer från dämparna) |
Tack för tipset. Men har kollat detta, INNAN jag kontaktaktade verkstaden angående nerverande oljudet från stötdämparna, "knarrande, knackande o klonkande". Känns som att det endast ? är hö bak och ev hö fram. Ska ta o prata med någon annan TSI 140 GT förare, om jag ser någon o höra hur det är hos honom. Det finns ju även många körskolor som har TST 122/140. Men TSI 122 kanske inte har samma bakaxel som TSI 140, jag vet inte.
|
|
Sodan
| Tis 28 jan 2014 10:45 |
|
| Spillan skrev: | | Tack för tipset. Men har kollat detta, INNAN jag kontaktaktade verkstaden angående nerverande oljudet från stötdämparna, "knarrande, knackande o klonkande". Känns som att det endast ? är hö bak och ev hö fram. Ska ta o prata med någon annan TSI 140 GT förare, om jag ser någon o höra hur det är hos honom. Det finns ju även många körskolor som har TST 122/140. Men TSI 122 kanske inte har samma bakaxel som TSI 140, jag vet inte. |
Alla golfar förutom 1.2 TSI och 1,6 TDI har multilink bakaxlar som ska ge bra väghållning. Verkar som de flesta som har problem med ljud har den nya bättre bakaxeln.
|
|
Vwa
Golf 7 Ort: Göteborg |
| Tis 28 jan 2014 10:46 |
|
Hejsan!
Jag har ett par funderingar gällande följande:
Bromsarna på min bil ger ifrån sig ett obekvämt ljud när jag backar med bilen och bromsar. Går detta på nybilsgartantin?
Sugproppsmärken både på främre glasruta samt bakre glasruta syns tydligt vid kondensbildning. Går detta också på garantin?
|
|
Spillan
| Tis 28 jan 2014 10:54 |
|
| Sodan skrev: | | Alla golfar förutom 1.2 TSI och 1,6 TDI har multilink bakaxlar som ska ge bra väghållning. Verkar som de flesta som har problem med ljud har den nya bättre bakaxeln. |
Tack, du har helt rätt. Har också hittat denna info. ja, det verkar vara dessa bakaxlar som har detta problem, Avvaktar besked från min leverantör av bilen, hoppas något matnyttigt kommer fram. Skriver igen om något "riktigt nytt " framkommer betr. dessa ljud om många av oss "Golfare" talar om.
|
|
sunesh
Golf 7 105tsi Ort: Lindesberg |
| Tis 28 jan 2014 16:47 |
|
| Vwa skrev: | Hejsan!
Jag har ett par funderingar gällande följande:
Bromsarna på min bil ger ifrån sig ett obekvämt ljud när jag backar med bilen och bromsar. Går detta på nybilsgartantin?
Sugproppsmärken både på främre glasruta samt bakre glasruta syns tydligt vid kondensbildning. Går detta också på garantin? |
Jag har samma fel på min bil sugproppsmärkena har jag inte brytt mig om
Jag har fått ny bromsskiva och bromsok till höger bakbroms eftersom oljudet var där jag fick också nya bromsbelägg bak allt på garantin då försvann gnisslet men i dag så gnisslade det lite igen bilen var tyst i ca 3 veckor efter verkstadsbesöket
jag ska köra litet till och se om det fortsätter gnissla fortsätter det så åker jag tillbaka till återförsäljaren
Åk till återförsäljaren och kräv att få felet åtgärdat det finns några till som har samma fel
|
|
Sodan
| Tis 28 jan 2014 19:17 |
|
| sunesh skrev: | Jag har samma fel på min bil sugproppsmärkena har jag inte brytt mig om
Jag har fått ny bromsskiva och bromsok till höger bakbroms eftersom oljudet var där jag fick också nya bromsbelägg bak allt på garantin då försvann gnisslet men i dag så gnisslade det lite igen bilen var tyst i ca 3 veckor efter verkstadsbesöket
jag ska köra litet till och se om det fortsätter gnissla fortsätter det så åker jag tillbaka till återförsäljaren
Åk till återförsäljaren och kräv att få felet åtgärdat det finns några till som har samma fel |
Det ligger som jag nämnde troligtvis i konstruktionen. Min gnisslar ibland med. Värre tycker jag elpipljudet som finns i alla golfar. Slå av stereon o cruisa så piiper det bakom instrumentet. Också konstruktionsrelaterat
|
|
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga |
| Tis 28 jan 2014 20:27 |
|
| Sodan skrev: | | Det ligger som jag nämnde troligtvis i konstruktionen. Min gnisslar ibland med. Värre tycker jag elpipljudet som finns i alla golfar. Slå av stereon o cruisa så piiper det bakom instrumentet. Också konstruktionsrelaterat |
Det där pipet har jag aldrig tänkt på men faan vad trött jag är på att torkarbladen är så kassa. Fick ett par nya torkare samma dag som leveransen i november. Nu lämnar bladet på förarsidan en bred rand efter sig igen.
|
|
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga |
| Tis 28 jan 2014 21:24 |
|
Har kört min bil 1500 mil och den är ett år om ett par veckor.
Inga problem med vare sig torkare eller slamrande.
Hör ett vinande/pipande ljud ibland vid motorbroms men jag tror det är generatorn som laddar lite mer just då =bränslebesparande
Inga gnisslande bromsar heller.
Enda *problemet* jag har är att tanklocket är lite svårare att öppna än när bilen var ny.
|
|
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje |
| Ons 29 jan 2014 7:10 |
|
| Outrunner skrev: | Har kört min bil 1500 mil och den är ett år om ett par veckor.
Inga problem med vare sig torkare eller slamrande.
Hör ett vinande/pipande ljud ibland vid motorbroms men jag tror det är generatorn som laddar lite mer just då =bränslebesparande
Inga gnisslande bromsar heller.
Enda *problemet* jag har är att tanklocket är lite svårare att öppna än när bilen var ny. |
Jag fick mitt tanklock bytt förra veckan då det inte gick att öppna ö.h.t. när det var dags att fylla på. Åkte in till verkstan, där dom trodde det var is, men trots tiningsförsök gick locket fortfarande inte att öppna. Lite lagom med kärleksfullt våld så behövdes sedan ett nytt tanklockslås.
|
|
Nenzen
Golf 7 2.0 TDI 4Motion Ort: Södertälje |
| Ons 29 jan 2014 7:10 |
|
| Dubbelpost
|
|
bjkeriksson
Golf 7 2.0 TDi 4motion GT Ort: Uppsala |
| Ons 29 jan 2014 10:13 |
|
Jag har kört drygt 4300mil sedan maj 2013. Hittills har jag fått byta följande;
Luftsensor till climatronic
Stereofront, touchen funkade inte vid fuktig väderlek.
Bi-Xenonlampa, den hade smält i konstruktionen ca 7mån gammal (garantin är 6mån). En ny lampa kostar ca 1200kr exkl. moms, men VW stod för kostnaden.
Jag har ett klonkande i bakvagnen som Volkswagen inte har någon lösning på, än... Inlämnad 22/1 och fick det svaret.
Sugkoppmärken i bakrutan, synliga vid imma, har själv inte lyckats få bort det. Återförsäljaren ska ta in bilen på rekond för att försöka ta bort det, dem bjuder även på tvättar bilen.
Jag har skrapande bromsar runt om. Räcker att bilen står över natten till tidig morgon så har jag ett kraftigt skrapande ljud. Det låter som metall mot metall. Detta är tydligen helt normalt på bilar både från VW och Audi. Efter verkstadsbesök den 22/1 så fick jag informationen om att det är materialbetingat, och således ingår det i standard utrustningen.
Jag hittade en lite info om detta på Volkswagens hemsida nu i efterhand, men inget som ges information om när man är spekulant på ny bil. Bilen rullar ca 100mil/veckan så bromsarna används.
Jag har använt Thule lasthållare och takbox som jag köpte till bilen vid nybilsbeställningen, SkiTeam paket från VW. Vid regnig väderlek så kommer det in vatten i kupé, droppar från dörrens tätninglist, vattnet hamnar nästan rakt på reglaget till backspeglarna. Efter fler besök hos verkstaden och kontakt med säljaren så har det inte hänt något.
Jag upptäckte detta inom en månad efter att jag hämtade ut bilen. Jag har inte sett om det kommer in på fler ställen än på förardörren. Om bilen är parkerad och det regnar, med lasthållarna monterade så har samtliga dörrar vatten mellan de två tätninglisterna som sitter på dörrbladen.
Det har nu gått ca 7månader från att jag upptäckte det och varken återförsäljaren, VW eller Thule har kommit med något förslag på lösningar eller dylikt.
Jag har även pip bakom inredning men än så länge försöker jag förtränga det.
|
|
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands |
| Ons 29 jan 2014 11:26 |
|
| bjkeriksson skrev: |
Jag har skrapande bromsar runt om. Räcker att bilen står över natten till tidig morgon så har jag ett kraftigt skrapande ljud. Det låter som metall mot metall. Detta är tydligen helt normalt på bilar både från VW och Audi. Efter verkstadsbesök den 22/1 så fick jag informationen om att det är materialbetingat, och således ingår det i standard utrustningen.
Jag hittade en lite info om detta på Volkswagens hemsida nu i efterhand, men inget som ges information om när man är spekulant på ny bil. Bilen rullar ca 100mil/veckan så bromsarna används.
|
Det där med skrapande bromsar, har inte det att göra med att det bildas ytrost på bromsskivorna över natten vid körning på våta och slaskiga vägbanor? Samma sak händer ju om man tvättar bilen och glömmer att "bromsa rent" när man tvättat klart.
Edit: Det blev lite konstigt när jag tog bort en del av den citerade texten, fick fixa lite.
|
|
bjkeriksson
Golf 7 2.0 TDi 4motion GT Ort: Uppsala |
| Ons 29 jan 2014 11:59 |
|
| Pure White skrev: | Det där med skrapande bromsar, har inte det att göra med att det bildas ytrost på bromsskivorna över natten vid körning på våta och slaskiga vägbanor? Samma sak händer ju om man tvättar bilen och glömmer att "bromsa rent" när man tvättat klart.
Edit: Det blev lite konstigt när jag tog bort en del av den citerade texten, fick fixa lite. |
Ja, det är ytrost som hinner bildas under natten, se VWs "Gör det själv & tips" http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/service/gor_det_sj alv_tips.html#/tab=048b78df366ea25541c6664f114018fe
Att det är stålet som hinner få den ytrosten, på så kort tid, är inte premium i mina ögon, varesig om det är väglag eller efter tvätt. Som referens har jag en närståendes bil som är 3år och har 3600mil på mätaren. På den bilen har det aldrig varit något på det här sättet, det är ingen som "bromsar rent" efter tvätt på den bilen heller. Det bör kanske tilläggas att den är av ett annat tysk märke som inte ingår i VAG-koncernern.
|
|
GodSpeed
Golf 7 SC GT TDI150 4M Ort: Tranås |
| Ons 29 jan 2014 12:43 |
|
| Det är naturligt att det blir lite ytrost på bromsskivorna iom att det är så hög kolhalt i stålet.
|
|
Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands |
| Ons 29 jan 2014 13:28 |
|
| bjkeriksson skrev: | Ja, det är ytrost som hinner bildas under natten, se VWs "Gör det själv & tips" http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/service/gor_det_sj alv_tips.html#/tab=048b78df366ea25541c6664f114018fe
Att det är stålet som hinner få den ytrosten, på så kort tid, är inte premium i mina ögon, varesig om det är väglag eller efter tvätt. Som referens har jag en närståendes bil som är 3år och har 3600mil på mätaren. På den bilen har det aldrig varit något på det här sättet, det är ingen som "bromsar rent" efter tvätt på den bilen heller. Det bör kanske tilläggas att den är av ett annat tysk märke som inte ingår i VAG-koncernern. |
Jag är i och för sig ingen expert på området men jag har svårt att tro att bilar ur VAG-gruppen skulle vara mer drabbade av detta än andra märken. Skivorna är väl svarvade av gutjärn på alla "vanliga" bilar?
|
|
Sodan
| Ons 29 jan 2014 15:46 |
|
| Rostbenägenhet av järn beror också mkt på vilka föroreningar och legeringar man har i järnet
|
|
Mlivic1
Golf 7 TSI 140 GT Ort: Norrköping |
| Ons 19 feb 2014 14:29 |
|
Hej, ny på forumet.
Vill bara ge mig in i detta med stötdämpar problem på Golf 7 GT, och försöka berätta min historia. Jag hörde detta klunkade ljud efter ung 500mil på min bil. När jag körde den till den lokala VW återförsäljaren så var jag den första med det problemet hos dom. Efter att dom hade tagit in den, så konstaterade dom att felet var i bakre stötdämparna. Deras svar var, " Vi kan ej göra något åt saken, VW håller på och tar fram nya stötdämpare till GT, GTI, GTD för att dom har samma typ av multilänk bakaxel och den är inte optimerad för Golf 7, denna kampanj, som det heter på VW språk, kommer i vår eller sommar då ska det sättas dit nya stötdämpare på din bil ". Annars har jag inte haft några problem med bilen överhuvudtaget. Det enda som är lite irriterande är, att listerna som sitter på bakdörrarna som ska täta, ej tätar så bra. Öppnar man dörren efter en tvätt, så kan det vara vatten nästan enda upp på innetrösklen. Annars fin fin bil.
|
|
Spillan
| Ons 19 feb 2014 14:49 |
|
| Mlivic1 skrev: | Hej, ny på forumet.
Vill bara ge mig in i detta med stötdämpar problem på Golf 7 GT, och försöka berätta min historia. Jag hörde detta klunkade ljud efter ung 500mil på min bil. När jag körde den till den lokala VW återförsäljaren så var jag den första med det problemet hos dom. Efter att dom hade tagit in den, så konstaterade dom att felet var i bakre stötdämparna. Deras svar var, " Vi kan ej göra något åt saken, VW håller på och tar fram nya stötdämpare till GT, GTI, GTD för att dom har samma typ av multilänk bakaxel och den är inte optimerad för Golf 7, denna kampanj, som det heter på VW språk, kommer i vår eller sommar då ska det sättas dit nya stötdämpare på din bil ". Annars har jag inte haft några problem med bilen överhuvudtaget. Det enda som är lite irriterande är, att listerna som sitter på bakdörrarna som ska täta, ej tätar så bra. Öppnar man dörren efter en tvätt, så kan det vara vatten nästan enda upp på innetrösklen. Annars fin fin bil. |
| Citat: |
Hej.
Det var ett tag sedan jag skrev till forumet. Har ju skrivit tidigare om samma problem, konstigt i stort sett vid samma milantal. 3500 mil. Se mitt tidigare inlägg. Även min VW ÅF där jag köpt bilen har inte hört talas om detta tidigare, säger man...Han har dock kollat i VW interna system o funnit att det ligger en Garantirep, men VW Tyskland har inte lösningen ännu. Nu är det så att jag har reklamerat detta hos en annan VW verkstad närmare där jag bor. De säger samma sak att man inte får reparera och att de avvaktar besked från VW i Tyskland. Senast hör hörde i från dem var den 31/ januari !! Så vi alla som har detta Garantifel får nog snällt vänta o se. Skrev även till kundenbetreuung@volkswagen.de o förklarade mitt ärende. De har tagit emot mitt mejl o vidaresänt detta till den tekniska avdelningen. Har inte hört något mera , ..ännu. Annars är jag verkligen nöjd. Har haft både Golf 51,6 o Golf 6 TSI 160 GT, men denna Golf 7 har verkligen "växtt till sig"verkligen opk.. |
|
|
Mlivic1
Golf 7 TSI 140 GT Ort: Norrköping |
| Ons 19 feb 2014 15:31 |
|
Ja man kan i get annat göra än att vänta. Jag själv är också en mycket trogen Golf och VW fantast. Har haft lider som följer Golf 4 1.6 Golf 4 R32 Golf 5 (4st) alla 1.6 fsi Golf 6 TSI 122 Golf 6 GTI och nu nya Golf 7 TSI GT 140.
|
|