Forum - Offtopic - Vilken digitalkamera (system) skall man köpa?

Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Tis 20 feb 2007 18:26 Svara med citat
Är inne på att investera en lite bättre digitalkamera... frågan är bara vilken modell man skall köpa?

Kravet jag har är att det skall vara en med lösa objektiv.. alltså en "systemkamera"..
Sen skall den ha någon form av "anti-shake" system...

Sen är det ett plus om den inte kostar allt för mycket...


Har sneglat på en Pentax K100D.. någon här på forumet som använder en sådan???
Eller har ni några bra förslag på andra modeller???

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
Panos
Golf 2 1.8 -90 Ort: Karlskrona
Tis 20 feb 2007 19:11 Svara med citat
Jag kör med en Canon EOS 350D med kitobjektiv, Canon 70-200 USM 4L, Canon 580EX-blixt och är supernöjd med denna utrustningen.

En polare köpte efterföljaren, 400D. Men han ångrar lite att han sålde 350:n. De var inte mycket det skillde mellan 350 o 400an.

Sen finns de även Nikons D80 som verkar vara en kalas-kamera...Wink

//Panos

Ford S-Max 2.5T (220hk) -09
VW Golf 1.8cl Aut -90
Suzuki GSX-R1100W -93
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Tis 20 feb 2007 19:46 Svara med citat
Jag har beställt en Nikon D40. Valde mellan den och Pentax´en. Tog Nikon för den är ju ganska ny, Pentax K100 har ju funnits ute ett tag. Kollade även på Olympus E500 men den kändes mkt plastigare än Nikon. Canon 350 gillade jag inte alls, kunde knappt hålla i den Shocked

Läser man recensioner så verkar både Nikon D40, D50 , Canon 350, 400 och Pentax K100 ganska likvärdiga.
Jag tog en Nikon för att den kändes bra, liten och smidig att ha med sig och så..

Skönt med nya grejer oxå, killen i fotoaffären sa att dom måste rengöras efter 2-3 år, tänk på det om du köper beggat. Kostar ca 1000:-.

Sen känner farsan en gubbe som har arbetat som fotograf, han har en D50 nu och han säger att det är den bästa kamera han haft Smile D40 in lär väl inte vara sämre Smile

Vem faan är Huset?
GTI-Lucas
Golf 2 GTI 16v Ort: Göteborg
Tis 20 feb 2007 20:24 Svara med citat
Nikon eller Canon tror ja gör dom mest prisvärda kamerorna, typ Canon EOS 400 eller typ D50 D70 och liknande.. köp en D40 den duger sen lär dig ta feta pics och sen lägg pengarna på objektiv mm

Har min 140 hästars Golf 2 GTI-16v ''I Sina Bästa Dagar..''
Panos
Golf 2 1.8 -90 Ort: Karlskrona
Tis 20 feb 2007 20:29 Svara med citat
Sen kan man se de som så här...
Allt hänger på att man har grymt bra objektiv...Wink

Ford S-Max 2.5T (220hk) -09
VW Golf 1.8cl Aut -90
Suzuki GSX-R1100W -93
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Tis 20 feb 2007 20:46 Svara med citat
Hur är optiken som följer med tex D40?

Jag har ju inte haft nån system innan så jag lär ju tycka den är kalas;)

Vem faan är Huset?
Hallin
VW Polo 1.6 -95 Ort: Gotland
Tis 20 feb 2007 22:16 Svara med citat
Mmm.. en D40 är också lite intressant.. men om jag fattat det rätt så har den inte någon skakreducering vilket Pentaxen har.. rätt eller fel??..
Båda ligger inom "rimlig" prisnivå.. Canon har jag också hört andra som rekomenderar.. hmm.. blir inte lätt det här.. Wink

//Hallin
www.easca.se
Projekt SNÖVIT sponsras av CARBONIZE
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Tis 20 feb 2007 22:41 Svara med citat
Ska testa min i helgen, ger ett omdöme på söndag:)

Va ska du ha antiskakgrej till, finns ju stativ;)

Vem faan är Huset?
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 21 feb 2007 0:03 Svara med citat
har en d50 som jag e mycket nöjd med. funderar på om man ska ta steget upp till D200 snart. har ett 18-55 o 70-300mm objektiv.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Anders
Moderator Ingen VW Ort: Haninge
Ons 21 feb 2007 1:11 Svara med citat
Stirra dig inte blind på kamerahus, objektivet är minst lika viktigt.

Angående D40 ger den visserligen riktigt bra bilder för pengarna direkt "out of the box", men den har ett stort problem som få uppmärksammar.

För att kunna få ner D40 till en låg prisnivå har Nikon tagit bort fokuseringsmotorn ur D40. Det innebär att autofokus bara fungerar med AF-S objektiv, som har inbyggd fokuseringsmotor. Med AF-objektiv måste du fokusera manuellt. Med äldre objektiv utan inbyggd CPU måste du även exponera manuellt.

Rent praktiskt innebär detta att det blir dyrt när du i framtiden vill komplettera med fler objektiv. För tro mig, blir du intresserad så kommer den dagen komma förr eller senare.

Pentax gör riktigt bra kamerahus men lider lite av samma problem som D40 - dyra objektiv. Vid sidan av nya prylar är begagnatmarknaden mycket liten i jämförelse med Canon och Nikon.

Jag har själv en 400D och är mycket nöjd. Den är inte bäst men den går att "växa i" eftersom den delar en stor tillbehörsflora med sina storebröder vilket gör ett eventuellt framtida byte till häftigare kamerahus väldigt smidigt. Dessutom är begagnatmarknaden enorm.