Forum - Golf 4 (98-04) - Byte av dörrhögtalare.

cj
Kör: Golf 2 1.8 Cl Ort: Uppsala Medlem: 11 juni 2007
Tor 06 aug 2009 8:27 Svara med citat
Hej hej!

Tänkte bara kolla med er om en liten grejj som har stört mig ett tag nu. Det som har stört mig är att det låter fan när man vrider upp ljudet lite.. Det sitter alltså orginalhögtalare i dörrsidorna för tillfället. Så min fråga är om man bara kan byta rakt av mot ett par vassare och få bättre ljud så. Hur pass mycket meck är det att byta? Måste man ta bort dörrsidorna eller går det att ordna "utifrån"? Vill alltså helst inte hålla på och dra om kablar och så, vill ha den som den är nu fast med lite vassar ljud.

Eller bör man fixa ett par högtalare i hatthyllan och så?

Vilken storlek och sort rekomenderar ni isåfall till dörrsidorna, de ska alltså passa på samma ställe som orginal.

Kom gärna med tips på hur jag lättast fixar det!

Mvh Cj

skynda långsamt.. mottot för mig som gröngöling
tobbe80
Kör: Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg Medlem: 16 augusti 2007
Tor 06 aug 2009 8:48 Svara med citat
Golf IV är rätt smidiga att uppgradera ljudet på, tycker de bruka spela rätt bra orginal, nöjd me mitt orginalljud i passaten och är samma uppbyggnad på dörrsidor. byter du så köp 2 st 6,5 kitt system och även så måste du köpa adaptrar då högtalarna är ihopbyggda och nitade i dörrplåten, klädsel måste allså väck. sen visst kan du ha 6x9 i hatthyllla men 2 kitt system och ett steg så har du riktigt bra ljud, ev kasta in en bas i skuffen Smile

.....privat liv.....
Edge
Kör: Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum Medlem: 09 maj 2007
Tor 06 aug 2009 16:43 Svara med citat
Tobbe fick med det mesta! Wink

Kolla i min projektråd så ser du exakt vad som behövs och vad man får göra, har bytt alla högtalarna i min bil.

Bakdörr: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=10348&postdays=0&postorder=asc&st art=30

Fram: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=10348&postdays=0&postorder=asc&st art=0 Får dock scrolla en bit.

Originalhögtalarna är alltså nitade med popnit som får borras ur först.
Sen köper du en adapter som du monterar dit i samma hål, jag tog genomgående bult med låsmutter. Wink

Kopplade in mig på bilens egna högtalarkablar för att slippa dra ut nya till alla dörrar.

Har iofs. dragit lågnivå och ny högtalarkabel till slutsteg etc. men den slipper du ju om du bara kör med original. Wink

Annars tyckte jag som Tobbe att originalhögtalarna spelade riktigt bra för att vara original. Wink

Men som sagt mycket vill ha mer, och så kommer det alltid att vara.. hehe Razz

Lycka till! Wink
mutzie
Kör: Golf 4 1,6 -98 Ort: Tyresö Medlem: 16 juni 2009
Tor 06 aug 2009 21:03 Svara med citat
Var köpte du adaptern? Smile
Sam
Kör: Golf 5 R32 Ort: Stockholm Medlem: 31 januari 2008
Tor 06 aug 2009 21:12 Svara med citat
mutzie skrev:
Var köpte du adaptern? Smile

Finns på Brl tror 400:- paret
cj
Fre 07 aug 2009 9:21 Svara med citat
Tack för alla svar!

Ja då kanske man får ta en tänkare över om det verkligen är värt mödan då Razz

Kanske inte blir så trots allt... Då får jag koppla in en RCA sladd i radion istället.
Inte lika stor modifikation men dock en modifikation Wink

Mvh Cj

Ålle
Kör: Ingen VW Ort: Malmö Medlem: 31 juli 2007
Fre 07 aug 2009 15:31 Svara med citat
Vad e en RCA sladd? vad har man den till?
cj
Fre 07 aug 2009 15:35 Svara med citat
Hej
Det är en sladd som du kopplar in, om du har uttag för det, i stereon. Då kan du koppla in din mp3 eller iPod via hörlursutaget (35mm utag) och sedan spela upp musiken från den i bilradion. Istället för att bränna skivor och så.

Men stereon måste ha ett sådant uttag. Har för mig att om stereon har AUX som source så funkar det.

--> http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=73

Mvh Cj

mutzie
Kör: Golf 4 1,6 -98 Ort: Tyresö Medlem: 16 juni 2009
Fre 07 aug 2009 15:42 Svara med citat
Är detta de rätta? http://www.brl.se/default.aspx?mc=143&c=143&p=1797
MagArne
Donator 50 Kör: VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping Medlem: 11 maj 2008
Fre 07 aug 2009 19:52 Svara med citat
Om inte orginalhögtalarna är sönderspelade så kanske det kan vara läge att satsa på ett slutsteg till dessa för att få bättre ljud. Som nämnts tidigare så är de inte så tokiga för att vara orginalhögtalare.
För att göra det enkelt för sig så drar du högtalarkablaget från slutsteget fram till stereon och skarvar på orginalkablaget till högtalarna så slipper du dra nya kablar till dörrarna.
Edge
Kör: Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum Medlem: 09 maj 2007
Lör 08 aug 2009 2:30 Svara med citat
Mutzie:

Japp, dom ringarna är det, kolla bara så att du får rätt storlek till rätt högtalare, dvs. 6,5" för vanliga kit-system högtalare. Wink