Forum - Andra Volkswagen-modeller - Köpråd: VW Vento kring 92-94

Bjork
Golf 4 GTI -03 Ort: Falköping
Sön 16 aug 2009 13:37 Svara med citat
Hej.

Fick sålt min bil häromdagen och har nu ingen alls Razz
Tänkt skaffa mig en VW igen efter 3 års uppehåll.
Satt och titta på Golf 2 (GL 90-91) och Jetta GL men hittar inga direkta intressanta.

Då slog mig tanken, Vento! dessa finns ju för runt 10k, bilen ska användas som brukis
med en touch av tyskstuk Smile så 1.8 kommer jag satsa på.

Viktiga/känsliga punkter man bör titta närmare på eller är dessa som
min gamle Golf (GL -91) ganska så hållbara pjäser så länge dom sköts om?
Är väl i princip en Golf 3a med baklucka?

Vanligast ställena som rosten kommer?

Vänder mig till detta forumet där kunskapen (?) är störst Razz

Mvh

Tyskstukad Jetta är det enda rätta !


Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Andra Volkswagen-modeller
Armada
Donator 25 VW Bora 1.6 -02 Ort: Rättvik
Sön 16 aug 2009 18:42 Svara med citat
Några ställen du måste kolla efter rost är runt gummipluggarna som sitter i golvet. Där brukar det ruttna efter ett tag. Sen är det väl skärmkanter och trösklar som vanligt...

Bra val ändå! Thumbs up
zoddri
Ingen VW Ort: Umeå
Sön 16 aug 2009 18:46 Svara med citat
Har haft en Vento -93 med 1,8l motorn, ganska trevlig bil att bara köra runt med.

Innerutrymmena är större än man tror, vilket är positivt om man ska skjutsa polare eller åka till IKEA. Smile

Rost kommer du att hitta på skärmkanter, bakluckan och i trösklar. Dörrar verkar inte vara så angripna men områdena omkring är sällan i bra skick.

Har för mig att rostskyddet blev bättre från 1994 men nån här kan säkert korrigera mig.

Annars är det en ganska idiotsäker konstruktion. Ska du ha en bruksbil är det ju en fördel att sikta på en som har få elsaker, sånt kommer ju att börja krångla förr eller senare. Centrallås är dock att rekommendera, drygt att försöka låsa upp bakdörrarna från förarplats Smile

Vad mera..
Tja, det är väl det som gäller. Se till att du kommer åt att titta på underredet innan det blir affär så att den inte är helt sönderrostad.

En bra att veta är att termostaten sitter lite skumt till. Servopumpen och generatorn(?) måste lossas innan man kan byta den så en hel del bilar verkar köra utan eller med trasig termostat.

Busbilsabsitnens? Yepp.
Armada
Donator 25 VW Bora 1.6 -02 Ort: Rättvik
Sön 16 aug 2009 19:50 Svara med citat
zoddri skrev:

Innerutrymmena är större än man tror...


Bagaget sväljer sjukt mycket!
Bjork
Golf 4 GTI -03 Ort: Falköping
Sön 16 aug 2009 21:17 Svara med citat
Okej, fortsätt gärna med mer tips
Har hittat en -94 som svärfar ska syna den åt mig imorrn (bor ca 8mil från den)
som såg relativt fräsch ut

Tyskstukad Jetta är det enda rätta !
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Mån 17 aug 2009 18:59 Svara med citat
Rost rost rost är det ända du stort sett behöv kolla... skärmar fram, trösklar, golv, bakskärmar, baklucka och dörrar ! rost kommer gärna överallt på dessa bilar, maskinellt finns inget oroa sig för ABS motor är riktig kämpe Smile lika så vxllåda osv, bromsar m.m är ju slitage å lätt fixa billigt men som sagt rosten är de jävliga, byter allt på min utom taket Smile

.....privat liv.....
Bjork
Golf 4 GTI -03 Ort: Falköping
Mån 17 aug 2009 21:21 Svara med citat
Nu var bilen synad av svärfar och den var faktiskt fräsch, var lite påbättrad i nederkant av vänster bakdörr, överlag fin, inredningen var kanonfräsch..han pruta även ner den 2000kr Razz så vi får se..har 2 Jettor som jag ska ta en titt på oxå Very Happy

Tyskstukad Jetta är det enda rätta !
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Mån 17 aug 2009 21:29 Svara med citat
Skulle satsa på en Jetta 90-91 GL med stora fångarna och skärm/tröskelbreddare, en fräsch sådan håller sig 100 ggr bättre än vento måste ja säga, MK2 är fortfarande mer kult än mk3 Smile

.....privat liv.....
Bjork
Golf 4 GTI -03 Ort: Falköping
Tor 03 sep 2009 16:09 Svara med citat
Så resonera jag till slut och nu äger jag en Jetta Mk2 CL -90, coupé dessutom Very Happy

Tyskstukad Jetta är det enda rätta !