Forum - Golf 2 (83-91) - Konstigt blöddrande,misständande motor!?

Almost_Me
Kör: Golf 2 Fire & Ice -91 Ort: Enköping Medlem: 14 februari 2008
Ons 25 feb 2009 22:33 Svara med citat
Hej!

För någon dag sen så började bilen gå lite konstigt. Låter typ som den misständer hela tiden, låter typ som en Boxermotor Applause Shame on you (den poffar typ hela tiden, går lite ryckigt hela tiden, ungefär som att den gick på bara 3 burkar)

Tomgången är dock på typ 1700rpm, men ibland går den ner till normalt varvtal. Think

Har ingen aning vad felet kan va, kikade fördelaren och rotor och det såg bra ut.
Finns det nån givare eller nå som spökar? tändningen?

Tänkte att ja skulle kika på tändstiften o se hur dom ser ut.

Alla förslag är välkommna Dancing

Mvh
Jimmy Cool
Almost_Me
Fre 27 feb 2009 0:12 Svara med citat
Hej igen!

Var ute o kika på tändstiften. Dom var typ...kolsvarta! Sotiga. Alltså för fet blandning? i guess. Vet inte om det har nå med det att göra.

Så vad gör man åt en för fet bränsleblandning? Think

Rätta mig om jag har fel ang. tändstiften, för mig att det e för fet om det e svarta.

Men alla svar är SÅ välkommna Thumbs up

Mvh
Jimmy Cool
Pekka Kiiskilä
Kör: Golf 1 LS 75 Ort: Vara Medlem: 05 april 2006
Fre 27 feb 2009 0:22 Svara med citat
Det kan vara kallstarten som spökar så ta loss kabeln till den så kanske den går som den ska= Framifrån sett på insuget sitter det en spridare och i änden en kabelanslutning ta loss den,

Går den riktigt efter det så är en tempgivare trasig jag minns inte vilken tyvär.

Mvh:Pekka.
Almost_Me
Fre 27 feb 2009 0:24 Svara med citat
Ahaa okej! Tänkte kika på bilen imorgon när det är ljust ute! Vilken ansluting? har du ingen bild? brukar fatta när ja läser men sen när ja går ut till bilen fattar ja noll ^^

Finns en brun/orange kontakt på framsidan av insuget. och en på vardera sida tro ja. Vilken av dom?

Mvh
Jimmy
Almost_Me
Fre 27 feb 2009 1:22 Svara med citat
Hej!

Vilken kontakt ska man ta loss för att kolla om det är kallstartsventilen som är dålig? finns ju typ 3 kontakter vid insuget va ja vet. Visar 2 pilar på bilden på 2 konstakter. Finns en på andra sidan också som inte syns.

Vilken av dem ska man dra loss? Razz

MVH
Jimmy Cool

Bild[/gallery]
Golfarn
Donator 50 Kör: Golf 3 2,0 -96 Ort: Falkenberg Medlem: 22 februari 2009
Fre 27 feb 2009 11:52 Svara med citat
Kolla vakum slangar så det inte är hål i någon. känn på förgasaren om den sitterfast...gummit under brukar spricka sönder.

hur är den att starta..lätt? svår? vid kall/varm/

Mvh stefan

Allt är till salu, till rätt pris:)
Almost_Me
Fre 27 feb 2009 12:08 Svara med citat
Golfarn skrev:
Kolla vakum slangar så det inte är hål i någon. känn på förgasaren om den sitterfast...gummit under brukar spricka sönder.

hur är den att starta..lätt? svår? vid kall/varm/

Mvh stefan

Hej!

Har kollat så den sitter fast. Ingen skillnad om man rör på den. Har dock inte kollat alla vacuumslangar.

Bilen startar lätt som en pannkaka på minimjölk Thumbs up oavsett om den är varm eller kall.

Bytte den blåa tempgivaren, hade en låg hemma från skroten. Men vart ingen skillnad. Den jag bytte till var typ mörkblå. Den jag hade var babyblå och givaren var konvex medan den andra var konkav. Vet inte om det gör någon skillnad? Think

Lät bilen gå på "tomgång" (1700rpm) och drog ut diverse kontakter. Började med den orange/bruna på framsidan av insuget, DÅ dog bilen på en gång Razz

Kontakten på högra sidan, framifrån sett. Tror det var tomgångskontakten och då sjönk varvtalet lite men den gick lika illa ändå.
Dom andra kontakterna gjorde ingen skillnad när jag drog loss dem.
Drog även loss kontakerna till den röda och den blåa givarna utan resultat. Tomgången LÅG på ca 1200rpm. Då jag tog bort den blåa kontakten så höjdes tomgången sakta till 1900rpm och stannade där trots att jag satt tillbaka kontakten. Thumbs down

Kan det vara lambdan som e paj? Hur kollar man upp den om den är trasig eller hel?
Är inte hundra på vart den sitter men tror jag vet Dancing

Mer tips o sånt är välkommna

Mvh
Jimmy
Almost_Me
Fre 27 feb 2009 13:11 Svara med citat
Hej igen.

Var ute nyss och mätte lambdan och den visade sig vara hel. Den pendlade först mellan 0.4 - 0.6 och sen mellan 0.3 - 0-7. Så den verkar vara hel.

Filmade även lite när jag startar bilen och låter den stå på tomgång.
TITTA, KOMMENTERA och ge mig tips Very Happy

http://www.youtube.com/watch?v=xJD9BVqh1oc

Mvh
Jimmy
Almost_Me
Fre 27 feb 2009 20:29 Svara med citat
Var ute o körde några mil idag.
När jag motorbromsar, släpper gasen helt o rullar så puffar det bara i avgasröret hela tiden. Typ små avgassmällar konstant. Inte nå jämt fint ljud som sjunker...

Står man på tomgång(1700rpm) så blir det en hel del avgassmällar o så... samma sak om man varvar lite. Kanske ligger oförbränd soppa i systemet som smäller?

Bilen går ojämt när man kör... känns som inte motorn orkar tända all soppa. Men över 120km/h + så går den fint Smile

Så för mycket soppa får den. Och lambdan verkar funka...
Vette fan va ja ska göra nu?

Någon som har förslag? Kan ju inte kolla tändningen.. har ingen sån där picka för det.

Mvh
Jimmy
Kimm
Donator 50 Kör: Golf 4 Variant Highline Ort: Linköping Medlem: 30 januari 2008
Lör 28 feb 2009 3:15 Svara med citat
Nolla hela motorn och ställ tändningen med stroblampa så det blir exakt, har samma problem dock inte så högtomgång, och jag ska nolla min motor och ställa tändningen i helgen..

kolla avgas lekage, även små och sedan ställ tändningen så inte lambdan får fel värden pga avgaslekage, för då kan det vara svårt att ställa tändningen om man ska gå på känn.
krillebus
Kör: Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge Medlem: 19 april 2008
Sön 01 mar 2009 1:52 Svara med citat
Gör som Kimmen säger och funkar inte det så ta ett kompprov på den, kan ju va en kolvring, ventil eller tryckare som gett med sig!?

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Almost_Me
Ons 04 mar 2009 12:39 Svara med citat
Var ute o kikade på bilen nyss. Hörde igår att det läckte nånstans. Det pyste liksom. Såg nu att det är ett hål i slangen mellan insug och bromsservot d'oh!

Så jag måste införskaffa mig en ny slang. Någon som vet vad det kostar? Köper man det på VAG mekonomen? Think

Vet inte om det är bara hålet i slanger som gör att den går konstigt/dåligt. Men ska byta den så fort som möjligt i alla fall o hoppas på det bästa Smile

Mvh
Jimmy
Almost_Me
Ons 04 mar 2009 13:41 Svara med citat
Hej igen!

Bytte slangbiten.. och nu går den som aldrig förr Wink

Så nu är problemet löst Very Happy

Mvh
Jimmy
krillebus
Kör: Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge Medlem: 19 april 2008
Lör 07 mar 2009 1:25 Svara med citat
Skönt när saker löser sig med enkla medel Razz
Almost_Me
Lör 07 mar 2009 10:41 Svara med citat
krillebus skrev:
Skönt när saker löser sig med enkla medel Razz

Skoja inte Wink
Hur skönt som helst. Tänk vad en liten spricka/hål kan göra hehe.
syncro v6
Kör: Golf 4 1,6-01 Ort: Mariestad Medlem: 03 februari 2008
Lör 14 mar 2009 1:24 Svara med citat
Hej, fick samma problem, och undrar hur byter man den slangen, jag menar den delen som är fast i bromsservo, är det bara att dra ur eller?
Almost_Me
Mån 23 mar 2009 11:28 Svara med citat
syncro v6 skrev:
Hej, fick samma problem, och undrar hur byter man den slangen, jag menar den delen som är fast i bromsservo, är det bara att dra ur eller?

Hej! Smile har du kollat vart det är hål? Jag bytte bara den lilla slangbiten som är närmast motorn. Den innan backventilen och insuget. En 90graders böj på slangen. max 1dm lång typ. Den sitter bara med 2 slangklämmor. Thumbs up

Dock så är ja inte helt säker på hur resten sitter fast, den andra biten som sitter fast i servot. Think
syncro v6
Kör: Golf 4 1,6-01 Ort: Mariestad Medlem: 03 februari 2008
Mån 23 mar 2009 11:32 Svara med citat
Tack för svaret, jag bytte hela slangen, det är bara att dra ut slangen ur bromsservo, ganska lätt.
Almost_Me
Mån 23 mar 2009 11:33 Svara med citat
syncro v6 skrev:
Tack för svaret, jag bytte hela slangen, det är bara att dra ut slangen ur bromsservo, ganska lätt.

Var så god! Thumbs up No problem som dom säger i Amerikat Dancing
Mert964
Kör: Golf 2 mk2 1.8i 1990 Ort: Falun Medlem: 11 oktober 2018
Tor 31 okt 2019 16:13 Svara med citat
KAnske lite sent svar,men kan vara nytta för nån annan..Jag har haft samma problem,bytte förgasare,och tre givarna som sitter framför motorn (blå.svart.mm) ,katalisatorn.tanstift,fördelare lock ..det blev inte bättre.Sist bytte jag lamda givarn som sitter under förgasar och bilen går som klocka sen dess..