Forum - Golf 2 (83-91) - Vart går alla kontakter/anslutningar på min 16v [BILDER!!!]

GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Fre 12 nov 2010 14:56 Svara med citat
Skrev förut en tråd om hur man återställer min motor och detta är en del av förra tråden, men iaf jag vill ha hjälp med att veta vart allt detta ska sitta och vad som ska gå ihop med vad?

hoppas någon kunnig kan detta och hjälper mig! vore evigt tacksam!

först en bild på HELA motorn bara för att veta vad det handlar om
Bild


detta lilla rör, vart ska dess slang gå???
Bild

denna hittar jag inte heller någon lösning på vad den gör och vart den ska?
Bild

ska det sitta något vattenledning eller dylikt här?
Bild

ska denna sladd gå till vakum klockan på nästa bild??
Bild

är det hit sladden på föregående bild ska till?? och vad ska det sitta för slang på undersidan av "klockan" och vart sättar man den sen?
Bild

jaha så vart ska denna gå då? jag förstår verkligen ingenting och hittar ingen lösning ju!!
Bild

vad gör denna slang för funkltion o vart ska den sitta eller kan man plugga den för den inte fyller någon funktion?
Bild

VART SKA DENNA GÅ ENS? märkningen har försvunnit så HJÄLP??????
Bild

ska dessa gå ihop då eller för på den blåa står det "fuelrail givare" och det svarta som jag också håller i går till ABF fuelrailen, hur ska man lösa detta?
Bild

detta är den svarta kabeln som jag håller i på föregående bild, är det fuelrail givaren?
Bild

vad fattas på bilden förutom en luftburk?
Bild

Down n out!!!
maxizz
Kör: Golf 2 Gt Ort: Huddinge Medlem: 05 november 2010
Fre 12 nov 2010 16:49 Svara med citat
Seriöst.. börja LÄS.. det är inte svårt! Du tog nog på dig allt för stort projekt om du inte ens klarade av caddyn. Ganska mycke du frågar efter som är väldigt basic. som jag sagt hela tiden. LÄS LÄS LÄS! finns huuuur mycke som helst på nätet.

mitt tips!
GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Fre 12 nov 2010 16:54 Svara med citat
maxizz skrev:
Seriöst.. börja LÄS.. det är inte svårt! Du tog nog på dig allt för stort projekt om du inte ens klarade av caddyn. Ganska mycke du frågar efter som är väldigt basic. som jag sagt hela tiden. LÄS LÄS LÄS! finns huuuur mycke som helst på nätet.

mitt tips!


okej, det finns en sak jag inte bara fattat, det är sladdarna till givarna på fuelrailen, det är ju den blåa där från höger som är "2-stiftad" sen från ABF fuelrailen är det ju ett 5-stiftat, sen den du skrivit "vakum klocka" på vart ska den till? hur skulle du gjort om du hade haft kvar bilen?

Down n out!!!
maxizz
Kör: Golf 2 Gt Ort: Huddinge Medlem: 05 november 2010
Fre 12 nov 2010 17:40 Svara med citat
5 stiftade är till spridarna. 1 gemensam 4 separata.. sen är de flesta kontakter kodade så dom bara passar på en sak däromkring den ska sitta... kolla bilder på andras bilar..
GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Fre 12 nov 2010 18:30 Svara med citat
Okej..vad för någon kontakt ska sitta på 5 stiftade kontakten då?

Down n out!!!
Robban33
Kör: Golf 2 Ort: Lund Medlem: 08 mars 2010
Fre 12 nov 2010 18:48 Svara med citat
Som jag ser det så är det en ABF motor som är monterad i en Mk2 16v. Då passar ju inte Mk2'ans original kabelhärva på motorn. Det måste ju byggas om en massa. Eller har jag fel?
squid
Kör: Golf 2 GTI 16V -88 Ort: Östersund Medlem: 03 januari 2009
Fre 12 nov 2010 19:03 Svara med citat
Dessa två anslutningar ska kopplas samman med en slang som ska sitta där..
då det är en vatten slang
Bild
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

Detta är vevhusventilationen
ska vara en slang som går ifrån den stosen och ut mot skärmen till luftburken
Slangen finns dock EJ att köpa på VAG längre då den utgått ur sortimentet
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

denna ska nog gå till vakuumklockan som sitter original på luftburken
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

detta är en BTR. (bränsle trycks regulator)
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

den ska nog gå till själva spjällhuset (möjligen spjäll läges givaren)
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------
Den svarta är ju själva kontakten från spridarna i Fuelrailen
Den Blåa är jag osäker på men kan vara till kallstartsventilen
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

Det är iaf kabel som kommer ifrån spridarna som sitter i Fuelrailen
Bild



Hoppas nått hjälper iaf Smile

// SquiD
"En VW Golf går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Fre 12 nov 2010 19:55 Svara med citat
Robban33 skrev:
Som jag ser det så är det en ABF motor som är monterad i en Mk2 16v. Då passar ju inte Mk2'ans original kabelhärva på motorn. Det måste ju byggas om en massa. Eller har jag fel?


Tvärtom faktiskt! Konverterat om bara till ABF saker på en KR motor

Down n out!!!
GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Lör 13 nov 2010 10:30 Svara med citat
squid skrev:
Dessa två anslutningar ska kopplas samman med en slang som ska sitta där..
då det är en vatten slang
Bild
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

Detta är vevhusventilationen
ska vara en slang som går ifrån den stosen och ut mot skärmen till luftburken
Slangen finns dock EJ att köpa på VAG längre då den utgått ur sortimentet
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

denna ska nog gå till vakuumklockan som sitter original på luftburken
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

detta är en BTR. (bränsle trycks regulator)
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

den ska nog gå till själva spjällhuset (möjligen spjäll läges givaren)
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------
Den svarta är ju själva kontakten från spridarna i Fuelrailen
Den Blåa är jag osäker på men kan vara till kallstartsventilen
Bild

---------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------

Det är iaf kabel som kommer ifrån spridarna som sitter i Fuelrailen
Bild



Hoppas nått hjälper iaf Smile



på den första bilden, är den "silvriga" anslutningen expansionskärlet eller är expansionkärlet där man fyller på kylarvätska? :$

Down n out!!!
mellowd
Kör: Golf 2 gti 16v -87 Medlem: 12 april 2006
Lör 13 nov 2010 11:26 Svara med citat
Om du inte har en haynesbok så köp. Står massor i kap 12.

mk2 vr6
GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Lör 13 nov 2010 12:17 Svara med citat
Okej tackar o bugar för det tipset!

Down n out!!!
squid
Kör: Golf 2 GTI 16V -88 Ort: Östersund Medlem: 03 januari 2009
Lör 13 nov 2010 14:06 Svara med citat
Expansionskärlet sitter upp på fjädertornet.. vit liten plast låda med lock som de går en slang ifrån tilll kylaren bland annat

// SquiD
"En VW Golf går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Lör 13 nov 2010 15:10 Svara med citat
squid skrev:
Expansionskärlet sitter upp på fjädertornet.. vit liten plast låda med lock som de går en slang ifrån tilll kylaren bland annat



den slangen är redan ikopplad faktiskt såg jag idag! så jag antar att den svarta anslutningen ska gå ihop med den silvriga på toppens höger sida!?

Down n out!!!
squid
Kör: Golf 2 GTI 16V -88 Ort: Östersund Medlem: 03 januari 2009
Lör 13 nov 2010 15:49 Svara med citat
Yesbox! Smile

// SquiD
"En VW Golf går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
crille83
Kör: VW Passat Ort: Lund Medlem: 15 juli 2010
Lör 13 nov 2010 17:05 Svara med citat
Verkar som du har tröttnat på den, ligger på blocket Smile

vad vill du ha för bilen?

Vw Passat 1.8t -05/ Skoda RS / Porsche för bana.
GTI_Adam
Kör: Golf 2 GTI 16v MK2 Ort: Katrineholm Medlem: 25 september 2010
Lör 13 nov 2010 20:00 Svara med citat
crille83 skrev:
Verkar som du har tröttnat på den, ligger på blocket Smile

vad vill du ha för bilen?


Jag vill byta mot en tyskstukad caddy, mk1 lr mk2 lr corrado dock ska dom forsta 3 bytesalternativen vara tyskstukade!

Down n out!!!
maxizz
Kör: Golf 2 Gt Ort: Huddinge Medlem: 05 november 2010
Sön 14 nov 2010 23:19 Svara med citat
Snacka om o ge upp? sorgligt. Om du inte försöker kommer du aldrig lära dig. så enkelt är det. haft bilen i typ 2 veckor lixom..
Tobz
Kör: Golf 3 VR6 2.9 -97 Ort: Nynäshamn Medlem: 04 maj 2010
Sön 12 dec 2010 15:40 Svara med citat
Lånar tråden lite, har nämligen en kontakt jag hittade idag som inte går någonstans.

Kontakten inringad i rött, ser ut som kabeln kommer från kupén
Bild

Det är 2 olika kontakter, den ena sitter fast som syns på bilden
Bild

Och så här ser kontakten ut
Bild
squid
Kör: Golf 2 GTI 16V -88 Ort: Östersund Medlem: 03 januari 2009
Sön 12 dec 2010 17:00 Svara med citat
Har samma dilemma som dig.. men bilen funkar utan problem endå Very Happy

// SquiD
"En VW Golf går aldrig sönder, den kan bara tillfälligt upphöra att fungera"
mellowd
Kör: Golf 2 gti 16v -87 Medlem: 12 april 2006
Sön 12 dec 2010 17:04 Svara med citat
Den ska på samma vakumklocka som den andra. fast på motsatt sida.

mk2 vr6
Tobz
Kör: Golf 3 VR6 2.9 -97 Ort: Nynäshamn Medlem: 04 maj 2010
Sön 12 dec 2010 18:00 Svara med citat
Min går också bra, förutom lite bluddrande mellan 1500-2000 varv. Skulle kanske kunna vara den som orsakar detta? Tack ska kolla Smile

EDIT: När jag satte dit den var bilen seg-startad och kändes som den ville dö vid jämn gas (provade endast en kort sträcka). Dock är jag inte helt 100 på att jag satte den på rätt ställe.
Tobz
Kör: Golf 3 VR6 2.9 -97 Ort: Nynäshamn Medlem: 04 maj 2010
Lör 15 jan 2011 12:28 Svara med citat
Kan det vara kontakten till luftmassemätaren? I och med att den går skit ojämnt (under 2200 varv), kall som varm.
Menar du kontakten på min bild Smile
Smurfen
Moderator Donator 50 Kör: Golf 3 Taklös Ort: Nyköping Medlem: 05 april 2006
Lör 15 jan 2011 16:22 Svara med citat
Tobz skrev:
Lånar tråden lite, har nämligen en kontakt jag hittade idag som inte går någonstans.

Kontakten inringad i rött, ser ut som kabeln kommer från kupén
Bild

Det är 2 olika kontakter, den ena sitter fast som syns på bilden
Bild

Och så här ser kontakten ut
Bild


Den är väl till förhöda tomgången vid ac...
Kabeln sitter på flera bilar fast inte givaren.

Bruksbil Passat 3BG TDI
Blöjexpress Passat 3C TDI
Glassätarn Golf MK3 cab
Tobz
Kör: Golf 3 VR6 2.9 -97 Ort: Nynäshamn Medlem: 04 maj 2010
Tis 15 mar 2011 18:25 Svara med citat
Har mätt med multimeter och det finns ström i kontakten när bilen är igång. I övrigt drar bilen mycket soppa och går ojämnt i låga varv. Kan inte detta vara något till luftflödesmätaren?