Forum - Golf 4 (98-04) - Dumpvetil till mk4

Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Tis 03 feb 2009 22:15 Svara med citat
Tjena tänkte slänga på intercoolern i helgen och kom på att ja var en dump kort Surprised

Jag är ute efter en HELST återcirkulerande dump, men en väldigt tyst öppen funkar väll ändå..
Någon som har koll på bra dumpar som skulle passa 1,8t motorn?
Vem vill höra läckande pys ljud under huven när dom riktiga tonerna kommer från utblåset Wink
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Tis 03 feb 2009 23:53 Svara med citat
Original skall funka bra om du vill ha en tyst.
Så länge fjädern orkar hålla emot trycket.
Sitter det en återcirkulerande skall du ha det sen också, om du inte bygger med sprut och grejer.
Blir fel i luftmätningarna annars.
Har en aluminiumdump på min som är återcirkulerande, men den "tjingar" till bra mycket högre än original.
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Ons 04 feb 2009 8:56 Svara med citat
Någon som har ett namn på en tyst dump? som tål upp imot 1,0-1,5 bar? gärna aluminium?
klenis
Golf 4 GTI -00 Ort: Borås
Tor 12 feb 2009 22:08 Svara med citat
Gå in hos din VAG återförsäljare och köp den dumpen som sitter i s3 225hk å tt 225hk. sånn har jag kört med i ett år nu utan problem! laddet på min peakar 1.35 men lägger sig runt 1 bar. Dumpen kostar nån 300:ing har jag för mig.

Mvh/ Simon

Kör:Golf MkIV GTI-00
Körde:Golf MkII CL-89
Skruvar:Golf MkI GTI-83
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Tor 12 feb 2009 23:46 Svara med citat
klenis skrev:
Gå in hos din VAG återförsäljare och köp den dumpen som sitter i s3 225hk å tt 225hk. sånn har jag kört med i ett år nu utan problem! laddet på min peakar 1.35 men lägger sig runt 1 bar. Dumpen kostar nån 300:ing har jag för mig.

Mvh/ Simon


Vilken turbo kör du med?

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 12 feb 2009 23:51 Svara med citat
Edge skrev:
Original skall funka bra om du vill ha en tyst.
Så länge fjädern orkar hålla emot trycket.
Sitter det en återcirkulerande skall du ha det sen också, om du inte bygger med sprut och grejer.
Blir fel i luftmätningarna annars.
Har en aluminiumdump på min som är återcirkulerande, men den "tjingar" till bra mycket högre än original.


Någon som räknat på hur mycket fel det blir.
Menar det blir ju mindre luft och då mer bensin Är inte mer bensin det man vill ha för att slippa spikningar och få mer kyla. Bensin kyler ju oxå.
Så lite luft som försvinner kan ju inte göraspeciellt stor skillnad.
Om min bil skulle dra 1,02 istället för 1liter milen märker man ju inte iallfall.
Tror fortfarande att det är mer snack än nått annat.
Jag märkte ingen skillnad på min 740turbo för flera år sedan.
Men sen skulle jag inte åka med öppen för att det kan komma in massa skit och för ljudet jag inte vill ha. Men det hör inte hit.
En uträkning vore skoj om någon kunde göra i detta ämne så man får siffror inte bara rykten.

Inte aktiv längre.
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Fre 13 feb 2009 1:58 Svara med citat
Jag tror att det är så hypat för att en dumpventil är billig att köpa och då vill många tro att det är ett lätt sätt att "trimma" och att det verkligen ger effektökning.

Det roliga är ju att dumpen är till för att MINSKA laddtrycket, inga effektökningar där inte, och antingen släpper den ut trycket eller så släpper den inte ut trycket. Är den för dålig, dvs. för klen så går den sönder och släpper ut tryck hela tiden = inget ladd = ingen effektökning.

Tror ärligt talat att vag utvecklare väldigt noga har anpassat original dumpen mot den turbo som sitter i, tvivlar på att kina import i blåeloxerat aluminium skulle vara bättre Smile

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 13 feb 2009 10:15 Svara med citat
Dumpen är väl inte till för att minska laddet.
Den sitter ju där för att minska spooluptiden plus att det sparar turbons lager efterson att turbon aldrig skall behöva stanna mellan växlingar som den skulle göra om man pluggar slangarna och det blir ett mottryck i systemet när gasspjället stängs.
Orginal sitter det ju en svart bosch dump som sitter i de flesta bilar.
Saab vag volvo evo ja lite var stans.
Hållfastheten vid effektökning är inte bra i dessa. Men fullt fungerbara under ett kilo.

Inte aktiv längre.
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Fre 13 feb 2009 10:34 Svara med citat
Det jag menade med att det blir fel luftmätning är ju att luften i systemet som redan mäts upp dumpas ut helt istället för att samma luftmängd stannar kvar i systemet och återcirkuleras.
Vilket nämnts här och på andra ställen, gör att laddet snabbt kommer tillbaka efter växling och inte behövs byggas upp.

Men det hade vart kul att se en mer utförlig uträkning på vad som händer mer exakt. Wink
nitr2ox
Donator 175 Golf 4 GTI 1.8T -01 Ort: Stockholm
Fre 13 feb 2009 12:35 Svara med citat
Smurfen skrev:
Dumpen är väl inte till för att minska laddet.
Den sitter ju där för att minska spooluptiden plus att det sparar turbons lager efterson att turbon aldrig skall behöva stanna mellan växlingar som den skulle göra om man pluggar slangarna och det blir ett mottryck i systemet när gasspjället stängs.
Orginal sitter det ju en svart bosch dump som sitter i de flesta bilar.
Saab vag volvo evo ja lite var stans.
Hållfastheten vid effektökning är inte bra i dessa. Men fullt fungerbara under ett kilo.


Givetvis är det ju inte huvudsyftet att trycket släpps ut, men det är ju fortfarande det som händer?

Rekondare hos Wellkept i Kista

www.wellkept.se
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Fre 13 feb 2009 12:58 Svara med citat
Tack klenis du var den enda som förstod och svarade på frågan, sen verka du ha lite koll på grejjer na me.

ni andra kan ju starta en egen tråd om hur en dump fungerar och va den gör.

om man vill ha en F & F dump med "häftigt" ljud så är de upp till var och en. min fråga var inte vilken som lät tuffast eller såg häftigast ut utan undrade om de var någon som hade förslag på någon återcirkulerande dump som funkade bra till min bil! Smile

läs frågan nästa gång istället! och BTW om någon har använt google någon gång så finns de typ 1000 tals forum sidor där samma jäkla F & F snack går om och om igen.

MVH Viktor
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 13 feb 2009 14:27 Svara med citat
Jag är ute efter en HELST återcirkulerande dump, men en väldigt tyst öppen funkar väll ändå..

Sitter det en återcirkulerande skall du ha det sen också, om du inte bygger med sprut och grejer.
Blir fel i luftmätningarna annars.

Detta står under tråden så du har ju tyvärr börjat med att tala om både bypass och dumpventiler. Vi svarar ju bara på frågan.
Sen att det blev en disskution kanske är dump. Men det brukar det bli vid ämnen.

Inte aktiv längre.
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Fre 13 feb 2009 18:27 Svara med citat
Japp men som sagt efter lite snabbt googlade så har man lärt sig varför man ska ha återcirkulerande och inte öppen.

samma fråga igen någon som har något mer förslag på tyst återcirkulerande dump?

den som ser mest intressant ut är dhalbäcks racing dump ser ut som en orginal fast med mer flöde starkare fjäder och i aluminium. ska kolla upp de med s3 dumpen
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Fre 13 feb 2009 18:55 Svara med citat
Forge 007P är ett bra val och du SKA ha en återledande ventil..glöm allt annat..dessutom får du snabbare spoolup med en återledande jämfört med en öppen!
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Sön 15 feb 2009 15:14 Svara med citat
Quattro_mannen skrev:
Forge 007P är ett bra val och du SKA ha en återledande ventil..glöm allt annat..dessutom får du snabbare spoolup med en återledande jämfört med en öppen!



tack för tipset den såg bra ut och lät jäkligt bra, har du någon aning vart man kan ta hem den?
hittar bara massa udda sidor Surprised
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Sön 15 feb 2009 19:02 Svara med citat
Maptun Performance AB eller
Motor Nord AB
Harada
Golf 4 GTI -00 Ort: Lidköping
Mån 16 feb 2009 12:41 Svara med citat
Okej tack för tipset de blev en sån från maptun Smile