Forum - Din Volkswagen - Xabet - Golf IV 1.8t GTi -00

Xabet
Donator 25 Kör: Golf 4 1.8t GTi -00 Ort: Karlstad Medlem: 15 november 2008
Ons 17 mar 2010 19:44 Svara med citat
Utgått ur sortimentet!? Undra om mina passar.. ifall de inte gör det så får jag nog ta en sväng till biltema jag med!
För säkerhets skull tar jag nog och försöker mäta diametern imorgon på något smidigt vis.

Hehe, sådana lösningar som du beskrev är lite av min grej. Man får vara uppfinningsrik när det man behöver inte finns Razz

Volkswagen Golf IV GTi -00
Prutte
Kör: Golf 4 GTi -00 Medlem: 21 oktober 2006
Ons 17 mar 2010 20:45 Svara med citat
Om du är intresserad så har jag mkv-look strålkastare och röd/svarta klarglas baklysen liggandes i förrådet=) blev över då jag sålde min bil. Allt är självklart helt och nytt!
loudness
Kör: Ingen VW Ort: Mölndal Medlem: 05 april 2006
Ons 17 mar 2010 21:25 Svara med citat
Mm svårt att mäta för de handlar om 2mm skillnad har ja för mig men värt att prova att mäta innan, men man kan alltid lämna tillbaka

Envis med dåligt tålamod....
Xabet
Tor 18 mar 2010 15:37 Svara med citat
Prutte: Tack för erbjudandet! Men jag har inte råd att köpa så fina prylar för tillfället.
Måste lägga pengarna på alla delar som ska fixas först och främst. Även fast jag blir sugen på att göra ett undantag.

Jag var ner och kollade läget med bussningarna på bilen. Ja, vad ska man säga.. känsliga tittare varnas.

Bild
Bild

Att de var dåliga visste jag, men inte så dåliga. En del av gummit har ramlat av och en annan del hänger och dinglar.

Det var svårt att mäta exakta måtten, men som loudness sa så kan det skilja någon millimeter.

Jag tror nog att det ska gå bra att byta dem. Verkar ju bara vara att lossa på fästet (fyra bultar) som den sitter i, lyfta ner den lite försiktigt, borsta bort smutsen varsamt så att inget skadas och tillslut applicera en stor dos våld med alla möjliga verktyg.

I helgen smäller det.

loudness
Tor 18 mar 2010 15:47 Svara med citat
Jo våld behövs! hade mina t om i frysen ett dygn innan för att optimera:P

Xabet
Tor 25 mar 2010 12:47 Svara med citat
Jaaa, vad har jag gjort i snart en vecka egentligen?! Blev det något bytt?
Svaret är NEJ.

Anledningen till att jag knappt har kommit någon vart är dels för att det har krånglat med allt möjligt och dels för att jag fattar nya beslut hela tiden.

Jag tar det från början.
Det hela började med att bromsoket skulle bort. Bultarna satt som faaa... bara den. Tror ni jag hade någon artons ringnyckel eller hylsa? NEJ! Det gick dock att få bort bultarna till oket med en nittons hylsa, lite tur och en kraftansträngning som hette duga.
Bultarna satt så hårt att jag tror jag fick någon nervskada efter att ha tagit i för kung och fosterland.
Nåväl.

Bild

Sen tittade jag på bromsskivan och tänkte att "Näe, jag sätter inte tillbaka allting förren jag skaffat nya skivor." Så nu väntar jag på skivor som förhoppningsvis skickas idag.

Bild

Förutom nya skivor så har jag fixat nya bultar som ersätter alla bultar jag tog bort, det är för att de gamla var så dåliga. Känns inte helt okej att sätta dit dem igen.

Men här slutar inte äventyret.
När bromsoket väl var borta så var det dags att bända upp den delade biten av hjullagerhuset som håller fast stötdämparen. Det gick inte heller bra eftersom att jag inte hade någon bra kil/kofot att bända med. Efter någon timme fick jag äntligen isär litegrann med en stor skruvmejsel som jag hamrade in.
Sedan var det dags att lossa muttern i fjädertornet. Det var bara det att jag inte hade någon ringnyckel som kunde gå ner och komma åt muttern!! Vid det här laget var jag inte speciellt munter. Sista jäkla muttern.

Bild

Det är inte helt enkelt att ta sig fram och tillbaka till affärer som säljer verktyg när bilen står på pallbockar, så jag fick snåla skjuts av en klasskamrat till biltema. Men hade biltema några nycklar som passade? Nej, det hade dem inte.
Det slutade med att jag fick leka uppfinnare och byggde ett eget specialverktyg för att kunna få bort skiten.

Bild

Verktyget består av en tändstiftshylsa som jag fick borra upp hålet i för att bitsmejseln skulle kunna komma igenom. Den fungerade skitbra.

Bild

När stötdämparen var borta och jag äntligen skulle plocka bort muttern som håller fast alla delar på stötdämparen så går bitsen av! Evil or Very Mad
Detta är inte sant, tänkte jag och tog bussen imorse till biltema för att köpa en ny bits. Det tog en timme och tjugo minuter. För en bits. Som kostade typ 20 kr.

Men NU är den isär och gissa om jag är munter! Jag ska fira med att äta våfflor ikväll.

Bild

Jag går i tankar om att måla fjädern röd och fjäderbenet svart, samt bromsoket rött och länkarmen svart. Vad tror ni om det? Think

Xabet
Fre 26 mar 2010 20:10 Svara med citat
Man måste ju vara lite wild & crazy ibland.

Bild

Det ser bra ut på håll Anxious
Nej men hade jag varit lite mer seriös i målandet hade det kunnat blivit riktigt bra. Det är helt okej nu. Själva fjäderbenet blev dock riktigt bra. Svart och fint.
Nytt lager och fästgummi. Det gamla var lite kärvt.

Jag ska bättra på lite på fjädern. Det är bra mycket roligare att sätta dit saker som ser fräscha ut än samma gamla rosthög.

Bild

Titta vad jag har förresten Dancing

Bild

Måste verkligen passa på att rekommendera bromsmannen! (Han jag köpte skivorna av)
Han skulle skicka grejerna med bussgods idag men de hann stänga så han åkte hem till mig personligen med dem istället! Snacka om service. Supertrevlig kille.

Ska bara måla länkarmen och hjullagerhuset innan jag smackar på allt. Förhoppningsvis går det lite bättre att meka nu i helgen.

loudness
Fre 26 mar 2010 22:42 Svara med citat
Trist att måla fjädrar och sånt till framvagnenn för dom syns inte hur man än kollar typ:P bak e roligare:D hur gick de med bussningarna bak? drar du dej för bytet:P

Xabet
Fre 26 mar 2010 22:55 Svara med citat
Ja, jo det är ju sant. Men va tusan. Lite färg i tillvaron är inte helt fel. Razz

Det enda som ska dras i bussningsbytet är bussningen själv ut ur axeln! Sen hur det går lär jag få se.

loudness
Fre 26 mar 2010 23:10 Svara med citat
Mm juste dom bussningarna sitter rätt hårt, jag fick ur hylsan som bulten går i sen tog jag bågiflen tror jag och kapade av ytterringen , ett jävla pill, saknar skärbrännaren:P

Xabet
Lör 27 mar 2010 20:39 Svara med citat
Lite fräscha bultar.

Bild

På med allt och såhär blev det.

Bild

Färgen på bromsoket är lika rött som fjädern men ni vet säkert hur det blir med blixt på kamera.
Nu syns det inte men länkarmen är svart liksom bromsskölden och hjullagerhuset.
Ingen bakvagnsbussning bytt ännu. Hehe.

Edit:

Bonusbild på hur det blev! Dock så är det vinterhjulen som sitter på när bilden togs så det är inte riktigt lika häftigt nu med originalfälgarna.

Bild

Senast ändrad Tor 29 apr 2010 21:42, ändrad totalt 1 gång
pstrand
Donator 100 Kör: Corrado G60 -91 Ort: Västerås Medlem: 10 november 2006
Ons 31 mar 2010 16:26 Svara med citat
Blir fint, och så känns det bra när man själv vet Thumbs up
Xabet
Tor 01 apr 2010 23:17 Svara med citat
Så är det pstrand Wink
Men som min klasskamrat sa, att mina röda fjädrar kommer inte vara röda speciellt länge om jag inte tvättar efter varje åktur.

Hursomhelst så tog jag första åkturen på snart två veckor, tror jag, med bilen!
Det hela började med att jag tyckte bilen kändes väldigt trött när jag gled ur garaget. Tänkte inte mer på det förren jag kom ut på vägen. Den var inte trött, utan helt orklös!
Varje gång jag motorbromsade så högg det till i hela bilen och vid gaspådrag så ryckte den sig fram. Bränsleförbrukningen var uppåt skyarna.
Min första tanke var att bromsklossarna låg på. Den tanken stärktes när, helt plötsligt, ABS-lampan började lysa och det står "ABS Fault" i färddatorn.
Neeeeej! Jag vill inte åka till verkstaden och lägga ut en massa pengar på felsökning.
Så jag for hem och kände, slet och inspekterade allt som varit av bilen. Det kändes bra, allting.
Sedan öppnade jag huven, inspekterade och ooops Embarassed Hade visst glömt sätta i kontakten till luftmassemätaren Shhh
För säkerhetsskull så kopplade jag ifrån batteriet en stund och satte tillbaka det och lät motorn stå på tomgång ett litet tag för att hitta rätt värden.
Andra åkturen fungerar allt precis som vanligt, bilen nös vid växlingarna samt gick jämnt och fint.
Kanske en aning ryckigt ibland men det kan ju vara något annat.

Bromsarna då? Jo, abs-lampan slocknade efter nollställningen med batteriet och jag måste säga att bromsarna biter till ruggigt bra redan innan de är inkörda! Jag trampar inte speciellt hårt alls på bromsen.
Muy excellente! Boo hoo!

Xabet
Tor 29 apr 2010 21:15 Svara med citat
En liten uppdatering.

Idag kom det på två nya däck i bak. Så nu sitter det superfräscha Vredestein Sportrac 3 runt om hela bilen Smile
I samma veva gjorde jag en hjulinställning eftersom att jag bytte fjäderbenslagren nyss.

Har dock fått problem med att det läcker bromsvätska ifrån huvudbromscylindern och något klonkande ljud i fram samt att antingen abs:en eller antispinnen (!) går igång ibland när man ska iväg. Förhoppningsvis bara en givare som behöver rengöras.

Ska bort över helgen men när jag kommer tillbaka så har jag tänkt plocka ner hela bakaxeln för att fräscha till den och byta de där jädra bussningarna någongång.

Sen hittade jag en större intercooler för 1200kr, tror jag det var, som jag blev lite sugen på att köpa.
Läste nämligen att originalintercoolern inte orkar med så många "omkörningar" ( Wink ) innan den blir för varm och tappar effekt.
Om någon har några sanningens ord att säga om det så tar jag gärna emot dem.

Har lagt till en lista i första inlägget med vad som är gjort och vad som är tänkt att göras.

Edit:

Istället för ett nytt inlägg så editerar jag det senaste istället.

Jo, jag kom på en till sak som ska göras nu när jag tömde kameran.
Färddatordisplayen sitter ju snett! Den ska rätas till.

Bild

Sen har jag lagt till en bild några inlägg högre upp på hur bromsarna blev plus att jag tog bort bilderna i första inlägget och ersatte dem med en ny.

Xabet
Tor 13 maj 2010 23:40 Svara med citat
Efter att ha hjälpt till med att byta framvagn, fjädrar och bromsar runtom på en passat så fick ägaren till passaten hjälpa mig med min golf!

Alright, jag skrev förut att jag skulle plocka ner bakaxeln och byta bussningar.
Det blev delvis så..

Först tänkte jag att; "nä men vafan.. jag sänker bara ner den och byter på plats!"

Bild

Det gick ju bra att få ut gummit ur den gamla bussningen. Bara att pressa med en avdragare Rolling Eyes

Bild

Bild

Sen sågade man ett fint snitt i metallhöljet och bankade ut det med en slägga och ett don.

Bild

Det gick väldigt snabbt att få ut de gamla bussningarna, typ 10 minuter per bussning.
Men sen.. att få i de nya var omöjligt. O.M.Ö.J.L.I.G.T. Löjligt omöjligt.
Sååå extreeeeemt tiiight. Det gick bara inte hur vi än försökte med alla verktyg vi hade!

Efter en kort stunds tänkande och meckande så åkte bakaxeln ner med ett brak. Bokstavligen, för den föll av domkraften, som var tänkt att hålla den uppe, och ner på en sprayburk med rostlösningsmedel.. Very Happy
Pang sa det och så var allt besprutat med rostlösning.

Men men, nästa vecka åker jag till en verkstad som kan pressa in de nya bussningarna åt mig. Känns pinsamt att ge upp men vafan, lika bra att få det rätt på en gång.

Bild

Kan avslöja att jag ska göra om grillen lite! Har hittat en ruskigt bra inspirationskälla hos uk-mkivs. Ta en kik i deras forum vettja.

graul
Kör: VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm Medlem: 25 april 2006
Fre 14 maj 2010 13:15 Svara med citat
Har hört att det ska vara ett rent helvete att byta bakvagnsbussningar. Lycka till säger jag bara Thumbs up
förresten, varför har du linden motorsport på regplåten?
Xabet
Sön 16 maj 2010 22:33 Svara med citat
Jao, det är ett helvete att få in de nya bussningarna utan rätt verktyg.

Anledningen till linden motorsport reg.plåten är att förra ägaren köpte bilen av dem.
Istället för att pruta på priset så mappade de den utan kostnad, lite kuriosa sådär. Smile

Är du bekant med företaget?

graul
Sön 16 maj 2010 22:47 Svara med citat
Näe min pappa känner dom bara Regular Smiley har jag för mej...
Xabet
Tis 18 maj 2010 17:43 Svara med citat
Nu har jag, till alla bilverkstäders förtret, pressat in bussningarna helt själv. Fick tillgång till en liten verkstad med ett skruvstäd, och det var allt som behövdes.

Bild

Bild

Bild

Nu är jag en lycklig människa igen. Nej men snacka om en börda som lättat.
Ska bara måla axeln innan jag sätter dit den igen.

bjohan
Kör: Golf 3 GL 1.8i -94 Ort: Göteborg Medlem: 24 oktober 2009
Tis 18 maj 2010 22:05 Svara med citat
Satt just och lurade på på om det hjälper något att värma bussningarna, blir dom kanske lite mjukare då? Någon som vet? Skall nog byta på min om ett tag så det kan ju vara intressant att veta Regular Smiley
Smajly
Kör: Golf 1 Ort: Utomlands Medlem: 11 maj 2010
Tis 18 maj 2010 22:18 Svara med citat
Tror det är större risk att skada bussningen om du värmer den först. Om den blir mjuk och flexar när den pressas i.
Kyl ner den istället.
Xabet
Tis 18 maj 2010 22:21 Svara med citat
Naej, det låter inte så smart. Jag har hört att många kyler bussningarna, men däremot värmer huset där bussningarna ska sitta.

Jag gjorde dock inget av dem. Om du har möjlighet att plocka ner bakaxeln och använda ett skruvstäd, gör det. Det underlättar verkligen och man kan samtidigt kolla abs-givarna, hjullagren och axelns skick i övrigt, till exempel. Regular Smiley

Edit: Aj fan, någon minut försent svar från mig! Men som ovanstående person skrev..

Xabet
Tis 18 maj 2010 22:36 Svara med citat
Jag pratade ju förut om att jag skulle göra om grillen.

Först maskerade jag allt som icke var tänkt att "modifieras".

Bild

Sen mattade jag ner ytan och gjorde rent den samt lade på många lager färg.
Jag ska nog slipa ner den och lägga på primer eller någon grundfärg ifall det inte sitter bra.
Det är mer ett test nu för att se om det blir bra eller inte, tar gärna emot Thumbs down och Thumbs up från er!

Bilderna blev inte de bästa, men vad gör man med dålig belysning och en mobilkamera? Neutral
Bild

Bild

Observera att huven inte är stängd och att grillen inte är fastsatt ordentligt!

graul
Tis 18 maj 2010 23:36 Svara med citat
Två tummar upp Thumbs up Thumbs up
Men nu behöver listerna försvinna.
Xabet
Ons 19 maj 2010 8:28 Svara med citat
Tackar Very Happy

Vilka lister menar du? De runtom bilen som är röda? Hur skulle det se ut om de försvann Think

graul
Ons 19 maj 2010 21:45 Svara med citat
Ja det är dom jag menar. Dom är verkligen runt hela bilen och det ser sjukt bra ut om man tar bort dom Regular Smiley
nelik
Donator 50 Kör: Golf 4 GTI Turbo -00 Ort: Falun Medlem: 14 februari 2010
Tor 20 maj 2010 22:52 Svara med citat
Det blir snyggare utan lister helt klart. Jag tänker dock behålla mina på. Av tidigare erfarenheter när tant 40+ tycker att min bil ska agera dörrstopp åt hennes volvokombi på ICA parkeringen...

Blev snyggt med grillen! Fattas bara ett "25th anniversary gti" -märke. Smile

"Bättre fråga och vara dum i någon sekund än att vara dum resten av livet."
Xabet
Ons 26 maj 2010 19:58 Svara med citat
Dörrlisterna fyller en funktion, helt klart. Tänk alla människor man missar som smäller upp sina dörrar i en annans, utan att bry sig ett dyft.

Satt i bilen en gång och väntade på en kompis jag skulle hämta när en bil parkerar bredvid, sen kliver killen i bilen ut och slår upp sin dörr med en jäkla smäll rakt i min. När han ser att jag sitter i så försöker han öppna min dörr, som jag låst, och jag tänkte "va i hela helvete" och öppnar. Han lät stressad och sa "Den tog i listen! Det är lugnt!"
Schysst att han stannade och sa det men onödigt att smälla upp dörren från första början!

Ja, lite minnen såhär på kvällskvisten. Regular Smiley

Ett gti märke i grillen funderade jag faktiskt på, vad tros om ett med röd text och silverkant runtom?
Som denna ---> http://www.ragingspeed.com/UK/images/chrome_badge_GTI.jpg
Jag tror att det skulle göra sig bra mellan de svarta ribborna..

Xabet
Mån 31 maj 2010 17:00 Svara med citat
Var inne på besiktning idag.

Golfen rullade igenom utan några anmärkningar! Very Happy
Besiktningsmannen påpekade dock muntligt att bussningarna till krängningshämmaren var dåliga. Får hoppas att det inte är en stor operation att byta dem.

Xabet
Lör 12 jun 2010 21:53 Svara med citat
För att få bukt med ett klonkande ljud som jag haft ett tag så tog jag tag i saken genom att byta bussningarna till krängningshämmaren. I samma veva bytte jag stabilisatorstagen, ifall de tagit stryk av det glappande staget.

Det var inte lika enkelt som sagt. Lyckades skinnflå ena fingret och få en blånagel men nu sitter allt på plats.

Att få bort de gamla bussningarna var inget problem. Precis som allt annat man tar bort.

Bild

Det var bara en aaaaning skillnad i diametern på de gamla bussningarna jämfört med de nya Rolling Eyes

Bild

Undra på att det klonkar..

Jo som sagt, det är lätt att få bort saker. Lite som att det går att leda en ko upp för en trappa, men inte ner. Jag kan säga det att det var ansträngande att skruva fast bussningsfästet igen för den var lika envis som ko. Brick wall

Men skam den som ger sig!

Bild

Stabiliseringsstagen var enklare att få dit igen.

Bild

Bild

Nu har jag inte testkört något än men jag hoppas att det här ingreppet löser något i alla fall.

ABS-lampan tändes och släcktes lite nu och då i veckan. Så jag plockade ner bromsarna och blåste rent givarna på båda sidorna fram och borstade rent själva.. abs-skivan.. abs-krans kanske det heter?
Hursomhelst så verkade det bli bättre, för lampan har inte tänds något mer sen dess.

Sida <  1, 2, 3, 4  >