Forum - Golf 4 (98-04) - Tempmätaren svajar + hög bränsleförbrukning????

Mikeds
Kör: Golf 4 1,8 Ort: Östersund Medlem: 15 augusti 2007
Lör 02 maj 2009 17:37 Svara med citat
Hallå....

Har ett problem, tempmätaren svajar, ibland är den på 90 grader men för det mesta ger den inget utslag alls men kan pendla mellan 90 och inget. I samband med detta har den börjat dra MYCKET bensin ca 1,1 liter / mil brukar ligga på 0,7, Kan detta ha nåt samband?? Nån som vet? Ska man byta termostat och givare för att få bukt med problemet, kan det vara så att om termostaten eller givaren är trasig så påverkar det bränsleförbrukningen?? Hoppas på snabbt svar, inte kul att tanka hela tiden... Confused
nypa
Kör: Golf 4 1,6 -02 Ort: Partille Medlem: 08 mars 2009
Lör 02 maj 2009 22:33 Svara med citat
Det kan vara termostaten som börjat ge sig. Byt den och se om problemet upphör.

__________________
Patrik N
Golf 1,6 MkIV - SÅLD
Volvo 850 GLE 1993
Krille_S
Kör: VW Caddy 2K TDI -05 Ort: Gnesta Medlem: 13 oktober 2007
Lör 02 maj 2009 22:58 Svara med citat
Jag skulle säga tempgivaren, oftast den som krånlar.. termostaten brukar det inte vara fel på..

Jag skulle byta givaren.
Den säger att bilen är kall hela tiden och bilen sprutar in mera soppa = högre bränsleförbrukning.

mvh
Scootie
Kör: VW Passat 1.8T Variant Ort: Stockholm Medlem: 31 oktober 2006
Lör 02 maj 2009 23:51 Svara med citat
Byt tempgivare! kostar en 2-hundring så är du kvitt problemet.

Passa även på att nolla felkoder etc etc i bilens dator.
Mikeds
Kör: Golf 4 1,8 Ort: Östersund Medlem: 15 augusti 2007
Sön 03 maj 2009 7:58 Svara med citat
Vart sitter tempgivaren och är det svårt att byta själv, pratade med en bilmek och han skulle ha 600:- för att byta givare, vore gött om man kunde göra det själv. Kan nån beskriva vart den sitter och hur man gör???+
Ålle
Kör: Golf 4 1.6-02 Ort: Malmö Medlem: 31 juli 2007
Sön 03 maj 2009 15:27 Svara med citat
Finns en gudie här på forumet om hur man bytar tempgivare har jag för mig. bara att söka Smile
Mikeds
Kör: Golf 4 1,8 Ort: Östersund Medlem: 15 augusti 2007
Sön 03 maj 2009 16:48 Svara med citat
Hittade guiden och nu är tempgivaren bytt. Tempmätaren har slutat svaja och visar nu stadigt strax under 90 grader. Hoppas att förbrukningen minskar också, får se i morgon på väg till jobbet. Tack för hjälpen.!!!
jope84
Kör: Golf 4 1,4 Ort: Göteborg Medlem: 15 november 2009
Fre 25 dec 2009 16:58 Svara med citat
Var hittar man guiden?
fingerfinger
Kör: Golf 4 1.6-99 Ort: Göteborg Medlem: 18 mars 2009
Fre 25 dec 2009 17:49 Svara med citat
Http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=12222&highlight=
jope84
Kör: Golf 4 1,4 Ort: Göteborg Medlem: 15 november 2009
Fre 25 dec 2009 18:01 Svara med citat
Ush så såg det inte ut på min bil Sad min sitter ass tight till
fingerfinger
Kör: Golf 4 1.6-99 Ort: Göteborg Medlem: 18 mars 2009
Fre 25 dec 2009 18:46 Svara med citat
Jobbigt , min va bara att lossa på motorkåpan så va man där Very Happy
Annika
Donator 50 Kör: Golf 4 1.6 -98 Ort: Örnsköldsvik Medlem: 01 mars 2007
Mån 28 dec 2009 3:26 Svara med citat
Hur är soppaförbrukningen nu? för min beter sig exakt lika och jag har lika hög förbrukning jag med Razz
PHY
Kör: Golf 3 1.8 -92 Ort: Lomma Medlem: 24 januari 2010
Sön 21 feb 2010 10:18 Svara med citat
Intressant, har exakt samma problem på min mk3. Går aldrig upp över 70 grader, och drar 1.1 l
Annika
Donator 50 Kör: Golf 4 1.6 -98 Ort: Örnsköldsvik Medlem: 01 mars 2007
Sön 21 feb 2010 11:57 Svara med citat
Jag var iväg på en polares jobb igår där han kopplade upp bilen mot datorn, fick en felkod på en tempgivare, så det är bara o byta för min del och hoppas att det blir bättre, den kostar ju bara runt 300 kronor så är ju lätt värt det! Min hade dragit 1.12 nu när jag tankade, innan det 1.24 och 1.04. Den håller sig runt det hela tiden.
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Ons 24 feb 2010 13:11 Svara med citat
Upplevt någon förändring än ?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
jonazzz
Kör: Golf 5 GTI Ort: Göteborg Medlem: 18 juni 2008
Ons 24 feb 2010 14:35 Svara med citat
Annika skrev:
Jag var iväg på en polares jobb igår där han kopplade upp bilen mot datorn, fick en felkod på en tempgivare, så det är bara o byta för min del och hoppas att det blir bättre, den kostar ju bara runt 300 kronor så är ju lätt värt det! Min hade dragit 1.12 nu när jag tankade, innan det 1.24 och 1.04. Den håller sig runt det hela tiden.


Drar den 1.12?? Min drar 0.8 (vintertid) och jag kör mest korta sträckor. Hur kan det vara sån skillnad jag har också en 1.6:a.
Annika
Donator 50 Kör: Golf 4 1.6 -98 Ort: Örnsköldsvik Medlem: 01 mars 2007
Tor 25 feb 2010 1:21 Svara med citat
Det är ju det som är problemet, han drar för mycket soppa. Ska byta tempgivaren imorn så får se hur det blir sen efter det. Men som tur är verkar ju tågtrafiken ha ordnat sig så jag inte behöver ta bilen till södra sverige imornkväll så jag kommer väl få märka eventuell skillnad efter helgen. Min drar 0.8 vintertid på långkörning!
Sommartid har den dragit runt litern med :S

Sam: Näe, snarare värre nu, brukar kunna köra ungefär 15-17 mil på en kvarts tank, nu hade jag kört 12 när den gick ner till det. Så, jag vet inte...jag hoppas dock att det bara är tempgivaren som gör detta och inte LMM eller nåt annat dyrt..
jonazzz
Kör: Golf 5 GTI Ort: Göteborg Medlem: 18 juni 2008
Tor 25 feb 2010 11:46 Svara med citat
Ah.. läste fel innan .. trodde du hade bytt den. Razz

Min drar runt 0.65-0.7 sommartid om jag långkör. Normal förbrukning ska ligga runt 0.7-0.8. Sen beror det ju en del på hur man kör, ecodriving som det så fint kallas kan göra att man minskar förbrukningen ytterligare.
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Tor 25 feb 2010 15:20 Svara med citat
Eftersom min bil har börjat dra lite mer soppa på sista 6mån har jag tagit min tid att byta tempgivare idag.

Bilen är en Golf 1.8 20V Automat -99

Snittar runt 1 - 1.1 /100km, på en fulltank kom jag senást 375km enligt trippmätaren, uppmätt fram tills varningslampa för bensin börjat lysa. dvs när bilen går över till reserven. 55 liter tank - 7liter reserv = 48liter "körbar" bensin.

48 liter på 375km (37.5mil)´

Tidigare åtgärder på bil.

Grundlig service bok, i min ägo från 16000mil

Bilen rullat 19000mil idag.

Byte vid 16000 mil

Soppa filter + ny olja i automatlådan.

Varje 500mil efter 16000mil Servad med ny longlife olja från Vw själva + olje filter

17000 mil olja, olje filter, luftfilter, tändstift

17500mil olja + oljefilter

18000mil olja, oljefilter, luftfilter, tändstift

18500mil Ingen service

19000mil Ej gjord än..

Har nyligen bytt termostat på bilen och idag satte jag på ny tempgivare också (288:- kr mekonomen)

vid alla servicar har kört på VW egna longlife olja ca 1500:- för olja, orginal filter och NGK stift för bästa resultat.

Bilens bromsar har jag kollat över och konstaterat att ingen ligger på och bromsar bilen, nya skivor + belägg 16000mil (Brembo + ferodo)

Bytte Tempgivare idag 100225 fullde tanken med 55liter bensin 95 blyfri.

återkommer med resultat. dock kan jag tilllägga att bilen kommer upp i arbetstempratur mycket snabbare än tidigare och ligger alltid stadígt på 90 grader oavsett fart väderförhållande m.m

Shame on you ******** OBS ******** OBS ******* OBS ********* Shame on you

Vill också tilllägga vid byte av din tempgivare hur VIKTIGT det är att lätta på trycket i motorns kylsystem innan du börjar skruva med slangar, givare m.m

Kan berätta min lilla händelse kort.

Eftersom jag fick åka en tripp på ca 15min fram och tbax till mekonomen för att inhandla en ny givare så blev bilen snabbt varm och detsamma gäller glykolen..

kommer hem öppnar huven för att snabbt kolla vart givaren sitter och direkt kan jag se den. börjar skruva bort luftfilter locket och sammtidigt som jag pratar skit med min polare så glömmer jag totalt bort att bilen är varm och det är tryck i systemet,

Lossar på sprinten som håller tempgivaren på plats och känner lite lätt hur givaren sitter....

efter ca en halvsekund sker allt i slow motion verkligen, sammtidigt som jag tänker varmt, ajuste trycket så säger det bara BOOM, och givaren verkligen skjuter ut och ca 2liter glykol sprutar rakt upp ur det lilla hålet som är mindre än en 10krona. rakt upp i mitt ansikte och i käften m.m på mindre än 1sek (fatta trycket och hur högt sprut)

eftersom jag upplevede hela sitvationen i slowmotion så han jag bara blunda och helt ansiktet fick sig en ordentlig dush av mycket mycket varmt glykol..

Resultatet första graden brännskador på ögonlock och panna, resten klara sig bra eftersom jag var väldigt snabb på att reagera!!!.. Whistle

Så mitt tips till er, lätta för fan på trycket genom att sakta skruva bort locket på expansionkärlet, sen börjar ni skruva..

Det hela kunden slutat i katastoft och jag hade mycket tur att glykolen inte var varmare än ca 75grader, Pray lite till och det hade gått riktigt illa.

Blev jätte inlägg nu btw Regular Smiley

Aja återkommer med resultat snart
Annika
Donator 50 Kör: Golf 4 1.6 -98 Ort: Örnsköldsvik Medlem: 01 mars 2007
Lör 06 mar 2010 15:31 Svara med citat
Bytte tempgivare i förrgår. var verkligen enkelt, jag som aldrig skruvat själv i bilar hade kunnat göra det själv, så det är verkligen enkelt, men som Sam skriver, glöm inte släppa trycket! Jag gjorde det och det var nog tur, för även fast bilen fått stå och bli kall så var det bra tryck ändå. Bilen blir varmare mycket fortare nu, och jag hoppas verkligen det kommer bli skillnad på förbrukningen, men vi får se, återkommer om det!
Knasen
Donator 25 Kör: Ingen VW Ort: Söderköping Medlem: 07 maj 2009
Tis 08 jun 2010 17:28 Svara med citat
Har lite bekymmer med tempen i min bil med. Vet inte om jag ska byta temostat eller tempgivaren eller kanske bådeoch eller kanske skita i det? Smile
Bilen har inga problem att komma upp i 90 grader och den håller sig på 90 grader när man kör normalt men när jag motorbromsar nerför backar så sjunker temperaturen ganska snabbt.
Berg3r
Kör: Golf 4 2,0 Ort: Stockholm Medlem: 05 maj 2010
Lör 12 jun 2010 14:35 Svara med citat
Byt termostaten, vill du vara säker så pröva att täcka för grillen med t.ex. en sopsäck sen kör du och kollar om tempen inte sjunker, gör den inte de så är termostaten paj !
HellSpawn
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 04 augusti 2008
Sön 13 jun 2010 19:17 Svara med citat
Finns det något annat sätt att lätta på trycket än att öppna locket till behållaren? eller får man räkna med att det läcker en del glykol?

www.myspace.com/prayforlocust

I have nothing against god, its the fanclub i can't take.
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Sön 13 jun 2010 21:25 Svara med citat
HellSpawn skrev:
Finns det något annat sätt att lätta på trycket än att öppna locket till behållaren? eller får man räkna med att det läcker en del glykol?


Det är de lättaste sättet! öppna försiktigt om bilen är varm
HellSpawn
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 04 augusti 2008
Sön 13 jun 2010 22:17 Svara med citat
öppnade ,ed kall bil men fick iaf glykol i motorrummet när ja pilla på temprensorn Sad

www.myspace.com/prayforlocust

I have nothing against god, its the fanclub i can't take.
Berg3r
Kör: Golf 4 2,0 Ort: Stockholm Medlem: 05 maj 2010
Sön 13 jun 2010 22:27 Svara med citat
Eftersom tempgivaren sitter lågt och du har glykol "ovanför" den , och tack vara våra fiffiga naturlagar så innebär det att glykolen rinner ut bäst vid den lägsta punkten Wink
HellSpawn
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 04 augusti 2008
Sön 13 jun 2010 23:38 Svara med citat
Berg3r skrev:
Eftersom tempgivaren sitter lågt och du har glykol "ovanför" den , och tack vara våra fiffiga naturlagar så innebär det att glykolen rinner ut bäst vid den lägsta punkten Wink


Så klart det gör men finns det något sätt att förhindra att det rinner ut.....kanske skruva tillbaka locket innan an pillar på givaren "täppa till hålet" på andra sidan liksom Think Whistle

www.myspace.com/prayforlocust

I have nothing against god, its the fanclub i can't take.
HellSpawn
Kör: Ingen VW Ort: Stockholm Medlem: 04 augusti 2008
Mån 14 jun 2010 22:26 Svara med citat
En fråga doc..vad är detta för sensor som sitter på samma slang?

Bild

www.myspace.com/prayforlocust

I have nothing against god, its the fanclub i can't take.
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Tis 15 jun 2010 0:45 Svara med citat
Den går till mätaren på instrument panelen Regular Smiley

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!