Forum - Golf 3 (92-99) - Glapp i tändningslås

DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Mån 22 nov 2010 20:51 Svara med citat
Har problem med att batteriet laddar ur när bilen står över natten.
Har hittat en del i problemet, drar jag ur säkringen till radion så håller batteriet en evighet.
Provade att mäta upp lite kablar kring stereon idag.
Kom underfund med att "battery", gen gula kabeln till stereon glappar när jag vickar nyckeln i tändningslåset fram och tillbaka litegrann.

Nu till frågan, räcker det med att byta denna del eller finns det mer grejer i anslutning till tändningen som kan påverka?
http://www.skruvat.se/Brytare-tandning-P17143.aspx

Mvh
Danne
gtdgolf
Kör: Golf 3 gtd Ort: Överkalix Medlem: 23 december 2009
Tor 25 nov 2010 20:50 Svara med citat
Jag har samma problem av och till. Har provat med olika batterier, det kan hålla ström ett tag sen mitt i allt har det laddat ur. Generatorn laddar 14,2v och har idag mätt igen om det är nått som tjuvar ström. Det drar 0,1 - 0,2 Ampere. Det ska vara normalt, det som går åt till klocka och stereo. Men det måste vara nått som bara ligger på ibland.
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Tor 25 nov 2010 21:01 Svara med citat
Har nu köpt denna brytare, skall byta den i helgen, återkommer och berättar resultatet.

Min egenhändigt påkomna ide är att eftersom brytaren är gladd vid tändningen och den verkar vara av typen släpkontakt så kanske det är kortis mellan kontaktytorna vid vissa tillfällen. typ om inte brytaren hamnar i rätt läge osv.

Det som är intressant för mig är ju som jag skrev att säkringen till radion spelar en avgörande roll om batteriet laddar ur eller ej.
Batteriet är konditionstestat på batterifirma och det är i mycket bra skick.
gtdgolf
Kör: Golf 3 gtd Ort: Överkalix Medlem: 23 december 2009
Fre 26 nov 2010 19:34 Svara med citat
Jag väntar med spänning hur det har gått. Har oxå glapp i tändningslåset.
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Lör 27 nov 2010 9:56 Svara med citat
Hej på er.

tålamod är en fiskares bäste vän! Smile
Även hemmamekanikerns, hehe.

Behöver en avdragare där käftarna som greppar i måste klara av en kant som är typ 2-3 mm...
Äger ingen avdragare alls, de avdragare som finns i butikerna, tex. biltema mekonomen ser ut att vara för grövre grejer tex drivaxlar.
På måndag tänkte jag tillverka en egen avdragare på jobbet.
Finns en hyfsad bild i Haynesboken, kopierar det receptet.

Håll till godo. Smile
gtdgolf
Kör: Golf 3 gtd Ort: Överkalix Medlem: 23 december 2009
Lör 27 nov 2010 11:14 Svara med citat
Kalas, skriv gärna en beskrivning på arbetet oxå.
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Lör 27 nov 2010 11:18 Svara med citat
Det fixar jag.
Förberedelser:
Se till att ha en hylsa 24mm och gärna en förlängare. Detta för att få lös muttern till ratten.
Sen behövs avdragaren, vanlig mejsel, insex och så ska man slå sönder en specialskruv. Måste ersättas med en liknande.
Pannlampa eller mindre lampa också att föredra eftersom man gärna vill ha lyse underifrån och ibland framifrån (bakifrån ratten).
gtdgolf
Kör: Golf 3 gtd Ort: Överkalix Medlem: 23 december 2009
Sön 28 nov 2010 10:29 Svara med citat
Men måste man verkligen ta lös hela tändlåset? Går det inte att ta lös bakdelen bara? Har hört att det ska vara ganska enkelt att byta den. Men det kanske inte är så?
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Sön 28 nov 2010 10:41 Svara med citat
Näe, skruven som håller bakdelen kommer du inte åt eftersom huvudet på skruven är inåt rattstången. Sad
Säkert för stöldsäkerheten.
Det är väldigt enkelt att byta, grejen är bara att ha rätt verktyg.
gtdgolf
Kör: Golf 3 gtd Ort: Överkalix Medlem: 23 december 2009
Sön 28 nov 2010 14:50 Svara med citat
Okej, jo med rätt verktyg går ju nästan allt. Jag har airbag på min, är lite rädd för att pilla i det. Confused
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Sön 28 nov 2010 15:03 Svara med citat
Har också airbag i våran.
Jag gjorde så att jag kopplade från batteriet en stund innan.
Sen skruvade jag lös krockkudden och tog lös kabeln till den.
Monteringen gjorde jag lika fast baklänges.
Ska tillägga att det var första gången jag gjorde något med en krockkudde.
För säkerhetsskull så vred jag på tändningen för att se om allt var ok från passagerar sidan. Haha Smile
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Ons 01 dec 2010 21:04 Svara med citat
Ska försöka mig på med en liten guide, seriöst va? Smile

Gick skitlätt att byta brytare till tädningen, DÄREMOT så hade jag självklart köpt fel brytare, finns två olika att välja mellan. Blir till att byta till den som passar till våran Golf, men nu vet jag iag hur jag gör. Smile

Bild
Att rattmuffen är rosa, det är för att det är frugans bil!
Iaf, koppla från batteriet och enligt vad många skrivit på forum här och där så ska det stå ett tag så men jag förstår inte riktigt varför?!
På baksidan av ratten finns två insexskruvar, minns jag rätt så är det typ 5mm.
Skruva ut dem två och ta lös krockkudden om du har sådan.
Den röda kontakten drar man bara lös.
Den stora mutten i mitten är 23mm, lös med den.
Glöm inte att markera hur ratten satt så den inte sitter snett efter allt är klart.
Bild
Ta isär denna kontakt, den är till kudden, sen lyfts ratten bort.


Bild
Skruva lös dem tre skruvarna och koppla ur 4 kontaktstycken på baksidan hela spakpaketet, 2 kontakter på vardera sida.
Dra hela paketet bakåt...

Bild
Använd en avdragare för att få lös aluminiumdelen som sitter längst ut.
Själv köpte jag 20352 och 20353 på biltema, det är "demonteringsverktyg" och "avdragarplatta" för lager osv.
MEN jag använde avdragarplattans baksida, annars hade jag aldrig fått lös det, pga att det är en skarp kant på verktyget och biten som ska lös är väldigt tunn kant att hålla mot.
Ta lös fjädern.

Bild
Banka och slå på det som i Haynesboken kallas slagbult tror jag.
Jag använde hammare och en stor skruvmejsel från olika håll, sedan är det enkelt att skruva ut den för hand eller med hjälp av en mindre tång.

Bild
När du dragit ut hela paketet som är kvar efter att ha kopplat lös kontakten till brytaren som ska bytas så skruva lös den lilla skruven och vips så är brytaren till tändningen lös. Smile

Undersök som sagt först vilken brytare som passar till din bil...det gjorde inte jag.
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Ons 01 dec 2010 21:10 Svara med citat
Glömde skriva en sak, när fjädern och aluminiumhatten som togs av med avdragaren ska tillbaka, sätt dit fjädern och aluminiumhatten och tryck dit dem genom att skruva på muttern som håller ratten, skruva åt ordentligt.

Mvh
Danne
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Tis 07 dec 2010 21:36 Svara med citat
Nu är skiten bytt.. Smile
Resultat: Inte glapp i tändningslåset.
Gjorde rent glidbanan till airbagen också, rejält med fett, klägg, damm och hår där. Kanske därför airbag-lampan lyst då och då?? Dålig kontakt.

/Danne
Robban33
Kör: Golf 2 Ort: Lund Medlem: 08 mars 2010
Tis 07 dec 2010 21:54 Svara med citat
Mycket bra beskrivning! Tänk om alla hade gjort som du.
Perfekt!!
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Ons 08 dec 2010 17:58 Svara med citat
Varsågoda!
Man försöker ju hjälpa i den mån man kan. Smile

/Danne
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Lör 18 dec 2010 9:56 Svara med citat
Hej,
hur gick det med bytet och resultatet?

/Danne
GolfGecco
Kör: Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby Medlem: 28 oktober 2009
Sön 19 dec 2010 11:32 Svara med citat
Denna måste jag byta på min vr6a hur gjorde du med airbagen?
DanneH2
Kör: Golf 3 CL 1.8 Ort: Timrå Medlem: 02 mars 2010
Sön 19 dec 2010 12:24 Svara med citat
Läs hur jag gjorde längre upp i denna tråd. Smile
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Fre 17 jul 2015 20:38 Svara med citat
Mycket bra "how to"! Nån som provat och vet vad man ska ersätta slagbulten med. Den har ju rund skalle och kräver antagligen specialverktyg om man vill sätta dit en ny med rund skalle. Någon som har förslag på bultdimension att ersätta den med innan jag ger mig på en likadan operation?

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Ons 22 jul 2015 21:57 Svara med citat
Svarar mig själv som vanligt...
Slagbulten kallas brytskruv (shear bolt på engelska) hos VW och kan inhandlas för 11:- styck. Det är en sån här; http://www.nutsaboutbolts.org/shear.html
Bra beskrivning på operationen på engelska här; https://www.flickr.com/photos/roy_vanegas/2702974190/in/photostream/

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Tor 23 jul 2015 21:16 Svara med citat
Bytte tändbrytaren men felet kvarstår. Evil or Very Mad Kan tillägga att du behöver en utvändig torx nr E8 för att dra fast brytskruven som du köper från VW.
All el fungerar och lyset dimmas när jag försöker starta precis som före bytet. Om jag tar ur nyckeln och sätter i den igen så startade bilen. Kan felet sitta i tändlåset som ju bara är mekaniskt?
Hört förslag på tändspole och startrelä.
Nån som har förslag på var och hur man ska söka felet?

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Mån 27 jul 2015 10:02 Svara med citat
Rajban skrev:

All el fungerar och lyset dimmas när jag försöker starta precis som före bytet. Om jag tar ur nyckeln och sätter i den igen så startade bilen. Kan felet sitta i tändlåset som ju bara är mekaniskt?
Hört förslag på tändspole och startrelä.
Nån som har förslag på var och hur man ska söka felet?


Exakt samma fel på min. Boster hjälpte mej att byta tändbrytaren igår (fick rätt, direkt Very Happy Tog mellan dyra varianten). Dock kvarstod oxå mitt problem som du har (så vi har samma problem). Är tydligen startmotorn som felar.

Så nu har du ett annat spår å gå på Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Mån 27 jul 2015 22:10 Svara med citat
Fick lite hjälp av min bubbla-professor per telefon. Först kolla att det finns manöverström på den rödsvarta kabeln till solenoiden. Pillade loss kontakten från solenoiden och la en provmejsel med lampa mellan jord och kontakt samtidigt som hustrun vred om nyckeln. Tji ström! Alltså måste felet ligga i tändbrytaren. Tog bort plastskydden över och under ratten, pillade bort den stora kontakten till tändbrytaren och byglade med en bit kabel den rödsvarta och den grova röda och då hostade startmotorn till! Det var länge sen sist.
Opererade ännu en gång bort airbag och ratt och borrade brytskruven och gängade ur den med sk grispitt (skruvutdragare) från Biltema a' 40:- Ny brytskruv kostar 11:- på VW som sagt.
Testade den lösa tändbrytaren genom att sätta klämmorna på två provmejslar på motsvarande stift i den lösa tändbrytaren och själva mejslarna med lampor i dom tomma hålen på + och - -kontakterna på batteriet och vred om tändbrytarkontakten med en skruvmejsel och vaf*n lamporna lyste! Både på den gamla och den nya kontakten a' 122:- från Skruvat! Vad är då felet? Ska ringa bubbla-professorn igen i morron... Återkommer.
Kollade även den lilla, lilla knappt synliga jordflätan mellan solenoid och start motor med en spegel. Ärgad men tillsynes hel. Men manöverströmmen måste ju först finnas till solenoiden som sagt.

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Tis 28 jul 2015 22:02 Svara med citat
Rapport från dagens övningar. Opererade ännu en gång bort airbag och ratt och borrade brytskruven och gängade ur den med sk grispitt. Redan här kan tilläggas att det går lika bra att ta en vanlig M8-skruv med 13 mm skalle så slipper du borra nästa gång.
Testade både den nya och den gamla tändbrytaren genom att sätta den direkt på kontakten och vrida om tändbrytaren med en skruvmejsel och si, då slår startmotorn till. Provade även att ha tändbrytaren monterad i den demonterade låshållaren och starta med nyckeln, vilket också funkade med båda tändbrytarna. Plockade även isär original tändbrytare som var full med skit och smörjmedel, rengjorde den och lyckades få ihop den igen. Rekommenderas inte för personer med dåligt tålamod. Trodde att jag hittat felet så jag monterade denna skarpt och provade. Startade bara då och då, så skiten var inte problemet. Kom fram till att jag slutmonterar den nya tändbrytaren som verkar funka hyggligt under testerna. Färdigmonterad funkar den i alla fall inte...
Sitter och vrider nyckeln fram och tillbaka när jag märker att om jag trycker in nyckeln så långt det går samtidigt som jag vrider runt den så tänder motorn varje gång.
Tyder på att det är i själva låset problemet sitter, kanske nån fjäder som tröttnat som gör att kontakterna i tändbrytaren inte trycks ihop så att motorn startar. Frågan är hur man byter själva låset för nyckeln? Det sitter en liten lucka på lättmetalldelen som sitter runt rattstången. Vad händer om man bryter upp den, förmodligen sitter någon låsning därbakom som håller tändlåset på plats och den måste man troligen lossa för att byta själva tändlåset eller...? Innan jag byter tändlåset kan morgondagens övning bli att plocka isär den gamla tändbrytaren igen och böja till blecken som ska få kontakt när man vrider om nyckeln. Jag ger mig aldrig.

Fick ett nytt problem på halsen efter monteringen, nu lyser airbaglampj*veln hela tiden! Hjälp!Bild[/gallery]

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Ons 29 jul 2015 7:53 Svara med citat
Tycker de är smått fantastiskt att vi har EXAKT likadant problem Very Happy Hade jag gjort en tråd om mitt problem hade de varit EXAKT som du skriver Very Happy Även exakt samma årsmodell, -97 (fattas bara att du oxå har en Variant)

Fick oxå felkod på airbagen, men jag har "VW Tools" så de var inga problem att släcka felkoden (som du får för att airbagen varit i och ur monterad).

http://www.partscats.info/volkswagen/en/?i=cat_vag_models&brand=vw&num ber=1658&set=1683&ein=1997&f=184&hauptgr=1234567890&hg=9&grf=090580117 &bf=90580&hgug=905&ug=05&parent_id=922659

Dock så skiljer våra något åt kanske. Mitt problem uppstod efter att de koppla ur DEFA larmet

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Ons 29 jul 2015 9:23 Svara med citat
Du har VW Tools? Förklara tack! Hur släcker man airbaglampan?

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
Petta
Kör: Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång Medlem: 25 september 2010
Ons 29 jul 2015 9:37 Svara med citat
Https://thepiratebay.vg/torrent/3455792/Audi-VWTool_Version2.0.9_%5BCa r_Diagnostic_Program%5D.e

samt denna kabel: http://www.24.se/hem-fritid/biltillbehor/bildiagnostik-obd2/kkl-vag-co m-ver-4091?externalsearch=1

Samt en gammal laptop med VGA

Bild

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Rajban
Kör: Golf 3 1,8 GL AC, ABS -97 Ort: Västervik Medlem: 28 december 2007
Ons 29 jul 2015 11:40 Svara med citat
Tack Petta, får kolla vad meckarna i stan tar för det. Svar 150:-

Nästa fråga; kan man se historiska ändringar av mätarställning/byte av hastighetsmätare?

Transportbil VW Golf III 1,8 AC -97. Finbil VW 1302 Lim. -72
boster
Kör: Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika Medlem: 18 oktober 2009
Ons 29 jul 2015 13:41 Svara med citat
Rajban skrev:
Nästa fråga; kan man se historiska ändringar av mätarställning/byte av hastighetsmätare?


Svar: nej...

Om man ändrar mil så skriver man om chipet i mätarna ev byter chip i golf 3 och på andra bilar får man skriva om på mera ställen så det stämmer
På gamla bilar fick man plocka isär och ställa om

Så har jag fått veta av andra

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Golf 4 1,6 99
Sida 1, 2  >