Forum - Bilstereo - Basråd, mest ultimata: 10" el. 12"...?

Stoffus
Golf 2 Gti 16v Ort: Norrköping
Sön 14 jan 2007 17:24 Svara med citat
Tänkte förgylla basen i min kära Golf 2:a, och funderar för fullt nu vad man ska ha för storlek på bas för att få ut så mycket som möjligt utav den, är 10" eller 12" det mest ultimata?, dubbla eller enkel?, det är såna frågor jag vill ha svar på,
Ni med erfarenhet av detta var goda yttra er om era åsikter och kunskaper!

// C.LIndström

TEAM-011
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Sön 14 jan 2007 17:56 Svara med citat
Dagens nya basar klarar det mesta.
Beror ju på vad man skall driva det med och vad det skall kosta. Enklast är nog att kolla vad man har och sen vad man skall köpa och ta hjälp av det stället man skall handla. För både 10 och 12" kan funka fin fint.

Inte aktiv längre.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 14 jan 2007 20:27 Svara med citat
skicka ett pm till Hallin. Han kan Smile

mk2 vr6
pege_one
Golf 1 GTI Ort: Uppsala
Sön 14 jan 2007 22:06 Svara med citat
10" har ju mkt mer snärt ljud.
12" Har mer "bas" inte lika snabb heller, då du har 12" rekomenderar jag 2 st.
Infinity 1250w är en bas ja starkt kan rekomendera, den kostar 1295 på brl. Men klart en av dom bästa.
Mds har ett steg som funkar bra tilll den,
det ligger på 2x360w så bryggare du det till 720w. klockrent ljud.
Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Mån 15 jan 2007 18:16 Svara med citat
pege_one skrev:
10" har ju mkt mer snärt ljud.
12" Har mer "bas" inte lika snabb heller, då du har 12" rekomenderar jag 2 st.
Infinity 1250w är en bas ja starkt kan rekomendera, den kostar 1295 på brl. Men klart en av dom bästa.
Mds har ett steg som funkar bra tilll den,
det ligger på 2x360w så bryggare du det till 720w. klockrent ljud.



Att en 10":are skall spela "snärtigare/tightare" är inte sant..
Du kan spela precis lika snärtigt med en 15":are... DÄREMOT! har du till exempel bara 200w att driva din bas/basar.. så är det dumt att välja en stor 15":are.. då det finns risk för att den kommer att låta mullrigt o släpigt.. MEN det är på grund av den "lilla" effekten den får..

Och om jag förstod så skulle "pege_one" rekomendera 2st Infinity basar till MDS-steget (2x360w).. ?!..
Det steget är lämpligt att köra en sådan bas på INTE två.. steget är inte gjort för att köras i 2ohm bryggat läge vilket gör att man måste koppla basarna i 8hm... vilket i sin tur gör att steget inte levererar mer än max 200w totalt!.. och 100w per bas är lite lite anser jag.. tycker man bör ha gärna 300w per 12":are..

Mycket tekniskt snack..
Jag skall iväg en sväng o träna nu men kikar in igen om någon timme.. skall ge lite förslag på system då..

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
pege_one
Golf 1 GTI Ort: Uppsala
Mån 15 jan 2007 18:20 Svara med citat
Hallin skrev:
Att en 10":are skall spela "snärtigare/tightare" är inte sant..
Du kan spela precis lika snärtigt med en 15":are... DÄREMOT! har du till exempel bara 200w att driva din bas/basar.. så är det dumt att välja en stor 15":are.. då det finns risk för att den kommer att låta mullrigt o släpigt.. MEN det är på grund av den "lilla" effekten den får..

Och om jag förstod så skulle "pege_one" rekomendera 2st Infinity basar till MDS-steget (2x360w).. ?!..
Det steget är lämpligt att köra en sådan bas på INTE två.. steget är inte gjort för att köras i 2ohm bryggat läge vilket gör att man måste koppla basarna i 8hm... vilket i sin tur gör att steget inte levererar mer än max 200w totalt!.. och 100w per bas är lite lite anser jag.. tycker man bör ha gärna 300w per 12":are..

Mycket tekniskt snack..
Jag skall iväg en sväng o träna nu men kikar in igen om någon timme.. skall ge lite förslag på system då..




Har du bryggat de steget på till infinity 12" så är de bäst o ha en ja, annars lär du kanske bränna steget.
Men den rekomedationen va billig o bra!
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Mån 15 jan 2007 18:33 Svara med citat
jag skulle rekomendera en "Isobarik låda".. då behöver du bara 2 eller 4 st (inte allt för kraftiga eller dyra) 8"-10" basar.. och inte så stora eller kraftiga steg heller.. Eller har jag fel??

VolksWagon for life..
Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Mån 15 jan 2007 19:52 Svara med citat
T_A_G skrev:
jag skulle rekomendera en "Isobarik låda".. då behöver du bara 2 eller 4 st (inte allt för kraftiga eller dyra) 8"-10" basar.. och inte så stora eller kraftiga steg heller.. Eller har jag fel??


Fördelen du vinner med en isobariklåda är att du kan halvera lådvolymen.. behövs det normalt 30 liter till en 12:a så behöver du bara 15 liter om du gör en isobariklåda...
En annan fördel är också att du får grym kontroll på basen..

Att du kan använda mindre effekt tror jag inte är riktigt korrekt.. det är trots allt "2" basar som skall matas... Cool

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Mån 15 jan 2007 20:24 Svara med citat
Har lite förslag..

Lilla paketet..
1st Audiotop 12":are "Pulse" serien kostar 890kr/st..
1st Ground Zero GZTA 2000TX ger 300w @ 4ohm och kostar 1790kr

Du kan även köra 10":are ur pulse serien för en hundring billigare.. men 12":an spelar lite "mer".. Twisted Evil

Mellan paketet...
Samma basar.. men dubbla antalet...
Här kör du istället ett Ground Zero GZTA2.500TX ger 500w @ 2ohm.. kostar 1990kr..

Tycker du det "spelar" för lite/lågt.. kör på ett Ground Zero GZHA2350x.. ger 944w @ 2ohm!! kostar 3690kr....


STORA paketet.
2st Audiotop 15":are ur "pulse" serien.. kostar 1590kr
1st Audiotop DX800.1.. ger 1350w @ 2ohm.. kostar 6990kr

Detta steg är specat 1350w.. men när italienarna (dom som tillverkar Audiotop).. så gav steget 1522w vid 2ohm!!!


Hoppas du fått lite att fundera på nu.. Twisted Evil

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Mån 15 jan 2007 22:40 Svara med citat
lite o.t men hur bygger man en isobariklåda??!


mvh

Speed kills drive volvo and live for ever.
Stoffus
Golf 2 Gti 16v Ort: Norrköping
Mån 15 jan 2007 23:00 Svara med citat
GolfOlle skrev:
lite o.t men hur bygger man en isobariklåda??!mvh


http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html

TEAM-011
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Mån 15 jan 2007 23:41 Svara med citat
tackar..

Speed kills drive volvo and live for ever.
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Tis 16 jan 2007 0:11 Svara med citat
Stoffus skrev:
http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html


Finns tydligen fler olika isobarik.. inte sådan låda som jag menade... båda basarna ska vara inlåsta.. men de stämmer nog fan mycke väl de du säger Hallin.

VolksWagon for life..
Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Tis 16 jan 2007 8:17 Svara med citat
T_A_G skrev:
Finns tydligen fler olika isobarik.. inte sådan låda som jag menade... båda basarna ska vara inlåsta.. men de stämmer nog fan mycke väl de du säger Hallin.



Visst finns det flera olika typer av isobariklådor..
Isobarik menas kort o gott att du har två basar monterade mot sig med ett lufttätt ytrymme mellan sig så att de "arbetar" som ett element..

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
jenza
Golf 3 Ort: Umeå
Tis 16 jan 2007 14:47 Svara med citat
dubbla Dls ur12" baselement med a6 monoblock som pallar 1 ohm stabilt, då klarar du dig ett bra tag framöver i din lilla golf 2:a Wink