Forum - Golf 2 (83-91) - Bilen startar inte efter slangkoll

Gurgulon
Kör: Golf 2 1.6 -85 Ort: Örebro Medlem: 30 oktober 2006
Tis 22 dec 2009 21:46 Svara med citat
Hittade inga andra inlägg om detta även att man sökt på allt man kommer på.

Bilen vill inte starta efter att jag har tagit bort och satt dit slangarna som går från motorn till värmepaketet i bilen. För 2 dagar sen så funkade den utan problem.

När man vrider på startnyckeln så försöker bilen att starta men det låter som om att den vill starta men hindras av något. Låter som att den hostar (smäller) en massa luft i motorn och inte tänder jämt. Har testat alla tändstift och tändkablar i alla kontakter på fördelarlocket och alla ger gnista.

Den gången man fick igång den (första och enda efter att rört slangarna) så lät det som om att den inte gick på alla cylindrar och även ifall man gav full gas så kom man knappt framåt, kom svart rök och small ur avgasröret. När man släppte gasen så dog den nästan med en gång.

Funkade fint innan jag pillade på slangarna. Det jag gjorde var att jag skulle ta bort ventilen som sitter i metallröret som går till värmepaketet så att inte vattnet stryps så att man får värme i bilen, vet inte vad som har hänt mellan att jag började pilla till nu.

Till höger om dessa slangar så är tändspolen (tror jag det heter), den som det går en kabel ifrån till mitten på fördelarlocket. Kan det ha hänt något med den när jag pillade på slangarna? Eller är det någon som har något förslag på vad som kan vara fel? Bensin finns. Jag är inte så bra på vad saker å ting i bilen heter så får gärna vara lättare förklaringar.

Vet inte vad man ska ta sig till...

/// Mattias
aantie
Kör: Golf 4 2.0 Ort: Ockelbo Medlem: 10 december 2008
Tis 22 dec 2009 22:37 Svara med citat
Kan ju säga att den där "ventilen" (termostat) som du plockade bort ska du sätta tillbaka om du inte har gjort det redan. dock kan jag inte komma på vad det låter som att det är för fel. men tycker att du ska kolla på tändspolen och fördelarlocket. Lycka till

Minst en VW är givet
Gurgulon
Tis 22 dec 2009 22:44 Svara med citat
aantie skrev:
Kan ju säga att den där "ventilen" (termostat) som du plockade bort ska du sätta tillbaka om du inte har gjort det redan.

Har fått höra att det går att byta ut det mot "raka rör" så att säga, eftersom den ventilen bara stänger sig hela tiden när motortempen går upp vilket ger att värmen försvinner från kupen.

aantie skrev:
dock kan jag inte komma på vad det låter som att det är för fel. men tycker att du ska kolla på tändspolen och fördelarlocket. Lycka till

Hur kollar man tändspolen och fördelarlocket om det är något fel med dem då?

/// Mattias
DaViD^^
Kör: VW Lupo Arosa 1.4 60hk Ort: Örebro Medlem: 05 april 2006
Ons 23 dec 2009 8:50 Svara med citat
Det första som jag tänker på utan att lägga någon vikt i vad du gjort är att tändföljden är fel

har du inte rört fördellocket eller kablarna är inte det problemet om du nu gjort det

tändföljden är 1,3,4,2
står du frammför motor är 1 mot kamremmen och sen följer dom så klart ordningen

på fördelaren sätter du dom inte i samma ordning utan först 1:An längst upp till höger om du tår i motor utrymmet 3:an på platsen under
4:An till vänster om 3:an och 2:an på den lediga platsen

kolla oxå att fördelar locket verkligen sitter rätt
det gjorde det inte på min golf den gick dock som den skulle
finns en liten klack
kan vara så enkelt att du haft sönder insugningsgummit

(jag vet att vänster sida på bilen alltid är vänster sida oavsätt om man står framför eller bakom bilen men skriver som jag skrev pga alla inte har samma uppfattning)

varför köra sakta när man kan köra fort?....
Gurgulon
Ons 23 dec 2009 16:01 Svara med citat
DaViD^^ skrev:
kan vara så enkelt att du haft sönder insugningsgummit

För en dum en, insugningsgummit, vart sitter det och vad är det till för?

DaViD^^ skrev:
kolla oxå att fördelar locket verkligen sitter rätt
det gjorde det inte på min golf den gick dock som den skulle
finns en liten klack

En del av felet med bilen var att kablarna satt i fel ordning på fördelarlocket, sitter rätt nu och har bytt brytare och fördelarlock för säkerhetsskull. Den låter som om att den vill starta men inte riktigt kan det, det finns bensin i bensinfiltret som är ovanför kamremen och det luktar bensin när jag har tagit bort tändstiften för att rengöra dem. Så då borde ju komma bensin till motorn. Ser inga hål eller så i slangen från bensinfiltret så det borde ju som sagt komma bensin till motorn.

När man försöker starta den så låter den ungefär som när precis har vridit om nyckeln och den ska precis starta men kommer inte så långt och efter att den försökt starta så smäller det ur avgasaröret sen börjar processen om och smäller igen. Så min tanke är väll att det kan ha hänt något med tändspolen när man pillade på kylvattenslangarna vid den.

Kan det vara så att den plötsligt inte tändspolen inte ger tillräckligt med effekt ut till fördelarlocket och inte ger tillräckligt med gnista? Eller vad kan det vara för fel nu?

Finns det något sätt man kan kolla om tändspolen ger för liten effekt? Annat sätt att starta bilen på för att kringgå tändspolen?

/// Mattias
aantie
Ons 23 dec 2009 22:08 Svara med citat
Gurgulon skrev:
För en dum en, insugningsgummit, vart sitter det och vad är det till för?

Det sitter mellan förgasaren och insuget. om det är trasigt tar den tjuvluft och den går inte bra alls;)
DaViD^^
Ons 23 dec 2009 22:31 Svara med citat
Fasen att man inte hittar en bra bild på locket
låter fortfarande som det kan vara fel på tändföljden

lättast är om man står och tittar på det

om du tar bort locket och täckkåpan om den sitter kvar

sen kollar du efter ett litet sträck på fördelaren det sträcket ska sitta mitt för 1ans kabel på locket sen är det 1342 så följer du den ordningen jag skrev ovan

hade jag haft tid hade jag kunnnat hjälpt dig men kan inte förens efter julhelgen
men då hjälper jag gärna till att ta en koll
bor ganska centralt i örebro
så du har nog sätt "ola" farit runt en röd mk2 som är aplåg och alltid åker fort fram Wink

är dock ganska dålig på vw i allmänhet eftersom jag normalt åker volvo men min mk2 har aldrig svikit mig dom 5åren jag ägt bilen Regular Smiley

Gurgulon
Lör 26 dec 2009 19:06 Svara med citat
DaViD^^ skrev:

om du tar bort locket och täckkåpan om den sitter kvar

sen kollar du efter ett litet sträck på fördelaren det sträcket ska sitta mitt för 1ans kabel på locket sen är det 1342 så följer du den ordningen jag skrev ovan

Hittar inget sträck på fördelarlocket som säger vilket håll 1:an ska vara mot, hittar bara själva delen som rotorn sitter på så finns det ett "hål" (hona) som är emot kamremmen, (har tänkt att ta bild och skicka upp) finns ett likadant fast hane på fördelarlocket vilket gör att locket bara går att sätta åt ett håll, vilket det sitter nu, och den håller fortfarande på att försöka starta, kommer en smäll från avgasröret och börjar om, kan det vara att tändspolen ger för liten startgnista till fördelarlocket? Vet inte hur mycket själva tändspolen används, alltså om den bara är för att ge en startgnista till fördelarlocket eller om den används hela tiden efter att motorn startat, någon som vet?

Beroende nu på om tändspolen används hela tiden eller inte, ifall den inte gör det, går det att springa igång bilen eller är det dödsfött? Tänkte på att man kan ju göra det ifall batteriet är dåligt och den inte vill ge tillräckligt med el till motorn.

All hjälp mottages gärna, hade tänkt att försöka byta tändspolen men ifall inte felet ligger där så är det ju onödigt att köpa en sådan ens.

/// Mattias
Gurgulon
Sön 27 dec 2009 14:18 Svara med citat
Har testat flera kombinationer nu med tändkablarna och det händer ingenting, den startar alltså inte, hittade sträcket på själva fördelaren där 1:an ska vara. Nu blev frågan om i vilken följd som kablarna ska på. Tändföljden är ju 1-3-4-2. 1:ans tändkabel ska ju på 1:an på fördelarlocket, så långt är jag säker, nu kommer jag bara till om resten ska på i följden 3-4-2 ska medsols eller motsols? Om det ens ska vara i den följden med eller motsols? Enligt vad jag fått innan så blir det 3-4-2 medsols, vill gärna ha det bekräftat igen innan jag testar igen, är tvungen att försöka springa igång bilen eftersom batteriet är dåligt nu efter alla tester, ifall det inte nu redan innan var dåligt, kanske är där felet klämmer eller? Vill försöka utesluta att det är batteriet som är dåligt bara jag vet att tändkablarna är rätt satta på fördelarlocket så man inte springer i onödan ute i kylan.

Börjar bli trött på att bilen inte funkar, oavsett vad felet är...

/// Mattias
Gurgulon
Sön 27 dec 2009 18:26 Svara med citat
Här är en bild på motorn med förderlarlock och tändkablarna, sitter säkert fel och vill veta vad som är rätt. Längst till vänster på bilden är kamremmen, och det är en golf 2, 1.6 liter. Vilken tändkabel ska vara vart på fördelarlocket. 1:an är på fördelarlocket är den som pekar kl 12 ifall man tänker sig fördelarlocket som en klocka. Och kl 6 är emot en.

Tändföljden är ju 1 - 3 - 4 - 2 ifall jag fattar rätt, men vart börjar det? närmast kamremmen med 1 eller 2? Jag tolkar allt som om att man står framför bilen och kollar ner i mororutrymmet.

Bild

/// Mattias
DaViD^^
Sön 27 dec 2009 20:01 Svara med citat
Hehe dom där sitter jätte fel

1:an är rätt

tänk 1234 från framsidan av motorn på fördelar locket sitter 1:ans kabel rätt

resten sitter typ fel
kanske var jag som skrev knasigt

den längst till höger på bilden ska till 3:ans cyl
den mitt för 1:an ska sitta på 4:Ans cyl
och den längst till vänster ska sitta till 2:ans cyl

det felet jag tror som blivit är att du tänkt 1342 på blocket men 1-4 sitter i nummerordning men tändföljden ska vara 1342 och tändföljden är fördelar locket som bestämmer
eftersom 1:an är rätt så tänkt 1342 medurs så ska det gå bra

löser det sig inte så tar jag gärna en titt på det ifall du bor i relativt centrala delar av örebro

Gurgulon
Sön 27 dec 2009 21:34 Svara med citat
DaViD^^ skrev:
det felet jag tror som blivit är att du tänkt 1342 på blocket men 1-4 sitter i nummerordning men tändföljden ska vara 1342 och tändföljden är fördelar locket som bestämmer
eftersom 1:an är rätt så tänkt 1342 medurs så ska det gå bra

Har testat de flesta kombinationer som går att komma på, men ifall det smäller ur avgasaröret, är inte det en indikation på att det sitter fel med tändkablarna? För det gör det med denna kombinationen 1 - 3 - 4 - 2 på fördelarlocket, men när jag har så att de sitter i nummerordning dvs 1 - 2 - 3 - 4 medsols från kl 12 på fördelarlocket och 1 - 3 - 4 - 2 på tändstiften så är det inga smällar ur avgasaröret. Motorn "hoppar" mycket med 1 - 3 - 4 - 2 på fördelarlocket.

DaViD^^ skrev:
löser det sig inte så tar jag gärna en titt på det ifall du bor i relativt centrala delar av örebro

Problemet där är att jag numera bor i fellingsbro och det finns inte med i valen över vad man kan välja i profilen. :-/
Gurgulon
Mån 28 dec 2009 21:24 Svara med citat
Har nu testat 1 3 4 2 medsols på fördelarlocket (sett framifrån bilen) men den vill fortfarande inte starta, snörrar runt men inte mer. Ifall jag tar 1 3 4 2 motsols (3 och 2 byter plats alltså) så startar motorn, men bara på 2 cylindrar låter det som, och den går bara att hålla liv i ifall man gasar. Har testat att dra ur 3 och/eller 2 men då startar den knappt, startar men knappt som sagt.

Vad kan vara fel? Något annat som kan vara fel? Några idéer någon?

/// Mattias
aantie
Mån 28 dec 2009 21:47 Svara med citat
Har du kollat så att inte insugsgummit är dåligt så att det inte tar tjuvluft?Razz

Minst en VW är givet
Gurgulon
Mån 28 dec 2009 22:07 Svara med citat
För ihop 2 olika svar sen innan.

aantie skrev:
Har du kollat så att inte insugsgummit är dåligt så att det inte tar tjuvluft?Razz

aantie skrev:
Det sitter mellan förgasaren och insuget. om det är trasigt tar den tjuvluft och den går inte bra alls;)

För att verka ännumera dum, vart sitter insuget på motorn?

/// Mattias
aantie
Tis 29 dec 2009 22:15 Svara med citat
Insugsgummit sitter mellan förgasaren och själva motorn. det på den sidan av förgasaren som inte luftburken sitter på. Wink

Minst en VW är givet
F1MP
Kör: Golf 2 Ort: Umeå Medlem: 11 april 2007
Ons 30 dec 2009 15:41 Svara med citat
Har du inte kollat det tidigare, så gör som Aantie sa: Ta bort fördelarlocket och se om tändspolen där är ordentligt nedtryckt alternativt att den hamnat på sniskan, det är ju som ett spår den ska ned i.

har hänt för mig att den som åkt upp lite grann utan att jag lyft på fördelarlocket och pillrat.

Mvh Fredrik
Gurgulon
Ons 30 dec 2009 16:22 Svara med citat
F1MP skrev:
Har du inte kollat det tidigare, så gör som Aantie sa: Ta bort fördelarlocket och se om tändspolen där är ordentligt nedtryckt alternativt att den hamnat på sniskan, det är ju som ett spår den ska ned i.

har hänt för mig att den som åkt upp lite grann utan att jag lyft på fördelarlocket och pillrat.

Mvh Fredrik

Har redan tagit bort och bytt både fördelarlocket och rotorn, det under rotorn sitter fast och rotorn rör sig inte upp eller ner. Själva kontakten som kommer i mitten på undersidan av fördelarlocket rör sig fritt upp och ner, inget i vägen där. Verkar inte vara där felet ligger.

/// Mattias
Gurgulon
Ons 30 dec 2009 16:24 Svara med citat
aantie skrev:
Insugsgummit sitter mellan förgasaren och själva motorn. det på den sidan av förgasaren som inte luftburken sitter på. Wink

Ska gå ut och kolla när garaget har blivit lite varmare ikväll. Men en sak som jag tycker talar emot det är ju att när jag har tändkablarna som de ska vara på fördelarlocket så startar inte bilen, men när jag ändrar plats på 2:an och 3:an så startar den, om än inte på alla cylindrarna, hur kan det komma sig?

/// Mattias
Gurgulon
Fre 01 jan 2010 23:09 Svara med citat
Nu har jag gått igenom det mesta på bilen som jag kan komma på och de saker jag har fått förslag på. Jag har kollat:

- så att det kommer fram bensin efter bensinpumpen vilket det gör.
- så att den inte tar tjuvluft genom att kolla insugningsgummit mellan motorn och förgasaren och kollat alla slangar så att de är hela.
- så att det är kompression i motorn genom att ta bort alla tändstift, sätta ner tyg i hålen och sett till att de flyger bort från hålen.
- så alla tändstift ger gnista vilket då ger att de tillhörande kablarna borde funka.
- så att fördelarlocket och delarna i sitter fast och sitter på det ställe de ska.
- så att tändföljden är rätt bla fått det bekräftat genom tyg i tändstiftshålen när de skjuts ut i en viss ordning när man "startar" bilen och kollat vart första läget är för tändkablarna i fördelarlocket och att de ska sitta medsols efter det.

Startmotorn drar runt, det blir gnista (gissar jag på eftersom det påvisas utanför motorn) ,den får bensin och den tjuvdrar inte luft (inte mer än innan i alla fall eftersom den gick då) och även att allt borde vara rätt så vill den fortfarande inte starta. Har fått den att starta med fel tändordning på fördelarlocket men går inte på alla cylindrarna då och man måste gasa för att den ska vara vid liv men dör så fort man släpper gasen.

En notis som jag bara la märke till när jag tog bort tändstiften var att tändstift (tändordning på motorn sett från kamremmen 1 - 3 - 4 - 2) 1 och 3 var sotiga och torra, 4 var ren och blöt, 2 var sotig och blöt. Vet inte om detta är till någon hjälp eller så men tänkte att det var lika bra att säga det. Vet inte om tändstiften är brända eller dåliga eller om de är som de ska, de ger ju gnista, bra eller dåligt?

Så vad finns det att kolla nu? Finns det någon säkring, brytare, slang eller annat som kan vara fel på som har med att motorn inte startar?

/// Mattias
ROSSAN
Donator 50 Kör: Golf 3 vr6 Ort: Stockholm Medlem: 05 april 2006
Fre 01 jan 2010 23:59 Svara med citat
Ingen ny bild på hur tändkablarna sitter nu??

Det är inte farten som dödar, det är smällen. Eller...
It's not the fart that kils, it's the smell!
Mauri
Kör: Golf 2 1,6 cl Ort: Borås Medlem: 27 december 2009
Lör 02 jan 2010 8:52 Svara med citat
Kamremmen kanske har hoppat några kuggar vilket gör att den misständer, kan också vara att förgasaren får för högt bensintryck in så att den flödar.

Lycka till//Ma
Gurgulon
Lör 02 jan 2010 11:02 Svara med citat
Ny bild på motorn med tändkablarna.

Bild

/// Mattias
Gurgulon
Lör 02 jan 2010 11:07 Svara med citat
Mauri skrev:
Kamremmen kanske har hoppat några kuggar vilket gör att den misständer, kan också vara att förgasaren får för högt bensintryck in så att den flödar.

Lycka till//Ma

Hur kollar man ifall kamremmen har hoppat? Och hur kollar man att får för högt bensintryck/ blir sur ifall jag förstår rätt? Choken är inte i kan jag säga direkt.

/// Mattias
Quattro_mannen
Moderator Kör: Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland Medlem: 05 april 2006
Lör 02 jan 2010 11:51 Svara med citat
Gurgulon skrev:
Ny bild på motorn med tändkablarna.

Bild

/// Mattias

Nu sitter kablarna i rätt ordning MEN!!! Ettans cylinder sitter vid kamdrevet...dvs plocka om ordningen nu... 1:ans stift vid kamdrevet ska sitta på den som nu går till 4:an vid fördelaren,
fortsätt nu plocka dom medsols så att nästa kabel till 3:ans stift räknat från kamdrevet...sedan på med 4:ans stift och sist på med 2:ans stift så du får tändfölden 1.3.4.2 på fördelaren!!
Hoppas du fattar hur jag menar Pray
Quattro_mannen
Moderator Kör: Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland Medlem: 05 april 2006
Lör 02 jan 2010 12:07 Svara med citat
Bild på hur 1:ans märke på fördelaren ser ut.
Bild

Ordning på tändkablarna i locket.
Bild
Gurgulon
Lör 02 jan 2010 12:31 Svara med citat
Quattro_mannen skrev:
Nu sitter kablarna i rätt ordning MEN!!! Ettans cylinder sitter vid kamdrevet...dvs plocka om ordningen nu... 1:ans stift vid kamdrevet ska sitta på den som nu går till 4:an vid fördelaren,
fortsätt nu plocka dom medsols så att nästa kabel till 3:ans stift räknat från kamdrevet...sedan på med 4:ans stift och sist på med 2:ans stift så du får tändfölden 1.3.4.2 på fördelaren!!
Hoppas du fattar hur jag menar Pray

Quattro_mannen skrev:
Bild

Bild

På min sitter inte sträcket klockan 9, den sitter klockan 12
Rotorn:
Bild

Fördelaren:
Bild

Och testade den kombinationen på fördelaren med tändkablarna som föreslagit men då misstände den rejält tyvärr.

Alla bilder är tagna från samma vy, alltså som om man står och tittar in på motorn, samma som mina andra bilder alltså.

/// Mattias
DaViD^^
Lör 02 jan 2010 15:13 Svara med citat
Ser du sträcket rakt ovanför änden på brytaren där är 1:ans tändning när motorn är helt nollad

exakt så sitter min fördelare oxå inget konstigt det är rätt

1:an där vid toppen på brytaren 3:An vid motsatta änden på brytare
4:an ungefär vid den vänstra låsningen´till fördelar locket och 2:an vid kabeln till brytaren

vilket brytar avstånd har du?

DaViD^^
Lör 02 jan 2010 15:15 Svara med citat
Quattro_mannen skrev:
Bild

Bild

så ser det inte ut på någon mk2:a jag skruvat har iof bara skruvat rp och någon äklig 88:a med 1.6:a

utan där har man 1:an mitt för detta märket som man ser på din bild

men ska försöka ordna ett kort om e stund hur det sitter på min golf
men det tar någon timme till

DaViD^^
Lör 02 jan 2010 15:18 Svara med citat
Kolla oxå att inte kamremmen fuckat till

iof inte jätte roligt att riva ner allt för att kolla nollningen men en snabb nollning kan du göra

ner med en skruvmejsel försiktigt vid 1ans cyl bort med kamremskåpan övre delen

kolla sen att kammen står frammåt mot ventilkåpan att kolven är uppe och vänder på 1:ans cyl och att rotorn står vid sträcket (säkligen står den lite efter sträcket inget konstigt)
då ser du om det står käpprätt åt helvete

Sida 1, 2  >