Forum - Golf 6 (09-13) - TSI eller TDI Bluemotion

Gourmand
Kör: Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm Medlem: 01 augusti 2010
Sön 01 aug 2010 15:40 Svara med citat
Efter mångårigt innehav av fler av Citroëns gashydrauliska bilar står jag nu inför bilbyte. Det givna valet var den nya C5:an, men vad händer vid provkörningen ? Jo klaustrofobin får sitt grepp om mig efter ca 5 minuter. Citroëns nya modell har naturligtvis drabbats av det nya modet med extremhög midjelinje, låg taklinje och minimala fönsterytor som resultat. I rask takt har ett antal andra bilar nu testats. Nästan alla bilar känns trånga och instängda och är i total avsaknad av luft och ljus, bl.a. den nya Audi A4. Så fick jag tips om "nya" Golfen och började scanna av internet i sökandet efter tester/omdömen. Häromdagen provkördes ett exemplar, en TSI 122 hk. Plötsligt stämde allt. Ljust och luftigt, oerhört fina stolar, fin körställning och en mkt fin motorbestyckning. Bilen var mkt trevligare och roligare att köra än t.ex Audi A4, som ju faktiskt är en större bil, men med sämre stolar och på något sätt tråkigare att köra, trots större motor. Audin kändes själlös på något sätt. Och banne mig om inte bilen faktiskt gick tyst på den grova och lappade asfalten på E4 strax norr om Stockholm. Inte riktigt lika tyst som den svävande Citroënen, men helt ok. Det hade jag inte väntat mig av en tysk bil med järnfjädring. Jag har ju alltid varit en anhängare av dieselmaskiner och har utgått från att det skulle bli en Bluemotion, men efter att ha kört den lilla 1,4-liters motorn med turbosnurra, så har jag börjat fundera. Under min provkörning så kollade jag både momentan förbrukning och även vad den snittat under de 40 minuter jag provade bilen och det var mycket överraskande. Nästan dieselsiffror. Jag är naturligtvis medveten om att en 40 minuters provkörning och koll av färddatorn ej säger allt, men det är iaf en fingervisning. Kan tilläggas att jag även provat en Bluemotion och även den imponerade stort. Jag är alltså i valet och kvalet, som Fröding diktade. Jag har fått ett pris på en Mastersutrustad Bluemotion, demoexemplar (1200 mil) till samma pris som jag får en ny TSI 122 detta när den är färdigprutad. Blev mycket text det här, men hur ska jag göra ? Båda bilarna var ju mycket trevliga !.
tobbe80
Kör: Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg Medlem: 16 augusti 2007
Sön 01 aug 2010 15:54 Svara med citat
Måste säga att Bluemotion bilarna är riktigt fina köra, dessverre gillar jag inte start & stopp funktionen ! men som du säger går även TSI fint men har dragits med problem med kamkjedjedrivning att kjedjan töjs och haveri som resultat, men sköts service och servas på fin olja så ska det inte finnas problem här heller, var verkstads auktioner där man bytte div spännelement mm på tidigare men 09/10 nu ska dessa problem inte finnas vad jag vet, vi säljer otroligt många både tsi och bluemotion, väldigt likvärdiga och förmånliga äga båda 2 så men bluemotion är ändå stråt vassare om du kör mycket. Masterpaketet är väldigt trevlig med ! fin utrustning som ingår och bra prissatt..helhet är båda bilar bra och pålitliga samt inte spec mycket problem förutom tidigare tsi motorerna som jag nämde...tyskt är kvalite men förstår dig com åkt cittra, då komforten som finns i dessa ingen bil på marknaden igentligen kan slå. så lite hugget som stycket och du får helt enkelt gå efter vad du själv upplever, jämför för/nackdelar hos varje bil även om detta inte är lätt heller då dom är väldigt likvärdiga

.....privat liv.....
flog
Kör: Ingen VW Ort: Täby Medlem: 01 augusti 2010
Sön 01 aug 2010 20:37 Svara med citat
Har också provkört båda två de sista veckorna.

Den TSI 122 som jag provat känns mycket trevligt att köra. Tyst, kvick, och med tillräckligt drag.

TDI 105 som jag provat slog dock ner min förväntning något, vad gäller dieselbilar (har ingen diesel-erfarenhet alls innan, och var mycket positivt inställd till diesel efter diverse läsning). Tomgångsljudet och vibrationen under körning (dock lite osäker om det var av motorn eller bara av däcken i den där bilen).

TSI känns som en trevligare bil, men klart är det TDI som vinner stort när man sitter ner och räknar på driftkostnaderna. Dessutom känslan att åka en miljöbil...

Känner du samma sak mellan TSI och TDI-motorerna efter dina provkörningar? Själv är jag lite osäker om jag hade "otur" och provat just en sämre demo-TDI.

Sedan om priset. Med rådande VW-erbjudande så ligger en ny TSI 122 ca 12000 kr under en ny TDI 105 (BMT masters). En ny TSI borde vara klart mer värd än en demokörd TDI (1200 mil) tycker jag.
Gourmand
Sön 01 aug 2010 23:47 Svara med citat
Jag skulle nog vilja påstå att dieseln gick mkt vibrationsfritt och utan något märkbart dieselknatter ens på tomgång och vridet i motorn var mkt bra. Problemet (om det nu är ett problem) var att även den lilla bensinaren (TSI) gick så överrasksande bra och den föreföll att vara mkt bränsleeffektiv när jag kollade under de 40 minuter som jag provade den. Fördelen är billigare inköp, kamkedja istället för kamrem t.ex. Jag gillar dieselkaraktären, men denna TSI-motor gick ju mycket fint även den och förefaller riktigt snål, även i verkligheten. Och då faller ju lite av argumenten för dieseln. Ja, jag vet varken ut eller in. Båda var mkt trevliga.
flog
Kör: Ingen VW Ort: Täby Medlem: 01 augusti 2010
Mån 02 aug 2010 10:46 Svara med citat
Jaså då ska man provköra en annan TDI i så fall (för att bilda rätt uppfattning om dieseln...)

Var det en med DSG (automat) som du provkörde?

Dieseln är dock billigare i drift med skattfrihet 5 år (1500 kr/år), och lägre förbrukning (på papper är det 0,18 l mindre per mil, i verkligheten kan vara mindre skillnad? var det din observation?) vilket kan innebära 2500 kr mindre i bränslekostnad om man kör 1200 mil/år.

Fördelen med bensinaren är billigare inköp, -30 k på listpriset. Men med sommarerbjudandet (sailing edition) får man större rabatt på TDI 105 än på TSI 122, så att prisskillnaden minskar till ca 12 k.

Har dieseln bättre andrahandsväde? Möjligen så, inte minst om det drivs igenom ändringar som ska gynna lågförbruknings/låg CO2 fordon ännu mera i framtiden.
Gourmand
Mån 02 aug 2010 15:27 Svara med citat
Nej, båda bilarna var manuellt växlade. Jag hör dessutom till dom som föredrar att spaka själv, har aldrig varit så förtjust i automatbilar. Tobbe80:s inlägg var intressant, då det verkar komma från någon som jobbar/säljer VW. Om jag förstått det rätt så var det problem med kamkedjesträckningarna på de tidiga TSI-motorerna, men att detta skulle vara åtgärdat på Golf VI (09/100). Har jag uppfattat det rätt ? Flogs upplysning om sommarerbjudanden med större rabatter på TDI 105, flaggar väl för att TDI 105 sannolikt har varit för högt prissatt från början och att en justering nedåt nu sker. Jag reagerade faktiskt på att prispåslaget på Bluemotion föreföll omotiverat stort. En sak som jag undrar är huruvida Bluemotion (TDI) har någon form av bränslevärmare. Jag får inget riktigt svar när jag frågar återförsäljaren. De flesta svensksålda moderna dieslar har detta, en del i form av en färdvärmare, andra kompletterat med tidur och kupéuppvärmning. Dagens moderna dieslar är så bränsleeffektiva att det ger extremt lite överskottsvärme, något som gör att det vintertid kan bli svårt att upprätthålla en bra kupévärme vintertid. Någon som vet hur det är med den saken ? Tackar i övrigt för svarsinläggen. Tänker försöka bestämma mig nu till helgen.
Tompa540
Kör: Golf 6 TSI 122 -11 Ort: Hällefors Medlem: 02 augusti 2010
Mån 02 aug 2010 22:47 Svara med citat
Jag har nu haft min TSI122 i 3 veckor och kan bara konstatera att den går äckligt snålt! Första tanken snittade jag 0,66 och då körde jag 12 mil landsväg hem från återförsäljare och sedan princip bara körning i tätort(dock utan rödljus) och detta är verklig uträknad förbrukning! Jag valde också mellan TSI122 och Bluemotion, och valde den förstnämnda på grund av att jag kör få mil om året(ca1300)så den ekonomiska biten blev det ingen större skillnad på, och förhoppningsvis så har jag bra värme i bilen i vinter:)
Tompa540
Mån 02 aug 2010 23:17 Svara med citat
Förövrigt så var det inga problem att snitta 0,52 på landsväg med farthållaren ställd på 90 km/h(färddator siffror under en tur på 10 mil)
Heddan
Kör: Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå Medlem: 21 november 2008
Tis 03 aug 2010 10:22 Svara med citat
Angående bränslevärmare på bluemotion. Jag ställde frågan till min återförsäljare angående min bluemotion från 2008. Och på min modell så sitter det istället ett elektriskt värmepaket som hjälper till, det funkar hyffsat bra faktiskt, det ger värme bara efter några sekunder. Däremot så kunde det gärna ha haft högre effekt. För övrigt var det bara några få modeller som hade bränslevärmare monterad som standard, jag tror touaregen var en av dom. Nu vet jag inte om detta har förändrats till 2010/2011 år modeller. Men det var det svar jag fick för drygt ett år sedan.

Kör även en Audi A3 1.6 -00
Gourmand
Ons 04 aug 2010 13:28 Svara med citat
Jag tackar för svaren. Jag har nu åter varit hos återförsäljaren och nu fått prova en TSI med DSG-låda. Jag har alltid ratat automatbilar. De drar som regel ca 25% mer än motsvarande manuella bil, är tråkiga att köra och man förlorar en hel del kontroll över bilen i vinterväglag i och med att man ej kan koppla ur, vid t.ex en framvagnssladd. Men, denna DSG-låda var helt annorlunda än de vanliga slirautomaterna med momentomvandlare som finns på de flesta andra automatlådor. Fullständigt suverän och dessutom med ett bra manuellt läge, som funkade utmärkt. Jag tog in bilen till Stockholms innerstad där jag själv bor. Körde ca 2 mil i stan, med köer, rödljusstopp och ständiga accelerationer och inbromsningar. Jag hade nollat färddatorn och kollade vad bilen dragit. 0,77 !!!! Detta är makalöst fina förbrukninssiffror. Min egen Citroen C5 med vanlig bensinfyra på 138 HK o manuell låda går aldrig under 1,15 i Sthlms innerstad. 0,77/milen under sämsta tänkbara körförhållanden är rena dieselsiffrorna och detta på en turboladdad bensinbil med automatlåda. Jag har bestämt mig, det blir en TSI 122 DSG. Lägger till 2-zons klimatanläggning. Jag som svurit på att aldrig köpa en bil med automatlåda ! Nu återsår bara färgvalet. Tornadoröd eller amaryllisröd (metallic) ?
Tompa540
Ons 04 aug 2010 15:15 Svara med citat
Härligt! Ja färgvalet är ett stort problem, själv bestämde jag mig inte förrän jag satt och fyllde i utrustningslistan. Det lutade åt candy white men slutade med shark blue. Hoppas du inte får allt för lång leveranstid, själv fick jag vänta 2 månader på min. Lycka till med bilköpet!
Heddan
Kör: Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå Medlem: 21 november 2008
Tor 05 aug 2010 8:50 Svara med citat
2 månader är ju ingenting, jag fick vänta i 11 månader på min Golf Variant, och då sa försäljaren att det var ännu värre för de som hade beställt Tiguan, de hade en bra bit över ett års väntetid...

Kör även en Audi A3 1.6 -00
kronberg
Kör: Golf 6 TSI 122 DSG7 -11 Ort: Linköping Medlem: 16 september 2010
Tor 16 sep 2010 16:30 Svara med citat
Tompa540 skrev:
Jag valde också mellan TSI122 och Bluemotion, och valde den förstnämnda på grund av att jag kör få mil om året(ca1300)så den ekonomiska biten blev det ingen större skillnad på, och förhoppningsvis så har jag bra värme i bilen i vinter:)

Låter bra, jag har efter mycket läsande i forum och provkörningar bestämt mig för att det blir en TSI122 (Variant DSG7) för mig också. Leverans om en vecka! Very Happy
pigg71
Kör: Golf 6 GT 160 DSG-10 var. Ort: Norrtälje Medlem: 17 augusti 2010
Tor 16 sep 2010 21:47 Svara med citat
Hej lite info om bränsleförbrukning på min GT 160 med DSG. kör inte direkt efter hastigheten men ligger trots allt på 0,70 i snitt Helt ok siffra tycker jag=)
MullsjöNisse
Kör: VW Passat -02 Ort: Mullsjö Medlem: 28 augusti 2011
Tis 30 aug 2011 10:39 Svara med citat
Funderar också mellan TSI eller TDI Bluemotion men måste nog provköra innan jag kan uttala mig.
Undrar bara varför det är så många beg. TSI till salu med fåtal mil på nacken. Är bilägarna missnöjda eller vad och hur är det med kamkedjan??? http://www.vibilagare.se/autoindex/volkswagen-vagrar-goodwill-2795
Om man har AC eller Climatronic märks det när den får jobba varma dagar på motornkraften?