Forum - Din Volkswagen - Golf MK1 GL - Projekt (Update 16/4 Nytt stuk?)

Golfsnubben
Golf 2 1,6 - 92 Ort: Trelleborg
Tis 27 feb 2007 22:11 Svara med citat
Tjenare!
Lägger upp en tråd om mitt projekt... Håller på att renovera och hotta upp en mk1 gl från 83!
Först och främst kommer jag koncentrera mig på insidan, men jag kommer även renovera upp och snygga till utsidan lite oxå. Det är mest ekonomin som styr mitt projekt så det får bli lite efterhand.

Orkar inte lägga upp en massa bilder och sådant här just nu, så jag länkar till min hemsida där ni kan läsa lite om vad som händer och kika på mina bilder!
Har nyligen uppdaterat med nya bilder från inhandlandet av lite billjud!

Enjoy! Cool

Senast ändrad Mån 16 apr 2007 10:03, ändrad totalt 15 gånger
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 28 feb 2007 15:53 Svara med citat
har du bilderna uppladdade på din hemsida är det bara till att ta länken till bilden och sätta den mellan imgtaggar Smile

Vad är det för ljudprylar du skaffat?

mk2 vr6
Golfsnubben
Ons 28 feb 2007 20:56 Svara med citat
Ja jag vet... man behöver inte ens ladda upp bilderna... Men som sagt jag orkade inte hålla på me de igår...

Såg du inte de på hemsidan? Ligger under den 27 februari... Mds prylar...
ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö
Ons 28 feb 2007 21:15 Svara med citat
läg nu in bilderna o tråden o all textem med så man kan hålla koll.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
Golfsnubben
Ons 28 feb 2007 23:00 Svara med citat
Jajajaja ta de lugnt... håller på och skissar och funderar över ljudbygget just nu... men snaaaart:D
Golfsnubben
Tor 01 mar 2007 1:37 Svara med citat
Efter lite påtryckningar e de väl bäst jag skickar upp bilder och info här oxå då!Very Happy

Bilen är en Mk1 Gl-83. Jag kommer att renovera upp den och försöka få till ett cleant retro stuk! Mest energi kommer läggas på interiören och ljudet. Man spenderar ju ändå mest tid inne i bilen, och jag är basbög och audiofil så ljudet är en självklarhet!

Här har jag nästan precis fått hem bilen och fått in den i garaget. Började med att se över bilen lite och riva ut inredningen.

Bild

Bild

Bild

Inte så jäkla kul färg på inredningen...
Bild

Bild

Bild

Allting e brunt!
Bild

Här har jag fått ut all inredning! Härligt me 23 år gammal ingrodd skit!Very Happy

Bild

Bild

Bild

Bild

Fula högtalarhål i hatthylle hållarna, dessutom lite uppkarvade av nån föregående ägare! Bara till att lägga igen

Bild

Var tvungen att slipa ner dom kanterna för att kunna plasta... Fram me dremeln!

Bild

Bild

Halvtimmes slagsmål me locket på polyesterburken, väl av så möts jag av detta! Evil or Very Mad

Bild

Här var det plastat!

Bild

Efter plast var det dags för spackel, och spackel, och spackel...

Bild

Ny fin svart instrumentbräda anländ! Tack för det Modig!

Bild

Alla plastkonsoler ska lackas svarta, här har jag lackat det första, blev inte bra me blank svart... så jag införkaffade mig matt svart istället!

Bild

Bild

Och nu e vi framme vid dagens datum, ungefär... ljud prylarna som jag köpte häromdan! Katten var väldigt intresserad han oxå!Very Happy

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Katten e visst oxå basbögVery Happy

Bild

Bild

Eller så ville han bara åt lådan!

Bild

Bild

Sådär ja... de va alla bilder fram tills nu! Kommer en update imorron oxå! Då kommer lite prylar samt att jag ska sätta in den nya instrumentbrädan!!
Idag hittade jag förresten ett jäkla tråkigt rosthål i golvet, precis vid tröskeln på passagerar sidan... efter mycket jobb var det dags att svetsa dit lite ny plåt! Men nädå... inte med ursäkta språket, rövhåls *^/%/%&*(&)/ svetsen vi har Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Hatar den verkligen... så det får fassan ta och hjälpa mig med till helgen istället!
Fransmatta
Polo 4 -02 Ort: Norge
Tor 01 mar 2007 2:08 Svara med citat
blir kul att följa Smile cool katt har du också..

Medlem sen 6 april 2006 #208
ISBjörnen
Tor 01 mar 2007 8:11 Svara med citat
ser bra ut. ska bli skoj att följa.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Golfsnubben
Tor 01 mar 2007 21:58 Svara med citat
Dags för lite update igen då! Så att ni vet kommer jag inte lägga upp ALLA bilder här, utan dom mest intressanta, alla finns att skåda på min hemsida...

Idag fick jag hem sätena och det! Så nu kan jag börja få ihop inredningen, ok sätena ska dock kläs om först... men ändå...
Alla konsoler är färdig lackade, bestämde mig för att lacka fläktramarna i bilens färg, vilket gick lite åt helvete då jag tydligen inte fick dom helt rena... efter att ha använt en halv sprayburk e där fortfarande några ställen som inte är täckta, precis som om färgen bara rinner därifrån, vill verkligen inte fästa! Evil or Very Mad

Har fått i den nya instrumentbrädan idag oxå! Satt som handen i handsken, gjorde stor skillnad!

Men här kommer ett gäng bilder iaf!

Det äckliga rosthålet! Evil or Very Mad

Bild

Dom härliga gti stolarna som jag fick idag, som ska kläs om i fuskskinn, svart och rött lutar det åt nu!

Bild

Svart golvmatta som jag fick hem idag!

Bild

Liten skada, men det fixar vi me nål och tråd!Very Happy

Bild

Fick hem svarta dörrsidor oxå!

Bild

Även här var det en liten skada på den ena, men det går att laga!

Bild

Dörrsidor bak oxå!

Bild

Alla konsolerna lackade!

Bild

Fläktramarna står för lack! I min fina lackbox utanför källardörren Laughing

Bild

Instrumentbrädan på plats!

Bild

Bild

Bild

Så där va dagens update! Nästa blir nog till helgen gissar jag på! Då ska jag och min käre fader ge oss på rosthålet! Sen blir det lite kabeldragning, och efter det ska jag förmodligen få i golvmattan!Very Happy Det blir nog fan bil av den igen så småningom!
Just nu längtar jag jäkligt mycket efter att kunna dra igång me ljudbygget! Och såklart omklädnaden av stolarna!

Litta feedback nu gott folk!

Peace out! Dancing
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Tor 01 mar 2007 22:21 Svara med citat
blir lite finare med svart faktiskt Thumbs up

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
ISBjörnen
Fre 02 mar 2007 8:20 Svara med citat
blir lite mer modernt med de svarta.

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Fre 02 mar 2007 9:23 Svara med citat
rikigt schysst hur gjorde du innan du lacka slipa du nått eller hur gjorde du!```??

mvh Thumbs up

Speed kills drive volvo and live for ever.
Golfsnubben
Fre 02 mar 2007 12:00 Svara med citat
Man tackar!Very Happy
Ja det svarta blir mycket bättre, som du säger Isbjörnen, lite modernare känsla!

Golfolle: Nä jag slipa inte, skulle jag slipa ner det hade jag ju blivit av med mönstringen i plasten, och de ville jag inte... Allt jag gjorde var att tvätta av så det blir riktigt rent! Sen på me 2 lager plast primer, sen så många lager färg som krävs!
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Fre 02 mar 2007 12:10 Svara med citat
ok .. Gutt bra vart de iallafall Thumbs up

mvh

Speed kills drive volvo and live for ever.
Golfsnubben
Fre 02 mar 2007 13:41 Svara med citat
Tack ska du fick:D

Förresten, som ni kan se på sista bilden så e där ett litet hål i instrumentbrädan precis till vänster om rattstången som inte ska vara där... satt en ful lite spak innan... Nån som har nåt bra tips på hur jag kan gå till väga för att lägga igen de snyggt?
ISBjörnen
Fre 02 mar 2007 15:11 Svara med citat
försök hitta en platsplupp lr täcklock. annars sätt en bryttare där. kanske inte snyggt men funktionelt

Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Golfsnubben
Fre 02 mar 2007 16:19 Svara med citat
Ja de kan man ju göra.... tänkte inte på de... får bli nån form av plastplupp då!

Nu har jag precis varit och kikat på en golf cab 91:a som ska slaktas... verkar som kjolpaketet blir mitt! Free of charge!Very HappyVery Happy
Golfsnubben
Lör 03 mar 2007 21:29 Svara med citat
Så nu e rosthålet historia!! Fassan hjälpte mig idag... vi låg och kräla i garaget hela dan! När vi började hacka lite mer så upptäckte vi att hålet gick ännu längre bak än va jag hade märkt... men vi klippte till och knackade lite ny plåt på plats på både in och utsidan... inte helt lätt men det gick!
Så nu ska det bara fyllas i me lite karosseri kitt och målas me rostskyddsfärg... på undersidan blir de underedsmassa! Sen kan jag börja få ihop inredningen igen!
Golfsnubben
Sön 04 mar 2007 23:36 Svara med citat
Gokväll gott folk! Dags för en liten update!
Nu har jag grundat rostlagningen med rostskydds färg, och smetat på lite karosserkitt runt kanterna! Nu återstår bara att måla på insidan och smeta på underedsmassa undertill!
Satte även igång lite smått med ljudbygget idag! Dancing
Började med framsystemet...
Lite bilder då!

Inge hål här inte!Very Happy Målat och kittat!

Bild

När jag ändå va igång så slipade jag bort lite ytrost och kladda på lite rostskyddsfärg där oxå!

Bild

Fick även byggt upp en ny kant på utsidan!

Bild

Underifrån...

Bild

Och så över till ljudbygget då! Precis måttat upp en lagom mall...

Bild

Testade mig fram till en vinkel på högtalaren, tror den blir bra! Men ska testa lite mer!

Bild

Sågade ut en baffel till högtalaren, och fräste ur den så det blir försänkt!

Bild

Kommer bli skitbra!Very Happy

Bild

Ganska lagom försänkning...

Bild

Sådär ja de va de hela för idag! Som sagt så lägger jag inte ut alla bilderna här... finns ett par till att beskåda på min hemsida!

Va tycker ni? Visst verkar det lovande Very Happy Blev riktigt nöjd med baffeln med tanke på att det är den första jag nånsin har gjort! Första gången jag använde fräsen oxå faktiskt!
Imorron har jag tänkt såga ut en bit enligt mallen och bestämma mig för en vinkel på högtalaren så jag kan fästa baffeln i resten! När jag är nöjd sågar jag ut likadant till andra sidan och börjar plasta!
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Mån 05 mar 2007 6:48 Svara med citat
Ser ju riktigt bra ut! Rostlagningen såg fin ut faktiskt..
Kommer bli skitbra med baffeln!

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
Golfsnubben
Mån 05 mar 2007 10:44 Svara med citat
Man tackar! Förhoppningsvis kommer de en update till ikväll! Ska snart ut och jobba vidare på framsystemet så!
Jopps
Golf 3 GL 1.8 i -96 Ort: Göteborg
Mån 05 mar 2007 12:06 Svara med citat
Blir riktigt fint.... Ser med spänning fram emot kvällens update Wink

Wroooooom
Fransmatta
Polo 4 -02 Ort: Norge
Mån 05 mar 2007 13:29 Svara med citat
riktigt nice!! Regular Smiley ja väntar också med spänning på kvällens update..

Medlem sen 6 april 2006 #208
Golfsnubben
Tis 06 mar 2007 0:48 Svara med citat
Här kommer en liten update, hann inte få gjort så jättemycke idag... va ute hos bilen sent och det tog lite tid att klura ut hur faen jag skulle göra me baffeln...

Här har vi baffeln på plats iaf!

Bild

Bild

Här ligger högtalaren i lite löst oxå...

Bild

Vet inte riktigt om jag är nöjd med vinkeln... jag började tappa humöret och tålamodet och ville bara ha ihop det... tar nya krafter igen imorron, får se om jag nöjer mig med vinkeln då eller inte... annars blir de till att börja om igen! Brick wall

Slänger upp lite bilder på dom nylackade fläktramarna oxå, såna problem jag har haft, eller rättare sagt har me dom! Där e ett par fläckar där färgen helt enkelt inte vill fästa, den rinner bara bort därifrån... Har tvättat bort både färg och plast i 2 omgångar me aceton, hjälper inte! Ska ge dom en omgång färg till imorron, får se hur de blir då, annars vet jag inte vad jag ska göra! Think Kan tillägga att nästan en hel sprayburk gått åt till skiten redan! Evil or Very Mad

Härifrån ser de ju inte så dumt ut...

Bild

Men tittar man närmre så...

Bild

Bild

Samma sak på dom små fläktgallren som sitter ovanför...

Bild

Bild

Thats it för idag... Med lite tur så kan jag komma igång me plastningen imorron! Slänger upp bilder på det då!

Peace out!
Jopps
Tis 06 mar 2007 7:52 Svara med citat
Najs!
Ett tips för fläktramarna kan ju vara att ta lite smärgel där färgen inte biter. Alternativt lite primer på först?

Wroooooom
$nuff3Gull
Donator 25 Golf 2 -88, Mk1 rally -80 Ort: Uppsala
Tis 06 mar 2007 16:25 Svara med citat
Antar att du inte slipat dom, därför det inte fäster.
Golfsnubben
Ons 07 mar 2007 0:03 Svara med citat
Nä jag har inte slipat, men jag har gjort likadant med fläktramarna i min mk2a utan problem... använde plastprimer först... de e ju bara fläckvis så jag har lite svårt att tänka mig att de e för att jag inte har slipat som de inte fäster... fäster ju överallt annars...
Kommer en update imorron, orkar inte hålla på me bilderna just nu, kan avslöja att jag har plastat första lagret, och att jag har börjat snida på hållare till diskanterna Very Happy
Golfsnubben
Ons 07 mar 2007 10:32 Svara med citat
Så då kommer updaten då!

Bafflarna e klara! Dom blev säkerligen inte exakt likadana, men de e ju nästintill omöjligt, och spelar inte så stor roll heller...

Bild

Spännt över lite tyg och redo för första omgången plast!

Bild

Bild

Här va de plastat!

Bild

Bild

Som jag sa så har jag börjat snida på hållare till skrikorna!

Bild

Har limmat fast dom på plattor så jag kan fästa dom på instrumentbrädan sen!

Bild

Använde ett riktigt bra 2 komponentslim... Luktar röv dock...

Bild

Så de va alles för den här gången! Återkommer me update så fort de händer nånting mer!
Jopps
Ons 07 mar 2007 12:42 Svara med citat
Najs! ser lovande ut får jag säga. Kul att du lägger upp lite idéer man kan ta efter när det finns pengar/ork/tid för mitt framsystem Smile
Men vart i helsike monterar du steget för framsystemet? Lägger du det bak och drar kablar dubbel väg eller snor du utrymme bakom frampanelen någonstans?

Wroooooom
Golfsnubben
Ons 07 mar 2007 15:28 Svara med citat
Man tackar!
Blir inget steg till framsystemet... kör de på stereons effekt... 6*9orna i hatthyllan däremot kommer jag köra på steg...
Sida 1, 2, 3, 4, 5  >