Forum - Golf 4 (98-04) - Byta koppling

jope84
Kör: Golf 4 1,4 Ort: Göteborg Medlem: 15 november 2009
Ons 23 dec 2009 23:37 Svara med citat
Hej min koppling tar väldigt högt upp och börjar bli svår att starta i backe med. Så funderar på byta lammeller, är det väldigt svårt? eller skall man lämna den på verkstad?

kollde på biltema och de hadde bara till 1,6 l motorn tror ni den passar till 1,4 l med?
Gangsterkeps
Kör: Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås Medlem: 01 oktober 2008
Tor 24 dec 2009 9:57 Svara med citat
Kopplingen brukar ta väldigt högt på våra bilar. Reagerade själv över detta då jag köpte bilen och har hört andra som påpekat detta.

Är det så att kopplingen slirar även när du har släppt upp pedalen helt?

Tänkte bara på om du hade kollat så att det är lamellerna som är slut, dvs kopplingen slirar vid helt uppsläppt kopplingspedal. Är det möjligt att spinna loss på torr asfalt? Kan man det så är kopplingen inte slut. Very Happy

Är inte själv någon bilmekaniker men jag tror att det är en hel del jobb med att byta koppling. Motor och växellåda måste delas med allt vad det innebär, inget man fixar ute på parkeringsplatsen iaf. Very Happy Skulle nog se till att ha en bra lokal att meka i eller lämna bilen till en verkstad.
jope84
Kör: Golf 4 1,4 Ort: Göteborg Medlem: 15 november 2009
Tor 24 dec 2009 10:19 Svara med citat
Den slirar inte när man kör men skillnaden mellan kopplat och okopplad är bara några cm.
vet inte om de går att spinna loss med en 1,4 Wink

har kollat med en jag känner å han säger att det tar ca 6-8 timmar att byta.

någon som vet om de kopplingspcketet till 1,6 på biltema passar, för de är 1500 kr billigare än mekonomen
Knasen
Donator 25 Kör: Ingen VW Ort: Söderköping Medlem: 07 maj 2009
Tor 24 dec 2009 10:48 Svara med citat
Ett sätt att kolla kopplingen jag har fått lära mig är att köra i 70-80km/h på högsta växeln. Frikoppla och varva upp motorn till 4000rpm ungefär och sen släppa upp kopplingen så fort du kan. Då ska du känna hur det hugger till utan att det slirar och varvräknaren vandrar iväg.
Kanske inte det lättaste att testa nu på snövägarna.
Gangsterkeps
Kör: Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås Medlem: 01 oktober 2008
Tor 24 dec 2009 11:32 Svara med citat
jope84 skrev:
Den slirar inte när man kör men skillnaden mellan kopplat och okopplad är bara några cm.
vet inte om de går att spinna loss med en 1,4 Wink

har kollat med en jag känner å han säger att det tar ca 6-8 timmar att byta.

någon som vet om de kopplingspcketet till 1,6 på biltema passar, för de är 1500 kr billigare än mekonomen

Tycker oxå att avståndet i kopplingspedalen är litet mellan dragläge och fullt uppsläppt pedal.
Nä, det är inte så lätt att göra burn-outs med 1,4 Smile Det jag menade är att kopplingen ska iaf greppa i för fullt om man håller lite varv och släpper upp pedalen. Motorn ska inte varva upp utan att det händer något med hjulen Smile

Trodde själv att kopplingen var slut på min bil då jag köpte den och då hade den gått 7000 mil, så därför var jag oxå fundersam på om kopplingen var slut. Nu har bilen gått 18 000 och det är fortfarande samma koppling.