Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - VW:s koncernchef avgår

Anders
Moderator Kör: Ingen VW Ort: Haninge Medlem: 27 mars 2006
Tis 07 nov 2006 20:04 Svara med citat
Stekheta nyheter...
VW:s koncernchef Bernd Pischetsrieder avgår till årsskiftet och lämnar över till Audis VD Martin Winterkorn.

I ett pressmeddelande från den tyske biljätten heter det att ledningen "i samförstånd" beslutat att Pischetsrieder, som även är ordförande i Scanias styrelse, nu har gjort sitt.

Det ska bli mycket intressant att se vilka följder detta kommer att få. Jag tycker själv att Pischetsrieder gjort ett mycket gott jobb hos Volkswagen sedan han tillträdde från BMW under 2002.

Från att ha varit ett ljummet bilfabrikat utan några riktigt roliga modeller dök plötsligt R32 upp under 2003 därefter och MK5 GTI under 2004. Nu under senaste året har vi fått Golf GT som revolutionerat branschen med sin hybrid av turbo & kompressor. I dagsläget är VW hetare än på mycket länge och en stor del av det beror nog på just Pischetsrieder.

Jag har tyvärr ingen koll på Martin Winterkorn men hoppas verkligen att han kan fortsätta bana väg för ett roligare VW.
mellowd
Kör: Golf 2 gti 16v -87 Medlem: 12 april 2006
Ons 08 nov 2006 3:02 Svara med citat
Hört detta en gång i timmen idag (ekot). Razz
Kan dom inte ta o bygga en rwd golf nu. De e vi värda Smile

edit: stava

mk2 vr6

Senast ändrad Tor 09 nov 2006 0:36, ändrad totalt 1 gång
jockebostrom
Kör: Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo Medlem: 07 april 2006
Ons 08 nov 2006 8:43 Svara med citat
ja rwd vill vi ha, de e ju coolt..

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
GolfOlle
Kör: Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd Medlem: 07 april 2006
Ons 08 nov 2006 15:03 Svara med citat
håller med.. en R32 med alternativ bakhjulsdrift/ fyrhjulsdrift.. tycker jag!

Mvh

Speed kills drive volvo and live for ever.
Anders
Moderator Kör: Ingen VW Ort: Haninge Medlem: 27 mars 2006
Ons 08 nov 2006 21:33 Svara med citat
Oj vilken dröm det vore! Men tyvärr lär det nog stanna som just en dröm. VAG har ju aldrig varit mycket för bakhjulsdrift, helt enkelt eftersom det inte funnits någon anledning att tillverka RWD eftersom man haft så väl fungerande FWD och AWD.
Men vem vet?! Med en ny boss kan vad som helst hända! Wink